Koelvloeistof lekkage 1.6 FSI

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Clarinda
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2022, 21:47
Locatie: Wijk bij Duurstede
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 nov 2022, 22:54 0 x

Hallo,

Ondanks het feit dat ik regelmatig op dit forum aan het rondspeuren ben kom ik er tot mijn verbazing achter dat ik mij nooit als lid heb geregistreerd, foei. Ik zal me even voorstellen, in augustus 2019 hebben wij bij Jan Eenink onze mooie 1.6 FSI blauwe Colour Storm uit 2004 aangeschaft met toentertijd 176.000 op de teller (inmiddels zitten we over de 220.000). We hebben er als gezin veel rijplezier van (gehad) en hebben er vele buitenlandse tripjes mee gemaakt.

Echter, sinds december vorig jaar beginnen er problemen te spelen met de koelvloeistof, de vloeistof liep weg en ik moest het regelmatig bijvullen. Heb de auto naar de garage gebracht en zij hebben er een nieuw expansie reservoir ingezet. In de maanden erna verbruikte de auto nog steeds meer koelvloeistof dan gemiddeld, maar dit was te overzien. Tot juli dit jaar waar de koelvloeistof letterlijk uit het reservoir gutste en ik regelmatig lang de weg moest bijvullen. Na veel onderzoek bij de garage dachten ze dat het aan de thermostaat lag en is er een nieuwe thermostaat ingezet, met de koppakking was volgens hen niets mis. Helaas was het in augustus tijdens een rit naar Drenthe weer raak en stonden we met een piepend waarschuwingslampje en een zo goed als leeg koelvloeistofreservoir langs de weg. Auto weer naar de garage (niet onze eigen garage) en toen lag het volgens hen aan de waterpomp, deze dus vervangen en ook gelijk de distributie meegepakt. Dit ging een tijdje goed, tot van de week toen het waarschuwingslampje weer ging branden en het reservoir weer bijna helemaal leeg was.

Kortom, om een lang verhaal kort te maken:
- expansie reservoir inclusief dop vervangen
- thermostaat vervangen
- waterpomp (en distributieriem) vervangen

Maar nog steeds lekkende koelvloeistof. Ik ben geen monteur en heb de ballen verstand van auto's vandaar dat ik het hier even vraag voordat ik de auto weer naar de garage breng. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Toch de koppakking of de gevreesde 'death pipe'? De kosten lopen dit jaar erg hoog op en iedere keer lopen we tegen hetzelfde probleem aan wat voor veel frustratie zorgt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast dank en fijne avond!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 nov 2022, 23:18 1 x

De FSi heeft bij een normaal gebruik een koelwater temperatuur van ongeveer102 graden Celsius. Dat is veel hoger dan de gangbare 90 graden van de 1.4 benzine. Bij het ontwerp van de motor ging men er vanuit dat dit beter was voor het brandstof gebruik.
In de praktijk blijkt het voor een zware belasting van koelwaterslangen en expansie tank ed te zijn. Er hoeft maar iets te haperen aan het aanslaan van de ventilator en de maximumdruk in het expansie vat is bereikt en gaat over lopen. (Het expansievat is niet meegenomen in de verhoogde druk door de hogere temperatuur en is hetzelfde als bij de 1.4).
Omdat veel FSi rijders met dit probleem zitten is er in Duitsland een tuning bedrijf die de motorcomputer ( ECU) kan “ updaten”
De nieuwe bedrijfstemperatuur wordt dan 90 graden .
(Ook nog wat andere leuke veranderingen waardoor de motor wat soepeler wordt)
Voor zover ik weet heeft de A2 dokter in Waalwijk altijd enige aangepaste ECU’s in voorraad
Als het goed is ben je dan van het koelwaterprobleem af.
Het is niet echt een goedkope oplossing maar je krijgt er veel positieve dingen voor terug.
Succes!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 nov 2022, 23:21 0 x

Zie evt. ook:

viewtopic.php?t=8100
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2022, 23:23 0 x

Hoi @Clarinda,

Vervelend dat je op deze wijze je hier moet voorstellen maar geen nood, meedenken kunnen we hier als de beste.

Is er ook lekkage met het oog waar te nemen, zie je koelvloeistof op straat liggen?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 nov 2022, 09:16 0 x

Zoals ik het lees @Kobus lekt de motor niet . Het komt uit het overlooppijpje van het expansievat. Dus te veel druk in het koelsysteem.
En wat daar de oorzaak van is?
Kan zijn lekke koppakking maar dat is al gecontroleerd.
Kan zijn vervuiling van het inlaat traject en of verstuivers, waardoor de verbranding “anders” verloopt en er meer gekoeld moet worden ,wat dan niet lukt omdat de radiator capaciteit niet groot genoeg is
Maar het is in ontwerp een niet erg doordacht systeem door de extreem hoge bedrijfstemperatuur ( 102-108 graden).
Met de in Duitsland gechipte ECU ben je daar mooi vanaf.
Er zijn al enige forumleden die hier mee rijden…
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 nov 2022, 09:23 0 x

Goedemorgen, hoewel ik geen fsi 1.6 heb maar een 1.4 bby heb ik ook een keer last gehad van weglekkende koelvloeistof. Bij mij lag het aan de rubberen pakking ( zie rood omcirkeld) van de temperatuur sensor.
Ik weet niet welke er op de fsi zit, maar zeker de moeite waard om ff te checken.
Succes.
DAEC569B-41F0-4C34-830B-D0EC92C91565.jpeg
DAEC569B-41F0-4C34-830B-D0EC92C91565.jpeg (55.91 KiB) 2599 keer bekeken
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 nov 2022, 10:51 4 x

Ik denk dat de enige juiste keuze de A2 dokter in Waalwijk is aangezien je aangeeft de balle verstand van auto te hebben. Het is niet direct in de buurt maar Lucas zal als ie het niet al ruikt wat er aan de hand is zeker niet rusten tot het is opgelost.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 16:33 0 x

edje13 schreef:
13 nov 2022, 09:23
Goedemorgen, hoewel ik geen fsi 1.6 heb maar een 1.4 bby heb ik ook een keer last gehad van weglekkende koelvloeistof. Bij mij lag het aan de rubberen pakking ( zie rood omcirkeld) van de temperatuur sensor.
Ik weet niet welke er op de fsi zit, maar zeker de moeite waard om ff te checken.
Succes.DAEC569B-41F0-4C34-830B-D0EC92C91565.jpeg
De koelvloeistof temperatuursensor is qua vorm hetzelfde tussen de 1.4 en de FSI. Maar toch zijn ze verschillend. De FSI maakt gebruik van vier contactpinnen en de 1.4 van twee. De temperatuursensor voor de FSI is moeilijk verkrijgbaar, Audi levert hem alleen nog met een compleet thermostaathuis.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 16:37 1 x

jaapje schreef:
13 nov 2022, 09:16
Zoals ik het lees @Kobus lekt de motor niet . Het komt uit het overlooppijpje van het expansievat. Dus te veel druk in het koelsysteem.
En wat daar de oorzaak van is?
Kan zijn lekke koppakking maar dat is al gecontroleerd.
Kan zijn vervuiling van het inlaat traject en of verstuivers, waardoor de verbranding “anders” verloopt en er meer gekoeld moet worden ,wat dan niet lukt omdat de radiator capaciteit niet groot genoeg is
Maar het is in ontwerp een niet erg doordacht systeem door de extreem hoge bedrijfstemperatuur ( 102-108 graden).
Met de in Duitsland gechipte ECU ben je daar mooi vanaf.
Er zijn al enige forumleden die hier mee rijden…
Ik rij ook met deze upgrade. Het is even een investering maar het is het zeker waard! Aan de ene kant maak je de auto technisch betrouwbaarder, en aan de andere kant is het leuk rijden. De motor wordt er lekker gewillig door😀
Gebruikersavatar
Clarinda
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2022, 21:47
Locatie: Wijk bij Duurstede
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 19:20 0 x

jaapje schreef:
12 nov 2022, 23:18
De FSi heeft bij een normaal gebruik een koelwater temperatuur van ongeveer102 graden Celsius. Dat is veel hoger dan de gangbare 90 graden van de 1.4 benzine. Bij het ontwerp van de motor ging men er vanuit dat dit beter was voor het brandstof gebruik.
In de praktijk blijkt het voor een zware belasting van koelwaterslangen en expansie tank ed te zijn. Er hoeft maar iets te haperen aan het aanslaan van de ventilator en de maximumdruk in het expansie vat is bereikt en gaat over lopen. (Het expansievat is niet meegenomen in de verhoogde druk door de hogere temperatuur en is hetzelfde als bij de 1.4).
Omdat veel FSi rijders met dit probleem zitten is er in Duitsland een tuning bedrijf die de motorcomputer ( ECU) kan “ updaten”
De nieuwe bedrijfstemperatuur wordt dan 90 graden .
(Ook nog wat andere leuke veranderingen waardoor de motor wat soepeler wordt)
Voor zover ik weet heeft de A2 dokter in Waalwijk altijd enige aangepaste ECU’s in voorraad
Als het goed is ben je dan van het koelwaterprobleem af.
Het is niet echt een goedkope oplossing maar je krijgt er veel positieve dingen voor terug.
Succes!
Dank voor je reactie. Ik had op dit forum al iets gelezen over de afwijkende koelwatertemperatuur van de FSi en over het eventueel aanpassen van de bedrijfstemperatuur, enig idee hoeveel dit gaat kosten bij de A2 dokter? Maar dan vind ik het alsnog gek dat wij voor december vorig jaar geen problemen hebben gehad met de koelvloeistof, en nu opeens zo vaak. Hoe verklaar je dat dan?
Plaats reactie