Kachelweerstand Climatronic

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

20 jan 2012, 23:24 0 x

Het partsnr originele voorweerstand 6Q0 959 263, is er desnoods ook in imitatie te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Smarty707
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
Locatie: Landgraaf
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 jan 2012, 01:23 0 x

Die z.g. "voorweerstand" is waarschijnlijk in werkelijkheid een "aanzetcondensator" , dit is een artikele dat je veel ziet op electromotoren (denk hierbij aan wasmachines en stofzuigers). De functie hiervan is om de motor door een soort "spanningsboost" op te starten.

Uhhmmmmm, een gelijkstroommotor zoals deze ventilatormotor is behoeft geen aanloopcondensator.....
(stofzuigermotors en wasmaschinemotors daarentegen wel omdat ze gebruikmaken van het wisselstroomlichtnet)
De weerstand in casu is een temperatuurbeveiliging. Als deze defect is dan denkt de regelweerstand dat de max. temperatuur bereikt is en regelt de spanning terug, althans eventjes, net genoeg om de ventilator niet te doen draaien.

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 jan 2012, 12:44 0 x

Interessante theorie, maar ik wil toch even opmerken dat de term "gelijkstroommotor" c.q. "wisselstroommotor" niet wordt bepaald door de wijze waarop de motor wordt gevoed (in dit geval middels een accuspanning van 12V) maar e.e.a wordt bepaald door de constructie van de de motor zelf. In principe hebben we het hier gewoon over een "electromotor".

V.w.b. die "weerstand" of zoals ik stelde "aanloopcondesator" kan ik geen uitsluitsel geven wat het nu precies is aangezien ik deze motor nog niet gedemonteerd heb gezien en er geen principe werkingsschema van is. Jouw theorie kan dus ook juist zijn in deze.

Theo
Hovinga
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 nov 2011, 12:14

21 jan 2012, 14:24 0 x

Die voorweerstand is dus niet het zelfde als de kachelweerstand? Zo niet, waar zit die dan?



op nummer 8 zit toch de kachelweerstand en niet de voorweerstand



Het partsnr originele voorweerstand 6Q0 959 263:
Gebruikersavatar
sanders
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2009, 23:56

21 jan 2012, 14:38 0 x

partnummer is 6q0 959 263 A
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 jan 2012, 21:03 0 x

Ik denk (maar dit is puur geredeneerd uit de logica n.a.v. de constateringen die ik bij mij eigen A2 en A4 doe wat betreft de aanjager werking) dat er sprake is van een 2e indicator ergens in het circuit van de aanjagermotor in de vorm van een sensor. Aangezien de aanjager werking mede (onder bepaalde omstandigheden) afhankelijk is (en gestuurd wordt door) de omgevingstemperatuur (zowel de interieur- als buitentemperatuur) moet er zoiets aanwezig zijn aangezien de "normale" temperatuurgestuurde weerstand niet op deze wijze werkt.
En dan zit er ook nog de (electronisch) regelbare weerstand in waarmee je de snelhied regelt.

Waar deze zit en hoe deze is geschakeld kan alleen duidelijk gemaakt worden middels het lezen van het elctrisch schema. Ik zal eens kijken of ik via Elasawin/schema's hier iets over kan vinden.
Gebruikersavatar
lemoi
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 jul 2009, 13:39

22 jan 2012, 21:35 0 x

Theo,

Als je kijkt op de duitsche link: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=32651 zie je op de 2de foto die je tegen komt de electronische regelaar voor de ventilator. deze was bij mij kapot.

Hans
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

22 jan 2012, 22:59 0 x

[quote="Thck"]Ik denk (maar dit is puur geredeneerd uit de logica n.a.v. de constateringen die ik bij mij eigen A2 en A4 doe wat betreft de aanjager werking) dat er sprake is van een 2e indicator ergens in het circuit van de aanjagermotor in de vorm van een sensor. Aangezien de aanjager werking mede (onder bepaalde omstandigheden) afhankelijk is (en gestuurd wordt door) de omgevingstemperatuur (zowel de interieur- als buitentemperatuur) moet er zoiets aanwezig zijn aangezien de "normale" temperatuurgestuurde weerstand niet op deze wijze werkt.
En dan zit er ook nog de (electronisch) regelbare weerstand in waarmee je de snelhied regelt.

Waar deze zit en hoe deze is geschakeld kan alleen duidelijk gemaakt worden middels het lezen van het elctrisch schema. Ik zal eens kijken of ik via Elasawin/schema's hier iets over kan vinden.[/quote]
Ik had eigenlijk een vraag willen stellen maar in het bericht van Thck zit eigenlijk het antwoord al.
Mijn Airco blaast ook de ene keer harder dan de andere keer,maar we hebben toch een geregelde airco,die dus het draaien van de vent. zelf regelt?
Is het buiten koud draait hij harder om het interieur op te warmen , eenmaal op temperatuur gaat hij vanzelf langzamer draaien. Toch?
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 jan 2012, 11:16 0 x

Dit is juist, naar mijn mening wordt dit alleen overbrugd indien je (op de stand eco) de voorruit ontwaseming inschakeld, dan gaat de aanjager wel vol blazen.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

23 jan 2012, 13:31 0 x

[quote="Thck"]Dit is juist, naar mijn mening wordt dit alleen overbrugd indien je (op de stand eco) de voorruit ontwaseming inschakeld, dan gaat de aanjager wel vol blazen.[/quote]Dat is ook mijn waarneming. Na de koude start blaast de aanjager (op 'auto') maar weinig, zodra de motor opwarmt en er warmte beschikbaar komt, gaat hij harder blazen om het interieur op te warmen. Zodra de gewenste temperatuur bereikt is, neemt het weer af. Gaat behoorlijk plezierig en ongemerkt, wat mij betreft. Goed geregeld :mrgreen:
Plaats reactie