Niet-uitneembare achterstoelen

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 17:17 2 x

De handgreep midden achter trekt inwendige dunne pennen uit de twee pennen die in de vloer vallen, zodat de drie kogels in beide pennen naar binnen kunnen worden gedrukt en de stoel los komt van de wagenbodem.

Als je de ring naar boven, over de kogels kunt drukken, is de binnenpen omhoog. Als je ring boven hebt gedrukt, moet de binnenpen naar beneden schieten om de kogels naar buiten te houden. De ring kan dan niet meer naar beneden, totdat je aan de centrale ontgrendelbeugel trekt..
Haal anders je andere stoel uit de auto en kijk wat er gebeurt als je de ring verschuift en daarna aan de ontgrendelbeugel trekt.

Als de binnenpen niet naar beneden komt, worden de kogels niet naar buiten geduwd en gaat de stoel wel in de wagenbodem maar vergrendelt niet. Misschien helpt het als je de ontgrendelbeugel probeert terug te duwen naar de wagenbodem.
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 22:17 1 x

t stoeltje staat weer vast in de auto met de leuning rechtop :D De zwarte as met bochtje in het midden volgt (door ouderdom en gebrek aan smering ?) niet het plastic handvat. Beetje duwen en trekken aan de zwarte bocht in plaats van het handvat en de zaak zit weer op z'n plek. Bedankt !
Gebruikersavatar
ConwayT
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 dec 2018, 14:28
Locatie: Schagen
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

09 jan 2022, 23:22 2 x

Toen ik mijn A2 net had, had ik ook dat de achterstoelen compleet vast zaten.
Ik dacht ik klap ze 'even' naar beneden toen ik wat groots moest ophalen. Ik heb me kapot gezweet in die achterbak en uiteindelijk gingen ze nóg niet.
Bij mij was het uiteindelijk een kwestie van WD40, veel bewegen, torderen en wrikken. Uiteindelijk is het gelukt. Ik moest toen zó veel kracht zetten op de rugleuning, naar beneden duwend, dat ik dacht dat ik hem had gebroken. Maar toen plopte die los en klapte hij eruit. Ik heb echt geweld moeten gebruiken, meer dan goed voelde. Eenmaal uit de auto heb ik ze geprobeerd goed in te spuiten en gangbaar te maken, maar ze gingen nooit echt lekker. Toen kocht ik een ander interieur (leer) en dat ging vanaf het begin gewoon super soepel.
geen idee wat er met die originele stoelen is gebeurd. Misschien ooit vocht tussen gekomen?
1.2 TDi / 8-KKV-56 / 370.000 km
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 jan 2022, 08:34 0 x

Zowel vast blijven zitten als niet meer vast klikken?

Vocht, vuil of dik tapijt er tussen is vaker de oorzaak.
Na isolatie voor geluid had mede forum lid dit weer om deze reden weggehaald!

Eenmaal vast ben je te laat, preventief spuiten is betere.
WD40 is erg dun en gebruik liever spuitbus Techno Kettingsmeer van mijn favorite Action!
Dat smeerde voor vele jaren en sloten en stoelen, alles bleef bij preventief spuiten werken!

Als het vast zit is met meerdere keren WD40 inspuiten om los te krijgen en weer werkende...
maar de Fiets smeer.... dat is voor nu goed werkende een schone manier om deze voor vele jaren goed te houden op de klik en draai punten... dus niet alles inspuiten, kleffe boel word dat!

WD40 is leuk oplosmiddel maar smeerde beperkt.....
Deze ketting/ fiets spray gebruik ik ook voor Kunststof en Aluminium ramen om elke 3 jaren te smeren en dan blijven die ook thuis gewoon goed werken!

Doe meer preventief onderhoud en je voorkomt veel Zweet verspillen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie