Kachelweerstand Climatronic

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
lemoi
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 jul 2009, 13:39

10 aug 2011, 23:23 0 x

hallo Richard,,
Kan je op de foto's van de link naar a2-freunde zien? Daar zie je wat je moet loshalen.
Voor mij was dit duidelijk. Ik geloof dat 2 schroeven wat lastiger te bereiken waren.
Maar zoals op de duitse site staat beschreven: eerst de ventilator eruit en dan kan je de regelunit zien zitten. Ik weet niet waar je woont anders kan ik wel even helpen.

Hans
Gebruikersavatar
Smarty707
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
Locatie: Landgraaf
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 aug 2011, 23:47 0 x

Als je dan toch de kachelventilator eruit haalt om de weerstand te vervangen, demonteer de ventilator dan ook zover, dat je het kogellagertje op de as kunt smeren. Het stroef aanlopen van de ventilator door een droogstaand lager is de hoofdoorzaak van defekte weerstand.
Het eruithalen van de kachelventilator is een heel gepriegel, omdat er 1 boutje (torx) achter een carrosseriebalk zit en erg weinig ruimte is om er een sleutel, al dan niet met rateltje op te zetten.
Er is een mogelijkheid om een verlengstuk door een opening in deze balk te steken, maar dan nog...
Het dashboardkastje moet er wel eerst helemaal uit.

Succes
Smarty

PS: Een handig hulpje is een torx bitje met er een steek of ringsleutelje eraan gelijmd.....Past net tussen de balk en de kop van het boutje.
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Gebruikersavatar
lemoi
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 jul 2009, 13:39

11 aug 2011, 00:23 0 x

Ik vond het verwijderen geen probleem. Voor de "lastige" schroef had ik een verlengstuk met ratel, ging prima.

Maar van die ventilator met vet is een goede tip ja. Daarom ook ventilator controleren met 12V of regelbare voeding om te kijken of deze het nog goed doet.
Gebruikersavatar
pietersenrichard
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2010, 23:37

11 aug 2011, 21:57 0 x

Goedenavond Hans,

De foto's waren in eerste instantie niet te zien door een fout op de website en/of mijn computer. Ondertussen heb ik de afbeelding gezien en deze lijkt duidelijk. Ik begrijp dat er twee uitdagende schroeven zijn (ik neem aan ook torx, de bovenste). Aanstaande zaterdag ga ik aan de slag om de ventilator te verwijderen.

Mocht het niet lukken maak ik graag gebruik van je aanbod, wij zijn woonachtig in Nieuwegein maar kunnen ook gerust naar je woonplaats toe rijden.

Bedankt voor de belangrijke tekening en ik ben benieuwd!

Gr. Richard

[quote="lemoi"]hallo Richard,,
Kan je op de foto's van de link naar a2-freunde zien? Daar zie je wat je moet loshalen.
Voor mij was dit duidelijk. Ik geloof dat 2 schroeven wat lastiger te bereiken waren.
Maar zoals op de duitse site staat beschreven: eerst de ventilator eruit en dan kan je de regelunit zien zitten. Ik weet niet waar je woont anders kan ik wel even helpen.

Hans[/quote]
Gebruikersavatar
lemoi
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 jul 2009, 13:39

11 aug 2011, 22:55 0 x

ok, laat maar weten (ik woon in Den Bosch)
Hovinga
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 nov 2011, 12:14

19 jan 2012, 22:41 0 x

Hallo,

Ik heb ook een probleem met de kachel. Of hij doet het perfect of hij doet helemaal niks. Nu heb ik een nieuwe kachel weerstand en ventilator geplaatst. Maar het probleem blijft.

Het vreemde is dat wanneer ik de ventilator(ook de nieuwe) met de hand even help hij gewoon draait. Het lijkt of de ventilator net wat te weinig stroom krijgt bij het "opspinnen".
Heb ik gewoon pech en is mijn nieuwe kachelweerstand ook gewoon stuk of heb ik een ander probleem.....




Binne
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

19 jan 2012, 22:57 0 x

Klinkt meer alsof de motor/ventilator te zwaar draait?
Gebruikersavatar
Smarty707
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
Locatie: Landgraaf
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 jan 2012, 00:33 0 x

Is de nieuwe ventilator van de sloop? En de nieuwe ventilatorweerstand ook?
Heb je de lagertjes van een eventuele sloopventilator gesmeerd?
Als beide van de sloop afkomstig zijn dan is het best lastig gissen welke van de 2 het niet doet.
Bij het moeilijk aanlopen van de ventilator is meestal de regelweerstand aan zijn eind. Mede veroorzaakt door droge lagers van de ventilator.
Wat ook nog kan zijn is dat de voorweerstand van de ventilator zelf kaduuk is. Dit is de N24 en zit links naast de ventilator. Als je deze eruit hebt kun je de N24 zien zitten.Op de tekening is het nummer 12.
Bij het uitlezen met een VAGCOM zou er een foutmelding moeten verschijnen.

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Hovinga
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 nov 2011, 12:14

20 jan 2012, 12:06 0 x

Het is allemaal nieuw en niet van de sloop. Morgen maar even verder proberen, misschien bekabeling.





[quote="Smarty707"]Is de nieuwe ventilator van de sloop? En de nieuwe ventilatorweerstand ook?
Heb je de lagertjes van een eventuele sloopventilator gesmeerd?
Als beide van de sloop afkomstig zijn dan is het best lastig gissen welke van de 2 het niet doet.
Bij het moeilijk aanlopen van de ventilator is meestal de regelweerstand aan zijn eind. Mede veroorzaakt door droge lagers van de ventilator.
Wat ook nog kan zijn is dat de voorweerstand van de ventilator zelf kaduuk is. Dit is de N24 en zit links naast de ventilator. Als je deze eruit hebt kun je de N24 zien zitten.Op de tekening is het nummer 12.
Bij het uitlezen met een VAGCOM zou er een foutmelding moeten verschijnen.

Groetjes
Smarty707[/quote]
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jan 2012, 12:35 0 x

Die z.g. "voorweerstand" is waarschijnlijk in werkelijkheid een "aanzetcondensator" , dit is een artikele dat je veel ziet op electromotoren (denk hierbij aan wasmachines en stofzuigers). De functie hiervan is om de motor door een soort "spanningsboost" op te starten.
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat de motor wel gaat draaien nadat deze met de hand even is aangeduwd.
Mogelijk werkt die aanzetcondensator dus niet of is deze onjuist aangesloten.

Theo
Plaats reactie