Lichtschakelaar vervangen / upgrade

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2019, 17:36 0 x

eekhoorntje schreef:
27 okt 2019, 09:58
Na even een foto op de "Scheet Me Lamp" gemaakt, de losse ring die goedkoopste oplossing is als jou
schakelaar nog goed is
.... die schijnt gewoon door.... ongeacht of en wat je aan mistlampen hebt.
Helaas is m'n schakelaar zelf ook aardig afgeknaagd, dus zal toch voor die andere kijken

Ben wel benieuwd of @Spinazie er ook APK problemen mee heeft gekregen?

De schakelaar met de resistor in de ring is overigens ~15 euro duurder dan die met het losse touwtje. Zie alleen de waarde er niet zo van in.
https://www.ebay.co.uk/itm/Upgrade-AUTO ... 0005.m1851
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 okt 2019, 18:58 0 x

Touwtje? Dit snoer is te richten en bij voorruit leggen en als je onder sterke lamp door reed gaan de lampen uit!

Ik ben voor onder dashboard of zo en ingebouwde bleek beter te werken, snoertje is kwetsbaar bij niet goed weg werken.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2019, 22:46 2 x

Laat je niet van de wijs brengen @EenpuntVier, ons knaagdier spreekt niet uit ervaring zo blijkt. De lichtsensor is hier tegen de A-stijl gemonteerd en werkt perfect. Daar zorgt de ingebouwde vertraging onder meer ook voor. De kabel laat zich prima achter lichtschakelaar, deurrubber en A-stijl wegwerken en is hierdoor volledig beschermd.

In de eerste plaats bepaalt de keuze hoe je de schakelaar ombouwt welke volgende uitdagingen op je pad komen. Indien je de oude lichtschakelaar volledig vervangt door een nieuwe en deze afwerkt met de chromen ring, dan zijn er geen verdere uitdagingen anders dan een mooi stukje huisvlijt.

Echter, vervang je alleen het binnenwerk en laat je de oorspronkelijke symbolen van de behuizing in tact, dan zijn er twee uitdagingen. In de nieuwe lichtschakelaar bevinden symbolen van mistlampen voor en achter zich precies boven elkaar. Het symbool van het mistachterlicht matcht precies met de originele behuizing, maar het symbool van mistlampen voor (en daarmee tevens de aanduiding dat voor en optioneel achter zijn ingeschakeld) valt achter het symbool van de pijl die naar het symbool van het mistachterlicht wijst. Ik heb er maar even een foto van gemaakt.

Lichtschakelaar.jpg
Lichtschakelaar.jpg (142.39 KiB) 4124 keer bekeken
Alleen een gat thv de pijl zou het licht van de LED, die het activeren met een groene kleur weergeeft, kunnen doorlaten. Ik had al bedacht om dat met een klein glaasje op te lossen, maar heb daar nog geen materiaal voor gevonden. Verder moet dan ook de versie met externe lichtsensor worden gekozen zodat deze op de A-stijl gemonteerd kan worden. Anders verdwijnt deze achter de behuizing en zal nooit daglicht zien.

Hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 okt 2019, 08:58 0 x

Aanvulling op bovenstaande:

Als je eerdere foto's bekijkt zie je dat de Auto stand er tussenkomt dus alles op andere plek komt.
Ik had een eerste oude generatie die geen vertraging had en stoorde, de goedkoopste op Ali Express nog verkrijgbaar zijn, en die gaan dan te snel aan/uit.

Ik heb alleen een plastic ring+ knop die op oude originele schakelaar paste afgebeeld en laten zien.

Voor de Automaten, zowel met als zonder snoer moet je ook de ring altijd monteren.
Ik heb ze niet los naast elkaar en reeds vastgezet in diverse voertuigen dus lastig op foto te zetten.

Ook de normale schakelaars zijn niet gelijk, als je in oude plastic een nieuwe zet is de voorste mistlamp wel goed, en de mistachterlicht zit paar mm verder weg, en dan doet deze niets meer.

De door mijn getoonde losse ringen zijn dus alleen voor Originele schakelaars die kaal zijn geworden.
De later vervangen schakelaars moeten de daarbij geleverde ring hebben en de losse knop+ ring geeft geen licht meer... meestal kijken ze bij APK of de mistlamp werkte en vergeten ze de controle op de knop zelf.

Als je Knop met Plastic koopt en monteerde is er niets aan de hand....
bij hergebruik oude plastic loop je risico van geen Mist Achter melding.

Ik weet niet of alle automaten, zowel de met als zonder draad een lampje voor mistlamp hebben.
Een nieuwe Golf had die namelijk op Dashboard gekregen en dan krijg je schakelaar zonder Signaal lampje.

Alle op Ali Express geleverde lijken gelijk te zijn maar ik weet nu de verschillen.
Zelf maar 1x een Automaat met draad gehad, die geen voldoende vertraging had en daarom alleen normale gekocht later.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2019, 10:22 2 x

EenpuntVier schreef:
27 okt 2019, 17:36
Ben wel benieuwd of @Spinazie er ook APK problemen mee heeft gekregen?

De schakelaar met de resistor in de ring is overigens ~15 euro duurder dan die met het losse touwtje. Zie alleen de waarde er niet zo van in.
Ik heb er geen problemen met de APK mee gehad. Het ziet en voelt origineel dus knappe keurmeester die het uberhaubt opvalt.

Een losse lichtsensor kost wat meer moeite om in te bouwen, maar zou mijn voorkeur hebben (en is ook goedkoper blijkbaar) omdat je wat flexibeler bent waar je deze plaatst. En zo kun je dus wat met de gevoeligheid spelen.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2019, 10:58 2 x

Spinazie schreef:
28 okt 2019, 10:22
Ik heb er geen problemen met de APK mee gehad. Het ziet en voelt origineel dus knappe keurmeester die het uberhaubt opvalt.
Maar jij hebt de lichtschakelaar ook omgebouwd en daarbij de indicator van de mistlamp verborgen achter de behuizing? Want dat is waar het bij de keuring om draait; die moet visueel zichtbaar zijn.
Spinazie schreef:
28 okt 2019, 10:22
Een losse lichtsensor kost wat meer moeite om in te bouwen, maar zou mijn voorkeur hebben (en is ook goedkoper blijkbaar) omdat je wat flexibeler bent waar je deze plaatst. En zo kun je dus wat met de gevoeligheid spelen.
Exact.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 okt 2019, 13:57 1 x

De keuze, montage en resultaat van mijn nw lichtschakelaar staat beschreven in topic:
viewtopic.php?f=11&t=8207&start=30

De schakelaar blijft het prima doen hoor.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2019, 17:20 0 x

HansJan schreef:
28 okt 2019, 10:58
Spinazie schreef:
28 okt 2019, 10:22
Ik heb er geen problemen met de APK mee gehad. Het ziet en voelt origineel dus knappe keurmeester die het uberhaubt opvalt.
Maar jij hebt de lichtschakelaar ook omgebouwd en daarbij de indicator van de mistlamp verborgen achter de behuizing? Want dat is waar het bij de keuring om draait; die moet visueel zichtbaar zijn.
Ik heb simpelweg de schakelaar inclusief symbolen (zoals op de eerste pagina van het draadje genoemd) in het paneel gefixeerd met een ring. De symbolen en stand van de schakelaar komen dus prima overeen. Dezelfde oplossing als @jmkoole hierboven heeft beschreven.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2019, 22:48 1 x

Hoe krijg je dan het perfecte gat? Met gatenboor kan je nergens op centreren. En hoe zet je de schakelaar dan uiteindelijk vast? Met enkel de chromen ring?

Ik had hier wel wat fotomateriaal van willen zien. Het is een mooie upgrade en daarna geen gedoe meer met de APK. Enkel hopen op lange levensduur van de schakelaar.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 okt 2019, 09:29 0 x

Howto.....Centreren?

Ja, lukt mijn ook niet en gatenzaag in juiste maat is niet te vinden.
Maar waterverf van kleinkinderen wel!

Zet de nieuwe ring over de oude.
Verf tegen deze rand aan.
Dremel deze tot 2 mm naast deze verf streep.
Maak plastic via achterzijde voorzichtig warm.
Duw een wijnfles in gat zodat deze de rand naar binnen buigt.
En daarna de ring in nog warme gat duwen.
aan de achterzijde kun je de oude plaat met naar binnen geduwde rand & nieuwe ring aan
elkaar solderen, met een soldeerbout smelt je ze vast.
Je hebt nu een kier aan voorzijde waar de Chroom of Aluminium rand op past.

De Chroom is meestal Plastic Chroom... beperkte levensduur.
Ik ga voor Aluminium randen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie