Aankoop en montage S-Line sportstuur
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een volgende uitdaging. Ik wil graag het 4-spaaks stuur vervangen door een 3-spaaks S-Line sportstuur. Ik heb er op Marktplaats en eBay legio gevonden en heb ook begrepen dat de die van de A3, TT en A2 uitwisselbaar zijn. Toch zie ik veel modellen c.q. typenummers voorbij komen en ik weet niet waar te beginnen. Het lijkt me dat met name de airbag en stekkers compatible moeten zijn en mogelijk moet zelfs de boordcomputer gereset of een instelling gemodificeerd moet worden. Is er een forumlid die dit al eens heeft uitgezocht/uitgevoerd of meer informatie over kan verstrekken?
Zijn er naast de uiteindelijke keuze van het stuur nog adviezen tav demontage huidige en montage nieuwe stuur? Ik zit niet te wachten op een airbag die plots klapt tijdens de demontage :cry:
Wederom bedankt!
Zijn er naast de uiteindelijke keuze van het stuur nog adviezen tav demontage huidige en montage nieuwe stuur? Ik zit niet te wachten op een airbag die plots klapt tijdens de demontage :cry:
Wederom bedankt!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Kijk hier eens naar:
http://www.audi-a2.nl/topic1491.html
zoeken met google werkt beter dan met de interne zoekmachine:
http://www.audi-a2.nl/zoeken-op-www-aud ... t2015.html
edit: ik heb zelf een drie-spaaks lederen stuur in mijn Color Storm zitten. Meende dat dit standaard was ...
http://www.audi-a2.nl/topic1491.html
zoeken met google werkt beter dan met de interne zoekmachine:
http://www.audi-a2.nl/zoeken-op-www-aud ... t2015.html
edit: ik heb zelf een drie-spaaks lederen stuur in mijn Color Storm zitten. Meende dat dit standaard was ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]ik heb zelf een drie-spaaks lederen stuur in mijn Color Storm zitten. Meende dat dit standaard was ...[/quote]
Nee blijkbaar niet ,want ook ik heb een 4-spaaks versie.
Nee blijkbaar niet ,want ook ik heb een 4-spaaks versie.
- HansJan
- Moderator
Het 3-spaaks S-Line stuur is een echte optie. Hebben jullie dit overzicht wel eens gezien? Dat maakt een heleboel duidelijk over de samenstelmogelijkheden van de auto. Ik heb zo ook de samenstelling van mijn eigen auto kunnen bepalen.
Ik ga de diverse forumberichten maar eens goed doorlezen vwb de mogelijkheden van inbouw van een S-Line sportstuur. Ik zie op eBay bijv. veel sturen voor de A3 8L voorbij komen. Die is uit dezelfde periode, weet iemand of dat past? En het is me inmiddels duidelijk dat het wel een stuur moet zijn met een enkelvoudige fase.
Zou deze kunnen passen: http://www.ebay.de/itm/Audi-S4-A4-8E-B6 ... 1228104818
Ik ga de diverse forumberichten maar eens goed doorlezen vwb de mogelijkheden van inbouw van een S-Line sportstuur. Ik zie op eBay bijv. veel sturen voor de A3 8L voorbij komen. Die is uit dezelfde periode, weet iemand of dat past? En het is me inmiddels duidelijk dat het wel een stuur moet zijn met een enkelvoudige fase.
Zou deze kunnen passen: http://www.ebay.de/itm/Audi-S4-A4-8E-B6 ... 1228104818
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Het 3-spaakstuur in mijn Color Storm is niet voorzien van een S-line logo, voor de rest ziet hij er wel hetzelfde uit.
Mijn A2 is nieuw door Pon geleverd, misschien dat de importeur bepaalde pakketten standaard af fabriek leverde ...
edit: hier een voorbeeldje van een Nl. geleverde:
http://link.marktplaats.nl/726440338
Kale uitvoering (geen mistlampen/geen elektrische ramen achter), maar wel het 3-spaaks stuur ...
Mijn A2 is nieuw door Pon geleverd, misschien dat de importeur bepaalde pakketten standaard af fabriek leverde ...
edit: hier een voorbeeldje van een Nl. geleverde:
http://link.marktplaats.nl/726440338
Kale uitvoering (geen mistlampen/geen elektrische ramen achter), maar wel het 3-spaaks stuur ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
Het 3-spaaks sportstuur zonder S-Line logo is inderdaad een optie voor de A2 geweest. Het echte S-Line sportstuur is vermoedelijk alleen onderdeel geweest van het S-Line pakket. Een optie die je niet vaak tegenkomt.
Het S-Line sportstuur vind ik met het logo wel de mooiste. Vandaar dat ik overweeg om een goede gebruikte te kopen en die via Carsdream om te ruilen voor een die helemaal opnieuw is bekleed. De kosten zijn ongeveer €125 inclusief de verzendkosten voor het opsturen van het nieuwe en retourneren van oude stuur. Een omruilservice voor een nieuw stuur en dat voor zeer schappelijke prijs. Het is enkel een kwestie van het vinden van een compleet stuur inclusief werkende airbag. Nieuw kopen kan ook, maar dat is dan al snel een investering van een kleine €375. Dilemmal, dilemma, dilemma... ;-)
Inmiddels de juiste artikelnummers gevonden van het stuur zonder het S-Line logo en bijbehorende airbag:
Stuur : 8Z0 419 091 D 73G
Airbag: 8E0 880 201AT
Ook van diverse Duitse fora (oa Audi A2 forum en motortalk.de) heb ik inmiddels informatie verzameld. Het blijkt dat onder andere de kroon en weerstand van de airbag bepalend zijn voor het succes. Verder wordt ook zeer sterk afgeraden om de airbags uit gebruikte sturen over te zetten en altijd een nieuwe te kopen. Dat verklaart mogelijk ook waarom ik op de Duitse eBay meer sturen zonder dan met airbag heb gevonden.
Hier nog een duidelijke beschrijving van de uit- en inbouw: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=22264
Op eBay vond ik ook nog dit stuur. Heel dik maar wel een beetje overdone :-)
We zoeken rustig verder.
Het S-Line sportstuur vind ik met het logo wel de mooiste. Vandaar dat ik overweeg om een goede gebruikte te kopen en die via Carsdream om te ruilen voor een die helemaal opnieuw is bekleed. De kosten zijn ongeveer €125 inclusief de verzendkosten voor het opsturen van het nieuwe en retourneren van oude stuur. Een omruilservice voor een nieuw stuur en dat voor zeer schappelijke prijs. Het is enkel een kwestie van het vinden van een compleet stuur inclusief werkende airbag. Nieuw kopen kan ook, maar dat is dan al snel een investering van een kleine €375. Dilemmal, dilemma, dilemma... ;-)
Inmiddels de juiste artikelnummers gevonden van het stuur zonder het S-Line logo en bijbehorende airbag:
Stuur : 8Z0 419 091 D 73G
Airbag: 8E0 880 201AT
Ook van diverse Duitse fora (oa Audi A2 forum en motortalk.de) heb ik inmiddels informatie verzameld. Het blijkt dat onder andere de kroon en weerstand van de airbag bepalend zijn voor het succes. Verder wordt ook zeer sterk afgeraden om de airbags uit gebruikte sturen over te zetten en altijd een nieuwe te kopen. Dat verklaart mogelijk ook waarom ik op de Duitse eBay meer sturen zonder dan met airbag heb gevonden.
Hier nog een duidelijke beschrijving van de uit- en inbouw: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=22264
Op eBay vond ik ook nog dit stuur. Heel dik maar wel een beetje overdone :-)
We zoeken rustig verder.
- HansJan
- Moderator
[quote="Audi-gekkie"]....[/quote]
Licht eens toe? Overtreed ik forum regels? ;-)
Licht eens toe? Overtreed ik forum regels? ;-)
- Audi_gekkie
[quote="HansJan"][quote="Audi-gekkie"]....[/quote]
Licht eens toe? Overtreed ik forum regels? ;-)[/quote]
Haha.
Ik had wat geschreven wat nergens op sloeg.
Als het bericht eenmaal staat kun je het niet verwijderen, dus heb ik er .... van gemaakt.
Sorry.
Licht eens toe? Overtreed ik forum regels? ;-)[/quote]
Haha.
Ik had wat geschreven wat nergens op sloeg.
Als het bericht eenmaal staat kun je het niet verwijderen, dus heb ik er .... van gemaakt.
Sorry.

- HansJan
- Moderator
[quote="Audi-gekkie"]Ik had wat geschreven wat nergens op sloeg.[/quote]
Nou maak je me wel heel nieuwschierig! :lol:
Toch vind ik het als nieuw lid wel opmerkelijk om te zien dat men zo actief is en veel interactie bestaat. Erg leuk! Nooit gedacht dat de A2 zo'n enthousiaste club aanhangers zou hebben. Kijk al uit naar een eerste meeting ;-)
Wat ik echter wel mis is feedback naar bijv. mail op nieuwe reacties op eigen posts. Bestaat dat? Moet het nu elke keer weer controleren. En een dagelijks/wekelijks overzicht van de actieve onderwerpen zou toegevoegde waarde bieden. Maar die vragen moet ik vast ergens anders stellen.
Nou maak je me wel heel nieuwschierig! :lol:
Toch vind ik het als nieuw lid wel opmerkelijk om te zien dat men zo actief is en veel interactie bestaat. Erg leuk! Nooit gedacht dat de A2 zo'n enthousiaste club aanhangers zou hebben. Kijk al uit naar een eerste meeting ;-)
Wat ik echter wel mis is feedback naar bijv. mail op nieuwe reacties op eigen posts. Bestaat dat? Moet het nu elke keer weer controleren. En een dagelijks/wekelijks overzicht van de actieve onderwerpen zou toegevoegde waarde bieden. Maar die vragen moet ik vast ergens anders stellen.