Audi2drive

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audi2drive
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:41
Locatie: Renkum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mar 2023, 23:03 12 x

Audi2 drive.png
Audi2 drive.png (2.03 MiB) 669 keer bekeken
Tsja van een Saab 9-5 overstappen naar een Audi A2.... het kan soms zo verkeren.
Vele automerken, modellen hebben de rdw gepaseerd waar mijn naam aan verbonden was. Van meerdere Volvo's van 240 3x ,480 tot V70 enV90, (classic), 850 T5R tot aan een BMW 318 touring (E 30), Opels o.a. Kadett, Mini 850, volkwagens en.....
Met de gedachte dat ik meer vanuit huis zou werken vond ik het wel een mooi argument om een mooie Saab 9-5 aan te schaffen.
Uiteindelijk bleek het anders te verlopen en was ik te vaak alleen op weg met een te grote auto met wat minder aantrekkelijk verbruik en dito onderhoudskosten.
Waren dit dan de argumenten om dan een A2 aan te schaffen??? ehhh deels.
Nu ik op een bepaalde gerenomeerde leeftijd verkeer vond ik het in 2020 het heel begrijpelijk om een cabriolet aan te schaffen..... Dat werd een Audi cabriolet, sommigen noemen het ook wel een Audi 80 cabriolet (wat niet helemaal juist is). Daar heb ik veel plezier mee, o.a. door de verzinkte carosserie. Dat was, vond ik, ook wel een mooi argument om naar een kleinere Audi uit te kijken.
Vandaar ook mijn "naam" Audi2drive. ;)
audi exterieur.jpg
audi exterieur.jpg (2.85 MiB) 669 keer bekeken
Nu woon ik in een heel klein, bijna onoverwinnelijk dorpje, in de mooie omgeving van de gemeente Renkum. En in dat kleine dorpje bevinden zich 2 Audi A2 's. Met één van de eigenaren ben ik eens te rade gegaan. De reactie was o.a. , "als je een zuinigere, betrouwbaardere auto zoekt koop dan iets uit het verre oosten..." . Nu las ik dergelijke adviezen ook op dit forum waar ik me ook behoorlijk aan het inlezen was. Nou dat maakte me vooral steeds nieuwsgieriger en enthousiaster. Ik was onder de indruk van de vooruitstrevendheid en de wijze waarop de auto was samengesteld.
bijzonder vond ik o.a. dat de bodem bij de achterbank lager is tbv de beenruimte en ..en... .
Met mijn dorpsgenoot ,met aardig wat autokennis en ervaring met een A2, besloten om toch op pad te gaan om te kijken wat er zoal aangeboden werd. De eerste kensmaking was wat teleurstellend, de tweede ook, de derde was prachtig maar stevig geprijsd. Op zoek naar anderen kwam ik, dacht ik, geschikte exemplaren tegen maar deze waren dan weer of verkocht of toch niet helemaal...
Uiteindelijk kwam de eigenaar van het derde exemplaar met een redelijke prijs. Die is het uiteindelijk ook geworden.

De A2 heeft haar eerste levensjaren, sinds 18-06-2001, in Zwitserland doorgebracht.
Ze is voorzien van een 1.4 AUA motor met de kleur Atlantik blau.
Volgens het service boekje o.a. voorzien van:

-3Q1D sportstoelen vooraan
-6XC buitenspiegel elektr. verstelbaar,
-5SL buitenspiegel links asferisch
-5RU buitenspiegel rechts, bol (groot gezichtsveld),
-J0R accu 380A (80Ah),
-3FF dakinzetstukken, dubbel, glas, elektrisch, en deze werkt (nog).
-4R5 voorruitheffers met comfortschakelaar en uitschakelbeveiliging, el.
-9Q0 Zonder multifunctioneel display / boordcomputer.

Op 18-08-2018 kwam ze naar de lage landen. Daar heeft ze o.a. kennis gemaakt met Jan Eenink. De vorige eigenaar heeft haar daar aangekocht.

De vorige eigenaar heeft haar goed laten onderhouden en er het e.e.a aan toegevoegd:
- de grilll van de latere modellen,
-Audi concert cd speler ( wat een heerlijk geluid!!),
-volledig reservewiel,
- een mooie hoes.
Ik heb bij de aankoop ook het Aud A2 boek gekocht van Dirk Conradt. Prachtig, dik boek, met veel info.
overzicht .png
overzicht .png (3.91 MiB) 669 keer bekeken
De motivatie om haar over te nemen waren o.a de aanwezigheid van het sluitende onderhoudsboekje en de onderhoudshistorie.
Zo zijn onlangs remmen voor en achter gereviseerd, distributieriem etc. vervangen en de kilometerstand van 139.874 km.
De vorige eiegnaar had al eerder een A2 tot zijn bezit gehad, deze weer tot zijn spijt verkocht en besloot om toch weer deze A2 aan te schaffen.
Nu had deze eigenaar wel goede redenen om de A2 toch weer van de hand te doen. Laten we het er op houden dat hij meerdere keuzes had om zich op een leuke manier te vervoeren. En ja hij had plaats nodig.

Inmiddels heb ik er sinds eind november 2022 alweer een kleine 5.000 kilometer mee gereden. Hoe was dat?
Verrassend op verschillende manieren :D . Laat ik eerst uitlleggen waarom ik de A2 vrouwelijke persoonsvormen toedicht.
Ze heeft charme, ze heeft zo haar nukken, ze is veelzijdig, ze is uniek... ze is vrouwelijk van vorm....
(over dat laatste kunnen de meningen overigens verschillen) :joy: .
Ze is ook op leeftijd merkte ik. Ze heeft zo haar lidtekens, in het interieur in de vorm van wat "schaafplekken", maar ziet er voor haar jaren zeker nog aantrekkelijk uit. Ik heb ze beroerder gezien. Zo is het plastic soms wat broos en zijn er klemmentjes afgebroken.
Verder had ze de afgelopen 5000 kilomter wat behoefte aan wat olie, circa 1,0 lter 5 w30 (Iets om in de gaten te houden?).
Verder gaat ze zuinig om met de brandstof, gemiddeld 1:16 , daarbij maakte ze gebruik van de diverse wegen.
Ik verdenk haar ook van dat ze soms last heeft van "opvliegers". Gezien haar autoleeftijd niet vreemd. Ik denk dat ik de lagers van de kachelmotor hoor. Zo geeft de keuze om de auto "automatisch" te laten verwarmen n.l. minder warmte dan wanneer ik er bijvoorbeeld voor kies om de lucht via de luchtroosters te laten verlopen. Het is in ieder geval warm.
Verder dacht ik dat er een lampje van de lichtschakelaar kapot was. Deze gedemonteerd en bleek dat deze er niet in zaten. Dat is wel wat anders bij mijn dakloze Audi die uit 1995 stamt. Het bovenste gedeelte van de schakelaar valt na wat geknipper uit.
Hetzelfde geldt voor de kofferbakverlichting. Die doet het gewoon niet.... . En dan snap ik al helmaal niets van de instapverlichting bij de achterbank. Die gaat dan weer wel en dan weer niet gelijktijdig aan met de verlichting voorin.
Ach ja ik gebruikte niet voor niets het woord charme en zijn leuke klusjes om mee aan de slag te gaan In middels had ze ook behoefte aan twee nieuwe lampjes voor de koplampen. Zover de ervaringen m.b.t. verlichting. Ik moet overigens nog wel aan de slag met de kentekenplaatverlichting als ik ze het forum lees.

Hoe bevalt ze me?
Prima, als ik erin rijd dan merk ik niet dat ze wat op leefijd is. Ze maakt dat je heerlijk rustig rijdt, waarbij ook ik heb mogen ervaren dat ze gevoelig is voor harde, zijwaartse wind. Binnen oogt ze naar mijn beleving nog gewoon modern, bij de tijd. Wat ik wel vreemd vind is dat ze wel is voorzien van (9Q2) het multifunctioneel display / boordcomputer met check control, terwijl dit niet zo in het serviceboekje als code staat vermeld. Ik ben er wel heel blij mee. Dat geldt dus ook voor de cruisecontrol. Zo vind ik het ook vreemd dat ik de hendel aan de recherzijde naar achteren kan drukken terwijl daar geen functie aan zit verbonden. Vanuit andere vw modellen weet ik dat deze functie bedoelt is om de achterruitenwisser te activeren. en die is er niet ;)

Met mijn grijze haren heb ik ook wat levenswijsheid opgedaan, namelijk: "happy wife is happy life". Dat geldt dus ook voor de A2.
Ik heb haar dan ook voorzien van een armsteun van Symenco. Rijdt heerlijk, zeker in combinatie met de sportstoelen. Ook een"gitaarstandaard" aangeschaft i.v.m. het opbergen van de motorkap.
In al mijn enthousiasme had ik ook een originele gevarendriekhoek met tas gekocht. Alleen die past niet. Na het besturderen van wat foto's bleek dat de opening naast de wielkuip gewoonweg ontbreekt.
20230223_154435.jpg
20230223_154435.jpg (431.76 KiB) 669 keer bekeken
20230223_154557.jpg
20230223_154557.jpg (347.9 KiB) 669 keer bekeken
Al met al kent het kleine dorpje nu 3 A2's. In het dorp naast ons zag ik een rode Clourstorm met een sticker va het forum. Ik heb haar 1x mogen bewonder toen ze even buiten stond. Daarna zag ik haar gestald staan in een overdekfte ruimte.
Met veel plezier lees ik het forum en kijk ik filmpjes, lees ik artikelen over de A2 waarin positieve verwondering vaak een groot onderdeel uitmaakt van het bijgevoegde commentaar. Ik sluit me daar zeker bij aan,
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2023, 08:51 0 x

WELKOM, WELKOM, WELKOM en chapeau! Zelden ben ik zo'n geweldige voorstelronde tegen gekomen, leuk en vermakelijk mag ik wel zeggen. Alhoewel we nog geen clubblad hebben wijs ik je bij deze aan tot hoofdredacteur.😂

Welk dorp heeft er dagelijks een A2 meeting?

Nu rest mij je alleen nog heel veel plezier te wensen met de dA2me.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Audi A2 Colorstorm
Audi A2 clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2019, 16:45
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2023, 09:31 0 x

Welkom,

Mooie voorstellende, en inderdaad de auto heeft soms zijn nukken. Maar deze zijn gauw weer vergeten als je weer rijdt. Rijdt als een moderne auto.

Hier in het kleine dorpje staan en rijden er 4 binnen de 500 meter.

Groet wim
Audi a2 colorstorm sprintblau perleffekt 2004
Volkswagen t3 camper verkeersgeel 1981
1/2 Volkswagen golf 1986
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2023, 14:45 0 x

Gefeliciteerd met je aanschaf van een mooie A2 en welkom op dit forum!

Overigens mag de Audi Cabrio er ook wel zijn! Ook een heel comfortabele auto. Ik spreek uit ervaring: mijn eerste cabrio in 1996 was er zo een, met de 2.3 5-cilinder, en later heb ik ook nog de 6-cilinder 2.6 met automaat gehad. Daarna ook nog een A4 cabrio (2.5 TDI) gereden.
Nu staat er een A3 cabrio in de garage en de oprit daarvoor is net jouw dorp: 3 A2's :mrgreen:

Over 1 liter olie per 5.000 km zou ik me niet druk maken, tenzij je veel rijdt. En 5.000 km in 3 maanden vind ik wel tamelijk veel voor een twintigjarige...
En als je veel in het donker rijdt, zou ik zeker LEDs als dimlicht adviseren. Dan zie je een stuk beter.

Je boordcomputer is kennelijk later gemonteerd, vandaar de incorrecte hendel rechts. Die is overigens gemakkelijk te vervangen.
Ik heb bij een vorige A2 ook het instrumentenpaneel wel eens vervangen door een met groot display en boordcomputer. Bij mij ontbrak de controle op defecte lampjes, want dat vergt een extra computertje. In mijn laatste aanwinst zit de boordcomputer af fabriek (9Q2 op de sticker) en die meldt het keurig als er een lampje is overleden.
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 mar 2023, 23:39 0 x

Mooi verhaal!!

Ook mooi dat je het over lidtekens hebt en haar toch vrouwelijk noemt :P

Mijne deed met 5w40 olie 1 op 3000 ongeveer. Nu over naar 5w50 en nu lijkt het 1 op 4000 te zijn geworden. Ik maak me er niet druk om. Zodra de harde piep komt en het oliekannetje in beeld gaat er een liter bij en staat het peil weer op max. Zo heb ik inmiddels al ruim 25.000km gereden in anderhalf jaar.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mar 2023, 16:07 0 x

Betreffende de instapverlichting achter zie:

viewtopic.php?f=17&t=3325

Succes
Plaats reactie