Koelvloeistof lekkage 1.6 FSI

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Clarinda
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2022, 21:47
Locatie: Wijk bij Duurstede
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 19:27 0 x

kobus1978 schreef:
12 nov 2022, 23:23
Hoi @Clarinda,

Vervelend dat je op deze wijze je hier moet voorstellen maar geen nood, meedenken kunnen we hier als de beste.

Is er ook lekkage met het oog waar te nemen, zie je koelvloeistof op straat liggen?
Beste Kobus, inderdaad vervelend mij op deze manier voor te stellen, maar fijn dat jullie willen meedenken. Naar mijn idee lekt de vloeistof alleen als de auto warm is en niet bij stilstand of bij een koude motor. De meeste, keren zodra het waarschuwingslampje gaat branden, en ik onder de motorkap kijk zie ik de vloeistof vaak uit het het tuitje koken.
Gebruikersavatar
Clarinda
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2022, 21:47
Locatie: Wijk bij Duurstede
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 19:34 0 x

Paulus schreef:
13 nov 2022, 16:37
jaapje schreef:
13 nov 2022, 09:16
Zoals ik het lees @Kobus lekt de motor niet . Het komt uit het overlooppijpje van het expansievat. Dus te veel druk in het koelsysteem.
En wat daar de oorzaak van is?
Kan zijn lekke koppakking maar dat is al gecontroleerd.
Kan zijn vervuiling van het inlaat traject en of verstuivers, waardoor de verbranding “anders” verloopt en er meer gekoeld moet worden ,wat dan niet lukt omdat de radiator capaciteit niet groot genoeg is
Maar het is in ontwerp een niet erg doordacht systeem door de extreem hoge bedrijfstemperatuur ( 102-108 graden).
Met de in Duitsland gechipte ECU ben je daar mooi vanaf.
Er zijn al enige forumleden die hier mee rijden…
Ik rij ook met deze upgrade. Het is even een investering maar het is het zeker waard! Aan de ene kant maak je de auto technisch betrouwbaarder, en aan de andere kant is het leuk rijden. De motor wordt er lekker gewillig door😀
@Paulus, hoeveel heeft deze upgrade je gekost als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 nov 2022, 20:15 0 x

Clarinda schreef:

Dank voor je reactie. Ik had op dit forum al iets gelezen over de afwijkende koelwatertemperatuur van de FSi en over het eventueel aanpassen van de bedrijfstemperatuur, enig idee hoeveel dit gaat kosten bij de A2 dokter? Maar dan vind ik het alsnog gek dat wij voor december vorig jaar geen problemen hebben gehad met de koelvloeistof, en nu opeens zo vaak. Hoe verklaar je dat dan?

Ja oorzaak en gevolg zijn niet altijd direct aan te wijzen. De A2 is een eigenzinnige auto en de FSI helemaal. Achteraf wordt e.e.a. Vaak wel duidelijk, Kan ook in kleine dingen zitten zoals vervuiling door een ander soort benzine.Of een haperende ventilator. Maar wat belangrijker is…. Het probleem moet opgelost worden om de aardigheid in het rijden weer terug te krijgen.
Wat het kost? De “ nieuwe” ECU kost €300, ( oude inleveren) daar zal zeker nog een bedrag bijkomen omdat Lucas de A2 dokter het e.e.a op elkaar moet afstemmen .
Maar je kan hem zo bellen of mailen .
7543C073-A1DF-4BE4-A2A5-B45842C701C3.png
7543C073-A1DF-4BE4-A2A5-B45842C701C3.png (368.28 KiB) 2313 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 20:59 0 x

Clarinda schreef:
13 nov 2022, 19:34
Paulus schreef:
13 nov 2022, 16:37
jaapje schreef:
13 nov 2022, 09:16
Zoals ik het lees @Kobus lekt de motor niet . Het komt uit het overlooppijpje van het expansievat. Dus te veel druk in het koelsysteem.
En wat daar de oorzaak van is?
Kan zijn lekke koppakking maar dat is al gecontroleerd.
Kan zijn vervuiling van het inlaat traject en of verstuivers, waardoor de verbranding “anders” verloopt en er meer gekoeld moet worden ,wat dan niet lukt omdat de radiator capaciteit niet groot genoeg is
Maar het is in ontwerp een niet erg doordacht systeem door de extreem hoge bedrijfstemperatuur ( 102-108 graden).
Met de in Duitsland gechipte ECU ben je daar mooi vanaf.
Er zijn al enige forumleden die hier mee rijden…
Ik rij ook met deze upgrade. Het is even een investering maar het is het zeker waard! Aan de ene kant maak je de auto technisch betrouwbaarder, en aan de andere kant is het leuk rijden. De motor wordt er lekker gewillig door😀
@Paulus, hoeveel heeft deze upgrade je gekost als ik vragen mag?
Ik heb een getunde ECU gekocht van een forumlid voor 225 euro, erg blij mee, ook omdat ik de originele ECU daardoor kon behouden.

Mocht je besluiten je ECU te laten upgraden of omruilen, dan raadt ik aan om de beveiliging meteen weg te laten schrijven.
Je kunt de ECU daardoor in iedere FSI gebruiken zonder in te leren. Erg makkelijk.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 nov 2022, 22:31 2 x

Is het koelsysteem afgeperst? Bij koude motor kun je zo vaststellen of er een lek is.
Is de temp-sensor gecheckt / vervangen?

Maar als je alleen koelvloeistof verliest als de motor door en door warm is denk ik niet aan een lek maar eerder aan oververhitting / kokende koelvloeistof => overdruk en afblazen via expansievat.

Ik mis in deze discussie:

1) Hoe warm wordt de motor echt (de koelvloeistoftemperatuurmeter in het instrumentenpaneel is bekend onbetrouwbaar - die blijft op 90 staan tot ruim boven de 100 graden; bij de FSI misschien wel tot 110 graden)?
Dus tijdens het rijden meten met Torque of VCDS of vergelijkbare software wat de sensor aan de ECU doorgeeft.
Of na een flinke rit en door en door warme motor met een infrarood thermometer vaststellen hoe heet de koelslangen zijn.

2) Slaat de koelventilator achter de radiateur aan? Die zou je moeten horen aanslaan en zou op hoogste snelheid moeten draaien als je (bijna) zonder koelvloeistof langs de kant van de weg staat.
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 22:36 1 x

IMG-20211207-WA0008.jpg
IMG-20211207-WA0008.jpg (128.97 KiB) 2279 keer bekeken
Het kunststof koelwaterhuis had bij mij z'n langste tijd gehad. Lekt langzaam via de achterkant van het blok en is daarom slecht op te merken. Zeker als je geen zin hebt om even over het blok te leunen en te voelen.. De dokter, residerend, te Waalwijk heeft de boosdoener vervangen. Kost wat maar t euvel is wel getackeld.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 nov 2022, 22:38 0 x

En hoe ben je erachter gekomen dat je lekkage daar precies zat?
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 nov 2022, 22:43 1 x

Effe bukke nadat de dokter de suggestie deed
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 nov 2022, 09:44 0 x

Ik gebruikte een soort spiegeltje op steeltje van de Action, net als Tandarts kun je ook de achterkant controleren....

maar de stetochoop in bocht geeft zelfde en dan kun je zelf filmpje van maken met je mobiel...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2022, 10:20 1 x

Dat kan als je enig idee hebt waar je moet zoeken, maar dat heeft niet iedereen.

Mijn opmerkingen waren vooral ingegeven door het imho gebrek aan systematisch onderzoek naar oorzaken (en in plaats daarvan verkopen van nieuwe onderdelen die het probleem niet oplossen…).
Waar zag ik dat vaker?
Plaats reactie