Armsteun voor de A2

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 jan 2022, 22:22 0 x

@j@Johan 3L
Gaat inderdaad om het losmaken van de harde achterkant. Als ik dat voor mekaar krijg en dan ook de stof van de rugleuning hoes aan de rechter kant omhoog kan schuiven, kan ik de steun monteren.
Ik was al wel zover dat ik de twee klemmetjes links en rechts los had. Maar dan kom ik niet verder....
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

08 jan 2022, 10:55 1 x

De stof zit in de verzonken rand geklemd. (links, boven rechts)
Die kun je eruit wurmen, dan komt de plaat los.

Zou kunnen dat de plaat nog ergens bovenin "vergrendeld" zit.
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 jan 2022, 21:37 1 x

Hoi Bert,

Zo te horen @bertduursma ga je de goeie kant uit. Ik heb twee maanden gelden een Sydmeko aan de techterkant van mijn bestuurderstoel gemonteerd. Hierbij heb ik de plastic achterplaat laten zitten.

Als je voorzichtig van onderen in de rugleuning te werk gaat, hoef je alleen de bekleding los te halen aan de kant van de armsteun-montage. Hiervoor moet je nog 2 U-vormige klemmen loskrijgen in de rugleuning (je had er al 1 losgekregen las ik, nu nog 2 hoger in de stoel.)

Nu komt een pees vrij, waar de bekleding mee op zijn plaats wordt gehouden. Als je zover los bent, kun je de bekleding ver genoeg omhoog werken om de steun te monteren.

Laat maar even weten hoe je gaat 👍🏻

Laat ook even weten of je een elektrische (el)lende steun hebt … dat is nog wat meer aanmodderen.
Misschien kan ik je dan wat extra moed en overtuiging overbrengen.

PS. dit is echt een klus om lekker binnen te doen kwa comfort. Bijkomend voordeel: warm plastic is veel vergevingsgezinder.
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 jan 2022, 21:43 1 x

Hier nog wat extra motivatie voor je @bertduursma:

399BC908-DFA3-44DA-A223-BDCBDEB5EC05.jpeg
Sydmeko rechts montage aan de linkerstoel … hèhè
399BC908-DFA3-44DA-A223-BDCBDEB5EC05.jpeg (2.95 MiB) 1610 keer bekeken
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 14:21 1 x

@ArcSissy SISSY, Dank voor je aanwijzingen, het wordt me al iets duidelijker. Bij mij zit er inderdaad ook elektrische (el)lendesteun verstelling op. Dat maakt het nog weer iets ingewikkelder heb ik begrepen. Kun je daar nog wat tips over geven?
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jan 2022, 19:24 3 x

@bertduursma, ik hoop dat je kan beschikken over iemand met kleine handen? Die zullen erg handig blijken …

Hier gaan we dan:
Als je zover bent dat je de bekleding voldoende kan los werken, zul je zien dat daar waar de Sydmeko-steun moet worden gemonteerd, de stelmotor voor de lendesteun, aan de binnenkant van het stoelframe, gruwelijk in de weg zit.

Als je de steun voor de Sydmeko eventjes proefpast, zul je zien dat hier een gat in moet worden geboord. Anders kun je de steun voor de lendesteun-stelmotor later niet meer terug plaatsen. Dit staat niet in de beschrijving en heb ik eerst voorbereid.

Uit mijn hoofd … ik heb één blindklinknagel (popnagel) uitgeboord en de steun met stelmotor los gemaakt.

Bij het plaatsen heb ik erg zitten klooien met het kleine boutje van de Sydmeko-steun … hier heb je echt effe geduld of geluk bij nodig. Uiteindelijk heb ik het boutje vast geplakt in een ringsleuteltje en hebben ‘de kleine handen’ heel voorzichtig en met veel geduld het boutje op zijn plaats gekregen. Let hierbij telkens weer op de snoeren van de stelmotor en de stoelverwarming, die zijn erg kort.

Nu kun je weer de lendesteun-stelmotor op zijn plaats poppen en schroeven. Welnu Bert …nu ben je er bijna. Neem je tijd voor het terug monteren en masseren van de bekleding, de pees en de klemmen. Nog even de achter flap weer met die elastieken onder de stoel vast haken.

Wat overblijft is het gaatje knippen in de bekleding en dit bleek uiteindelijk helemaal niet zo eng, dat wijst zich nu vanzelf. En dan … komt eindelijk het triomfantelijke moment: de armsteun aan de leuning monteren.

Ik hoop dat ik je met deze aanwijzingen een beetje op weg help … dat kun je wel gebruiken. Over de montage wordt in de beschrijving erg makkelijk gedaan. Bij mij is het is een pittige klus gebleken; met name de lendesteun-stelmotor bleek een onvermelde puzzel en één van de kleine boutjes … bugger … is meervoudig in de bekleding van de opengewerkte stoel gevallen … stoel wéér op z’n kop, schudden, zoeken, vloeken en weer vinden.

Als ik je hiervoor kan behoeden, dan heb je al een hele hoop gewonnen. Succes en uiteindelijk is het meer dan de moeite waard!!! 🍀
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2022, 21:17 1 x

Als ik dit lees ben ik blij met mijn "normale" stoelen zonder franjes. Was bij mij namelijk appeltje eitje om die adapter te monteren.

Veel succes want het resultaat maakt mij nog iedere rit blij!
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jan 2022, 14:45 1 x

@ArcSissy , respect voor je volhardendheid en veel dank voor ne aanwijzingen en nuttige tips. Ik laat jouw verhaal even bezinken voordat ik er mee aan de gang ga, ik zie er nl behoorlijk tegen op.
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 jan 2022, 20:37 1 x

Beste @bertduursma,
Ik snap jouw terughoudendheid helemaal. Toch kun je het avontuur onder voorwaarden gerust aangaan:
A. Probeer dit niet in de auto uit te voeren
B. Monteer de ‘puzzel’ van onderdelen eerst droog en zodat je weet wat je tegen komt
C. Zorg voor een dagje uitloop (niet nodig, maar wel zo rustig)
D. Regel kleine handen
E. Nog één keer diep ademhalen en dan doen.

En geloof me … als ie er dan eindelijk inzit, dan ben je wel baas!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

11 jan 2022, 08:25 0 x

Tijdelijk met een vieze gratis mee te nemen sloop stoel rijden?

Dan kun je rustig thuis dit uitvoeren, en maak je op de 1e meeting met foute gore stoel .....
Liefst in foute kleur en vele vlekken....
En ooit bij mooi weer terug zetten.

Wel moet je de Airbag in de stoel... ja die draad kan hem laten ploffen!
Ik had ze uitgeschakeld via laptop en ben vergeten ze weer aan te zetten! :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie