Advies bestuurdersstoel

Discussie over het interieur van de A2
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

05 nov 2021, 12:04 3 x

toutdroit schreef:
27 okt 2021, 22:53
mx-man schreef:
27 okt 2021, 18:21
Ik heb afgelopen maand op de sloop een setje stoelen gekocht. De schuim kussen zijn tussen beide uitwisselbaar, bestuurder en bijrijderskant (alleen moet je uit het schuim gedeelte van de leuning de ruimte voor de airbag uitsnijden). Ik heb dus nu 2 schuimpakketen van bijrijdersstoelen. Na het wisselen van het schuimpakket voor 1 van de bijrijderskant heb ik de bekleding met kleine tyraps weer vast gemaakt aan het schuimpakket en weer ingebouwd.

Hierdoor zit de stoel vele malen beter, vaak word er toch alleen gereden in de auto en blijft de bijrijdersstoel toch een stuk langer van betere kwaliteit.

Ik had ook het geluk dat de stoelen van de sloop voorzien waren van lendesteun wat het geheel afmaakt. Maar alleen al het vervangen van het schuin is al een wereld van verschil! En met een beetje pielen goed te doen.
Erg goed ! :thumbmin: :thumbmin:
Heb je ook foto's ?
Een how-to zou helemaal perfect zijn :blush: :blush:
How to word lastig, want ik ga het niet opnieuw doen :) maar een iets uitgebeidere beschijving is geen punt.

Stap 1 accu loskoppelen en zorgen dat alles spanningsloos is, ivm airbags...

Stap 2 stekkers onde de stoel loskoppelen

Stap 3 de 4 bouten waarmee de stoel in de auto zit losdraaien

Stap 4 stoel verwijderen uit de auto.

Stap 5 als je de stoel onderste boven legt kun je de flap van de rugleuning loshalen. Daarna zie je aan de onderkant dat je de bekleding los kan klikken. De achterkant van de rugbekleding kun je nu omhoog trekken, waardoor de 3 of 4 moeren van de airbag zichtbaar zijn. Deze losdraaien en airbag verwijderen.

Stap 5 alle metalen ringetjes met een nijptang losknippen en schuim verwijderen.

Stap 6 nieuw schuim momteren, bekleding op dezelfde plek als de metalen ringetjes met kneine typaps weer vast zetten. (Let op! Snij voor het terug plaatsen van het schui de vorm van de aibag eruit en vuil de andere kant op met een deelte van de oude leuning).

Stap 7 de zitting werkt op dezelde manier als de leuing. De bekleding losklikken uit het plastic ondersetel en de metalen ringen losknippen en het schuim wisselen en daarna de bekeleding met tyraps weer vast zetten op eht nieuwe schuim (bestuurders en bereiderskant zijn qua schuim identiek.)
Gebruikersavatar
SaluG
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
Locatie: Almelo
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

27 jul 2023, 22:48 0 x

Mijn lederen beige bestuurdersstoel ziet er door de slijtageplekken en scheuren niet meer uit. Een vervangende lederen beige stoel heb ik niet kunnen vinden.
Het laten opknappen van de huidige stoel is mij te prijzig.
Een Audi TT of andere stoel passend laten maken is voor zover ik begrepen heb best prijzig. Maar als er inmiddels iemand hier een andere stoel kan laten passen in een Audi A2 voor een redelijke prijs, of iemand kent die dat kan doen, hoor ik het graag.
Een (kunst-)lederen stoelhoes vind ik ook oké, maar voor ik iets ga bestellen, wil ik weten of iemand hier een passende stoelhoes heeft gevonden en dit aan mij kan adviseren.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 jul 2023, 10:12 1 x

Brexit!

Ja, hier in EU slijten we alle linker stoelen en laat dat daar nu net andersom zijn!
Daarom heb ik Links nu een perfecte zo goed als nieuwe en rechts ietsje mindere na vele KM...

Was toen rotweer en veel regen maar wel voordelig Beige leder gevonden + nog meer leuke dingen uit wrak geplukt.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jul 2023, 11:04 3 x

Vertaling uit het Eekhoorns: Wellicht moet je de vraag eens bij A2OC stellen. In de UK is het precies andersom qua slijtage.
Gebruikersavatar
SaluG
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
Locatie: Almelo
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 jul 2023, 11:32 0 x

@eekhoorntje
@Blauwbaard

What about the airbag dan?
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 jul 2023, 22:27 0 x

@SaluG ,

Airbag is geen probleem. Computer maakt geen onderscheid in zijde waar de airbag wordt gezien door het regelapparaat, als hij er maar een “ziet“.
Voor een TT stoel heb je alleen 4 brackets nodig die de bevestigingspunten van de A2 verbinden met die van de TT stoel. Als je iemand hebt die ze kan snijden en lassen, heb ik wel evt een tekening voor je.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
SaluG
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
Locatie: Almelo
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

29 jul 2023, 10:21 0 x

@DED@2

TT-stoelen van welk bouwjaar? Ik ken wel iemand het zou kunnen lassen.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jul 2023, 11:28 1 x

De eerste serie, dus iets van 1998 tot 2004. Ze worden regelmatig aangeboden op marktplaats in zwart en soms grijs - ik ben half op zoek naar een setje in beige nl, dus hou t een beetje in de gaten :-)

Owh, ik zie nu dat je ook beige hebt… die komen niet voorbij helaas..
Gebruikersavatar
SaluG
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
Locatie: Almelo
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

29 jul 2023, 14:13 0 x

@Ticcie

De overige stoelen zijn in relatief goede staat. Persoonlijk heb ik er geen moeite als alleen de bestuurdersstoel vervangen wordt door een TT-stoel, als het maar zwart, beige, grijs of bruin is en leder.

Ik zal ook Marktplaats in de gaten houden.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

29 jul 2023, 17:39 1 x

Stoelen uit een A1 passen en bijvoorbeeld de stoelen van een Audi a4 B6/7 S4 zijn mijn favoriet. Als ik die (binnen budget) tegenkom dan gaan die erin.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie