Niet-uitneembare achterstoelen

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 jul 2019, 22:07 0 x

In mijn nieuwste aanwinst zijn beide achterstoelen geblokkeerd maar ze zitten wel goed vast op de vloer en netjes horizontaal. De handgreep voor ontgrendeling is geblokkeerd in beide stoelen.

Ik heb het mechanisme geanalyseerd (met dank aan mijn Belgische "sloper") en begrijp nu hoe het moet werken:
- de handgreep omhoog trekken doet een stang over de breedte van de stoel draaien en het eerste traject is om de rugleuning plat te vergrendelen (die vergrendeling zit aan de binnenzijde / midden van de auto)
- je kunt de handgreep pas verder trekken (en dus de stang verder draaien) wanneer de rugleuning vergrendeld is en dan worden links en rechts de pennen in de kegelvormige bevestigingspunten omhoog getrokken waardoor de 3 kogeltjes naar binnen kunnen en de vloerbevestiging vrij komt.

Ik kan de rugleuning vergrendelen door de rugleuning plat te leggen en met een schroevendraaiertje de vergrendelingspal omhoog te duwen. Wanneer de 3 kogeltjes naar buiten gedrukt zijn (als de stoel in de vloer is vergrendeld), klikt de vergrendelingspal van de rugleuning weer vrij door een veer zodra je op de rugleuning drukt.

De brede stang laat zich echter niet draaien, dus de pennen komen niet omhoog, de kogeltjes kunnen niet naar binnen en de stoel is aan de vloer vergrendeld.

Als je de plastic afdekking bij het scharnier van de rugleuning verwijdert, kun je de bediening van de pen loskoppelen (torx 40) en dan met een haak de pen omhoog trekken en de bevestiging komt vrij. Echter, als beide stoelen vastzitten, kom je niet bij de bout die los moet... En de bout aan de buitenkant van een stoel is evenmin bereikbaar...

Het enige wat ik kan bedenken is met een schrobzaagje de bediening van de pennen doorzagen en dan de pennen omhoog trekken. Met de stoelen uit de auto kan ik dan mogelijk het mechanisme herstellen.

Iemand een beter idee? De hele stoel slopen vind ik, gezien de leren bekleding, geen aantrekkelijke optie.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

18 jul 2019, 22:19 0 x

Hmm, ook een keer gehad bij m'n vorige. Pain in de but, maar veel WD40 later en vooral zijdelings bewegen kan ik me herinneren, maakte dattie toch los kwam.

Niet zagen zou ik zeggen, hij mot los kunnen.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 jul 2019, 22:21 0 x

Zaten bij jou ook beide stoelen vast? Heen en weer bewegen is dan nogal lastig.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

18 jul 2019, 22:27 0 x

Ja, dacht het wel. Het was ook echt niet leuk. Heel veel gesjord eraan kan ik me herinneren. Ik was bekaf op een gegeven moment..
Tis echt al wat langer geleden, maar één van beide hendels wilde ook niet eens goed omhoog. Remedie daarvoor was dacht ik de stoel nog dieper in de bodem proberen duwen zodat het mechanisme eerst echt goed vergrendelde. Zijdelings duwen maakte ook dattie uiteindelijk er verder in zakte. Achteraf bezien zat die stoel ook niet echt helemaal recht toen hij nog 'vast zat'. Ik begrijp bij jou dattie wel goed recht zit?, dus dat was mss toch net anders.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

19 jul 2019, 10:50 0 x

Zoiets heb ik bij (een van) mijn A2 ook gehad,
Uiteindelijk kwam het doordat de rugleuning ietwat scheef stond. Dat kwam door het zitten tegen de rugleuning, waardoor die feitelijk wat naar achteren neigde.
Dat blokkeerde dat mechanisme.
Uiteindelijk wel gelukt, en zoals anderen al meldden, door wat gewiebel en de rugleuning "de andere kant" in te duwen
Veel kracht was wel nodig.

Maar wat jij nu hebt, met beide stoelen? is op zich al een probleem.
Hou ons op de hoogte
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 jul 2019, 11:12 1 x

Zet na inspuiten WD40 ook eens je vrouw op die stoel, dan word deze ingedrukt en komt deze iets losser, dan bestaat de kans dat je stoel kunt ontgrendelen, en beide weg kunt tillen!

Vaak komt dit bij geïsoleerde voertuigen voor die klem kwamen te zitten.
Of hebben ze nieuw tapijt gelegd ooit?
Ook een kreukel in tapijt onder kan als dit soort klemmen veroorzaken.
Na afloop geen WD 40 gebruiken voor smeren maar Rijwiel olie, voor de derailleur van je fiets.
Iets vetter en blijft keurig plakken en werken.

Een ervaringsdeskundige die 2e persoon ingezet heeft en dat werkte perfect.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 jul 2019, 21:46 0 x

Ik ben 20 kilo zwaarder dan mijn vrouw en heb al wat op de stoelen zitten "stuiteren" met hetzelfde idee: misschien zitten ze niet diep genoeg. Maar tegelijkertijd kan ik me daar niets bij voorstellen: goed vergrendeld betekent 3 kogeltjes naar buiten en centrale pen naar beneden zodat de kogeltjes niet naar binnen kunnen. En beide stoelen zijn correct vergrendeld.

Ik heb bij de andere twee A2's hier geen enkele moeite om de stoelen te ontgrendelen: rugleuning platleggen en aan de hendel trekken (en dan draait de stang en trekt de centrale pennen naar boven en tussen de 3 kogels uit).

Bij beide stoelen (ook al gek dat ze allebei dit probleem hebben) draait de stang niet als je aan de hendel trekt. De stang staat niet helemaal in de ruststand, maar iets verdraaid, maar nog lang niet zover dat de rugleuning wordt vergrendeld.

Al redenerend zou het kunnen zijn dat de 3 kogels niet helemaal naar buiten zijn gegaan en de centrale pen tegenhouden om helemaal naar beneden te gaan. Dat zou verklaren dat de stang niet helemaal in de ruststand kan komen. Dan zou een flinke klap boven op de penbediening misschien effect hebben.

Als alternatief voor het doorzagen van de penbediening zou ik van achteren wat plastic kunnen verwijderen (en eventueel wat metaal "wegdremelen") en een gat van zeg 5 of 6 mm in de stang kunnen boren. Daarin steek ik dan een stalen staaf of schroevendraaier en dan kan ik meer kracht uitoefenen om de stang te laten draaien.
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 11:52 0 x

Ik heb dit probleem andersom. Bij het terugplaatsen van de linker achterstoel werkt de vergrendeling in de bodem niet, waardoor de leuning niet omhoog kan. Al veel WD 40 gespoten, op de achterkant van de leuning gaan zitten wiebelen, hard aan het handvat getrokken etc. Nog geen resultaat. Iemand een idee ?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 14:19 1 x

Is de pen al vergrendeld? Dan gaat ie er niet in.
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 16:55 0 x

IK weet niet of er al vergrendeld is. Ik kan de ringen die op de vloer rusten indrukken over de kogeltjes heen naar boven... De pinnen vallen wel in de gaten in de vloer van de auto, maar vergrendelen niet.
Plaats reactie