Vraag: Hoe accu vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Teet

03 nov 2010, 22:50 0 x

Ha mensen,

Een beetje een gênante vraag, maar ik ben dan ook nieuw hier. :-)
Mijn accu is aan vervanging toe. De nieuwe staat al te trappelen van ongeduld. Ik heb het wonderschone gedeelte waar hij staat open, en kom er maar niet achter hoe ik de accu kan bevrijden! De meeste dingen in de A2 zijn altijd goed doordacht en ik kom er meestal wel achter hoe het werkt, maar dit keer krijg ik het nog niet gedaan. Het zal toch niet met die grote moer/bout moeten die er vóór onder het schuimdeel met het banden reparatiemiddel zit?

Alvast dank!

Vriendelijke groet,
Teet
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 nov 2010, 23:30 0 x

[quote="Teet"]Ha mensen,

Een beetje een gênante vraag, maar ik ben dan ook nieuw hier. :-)
Mijn accu is aan vervanging toe. De nieuwe staat al te trappelen van ongeduld. Ik heb het wonderschone gedeelte waar hij staat open, en kom er maar niet achter hoe ik de accu kan bevrijden! De meeste dingen in de A2 zijn altijd goed doordacht en ik kom er meestal wel achter hoe het werkt, maar dit keer krijg ik het nog niet gedaan. Het zal toch niet met die grote moer/bout moeten die er vóór onder het schuimdeel met het banden reparatiemiddel zit?

Alvast dank!

Vriendelijke groet,
Teet[/quote]

Schuimdeel inderdaad verwijderen. Bout(en) (1 of 2) houden de accu op z'n plek.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Teet

03 nov 2010, 23:54 0 x

Dank JM!
jmkoole

04 nov 2010, 00:57 0 x

[quote="Teet"]Dank JM![/quote]

Graag gedaan. Wat is je woonplaats? Misschien kan ik de accu even voor je vervangen als ik in 't land ben?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
j.hoeben1

04 nov 2010, 11:27 0 x

Hoi,
Ik ben een tijdje terug met mijn karretje naar de dealer geweest omdat ik problemen had met het wegrijden met volle bepakking. De motor sloeg dan regelmatig af wat irritant was. Ze hebben hem toen uitgelezen en opnieuw geprogrammeerd. Werkte weer perfect! Volgens de dealer kwam dat omdat in het verleden de accu afgekoppeld is geweest. Moet je bij vervanging van de accu altijd het spul weer opnieuw programmeren!! Ik vind dat vreemd. Weet iemand hier iets van.

Sjors.
Thck

04 nov 2010, 12:41 0 x

Hoi Sjors,

het is niet gebruikelijk dat je bij losnemen van de accuklemmen (c.q. verwijderen en weer plaatsen van de accu) de boordcomputer opnieuw moet programmeren! Ik vind het dan ook heel vreemd dat de dealer dit tegen je zegt!

Theo
pionok

04 nov 2010, 13:06 0 x

Toch heb ik dit al vaker gehoord dat dit gebeurd. Sterker nog ik heb het zelf met mijn vorige auto ook gehad. Een peugeot 307. Daar was alles weg, sleutelcode, ramen deden het niet etc.
Wat ik gehoord heb wat ze doen om dit te voorkomen is een spanningsbron plaatsen via de sigarettenaansteker. Dit voorkomt dat je systeem spanningsloos komt te staan en je dus je gegevens verliest.

Het is dus niet heel raar dat je dealer dat zegt, want het gebeurd dus echt vaker.

gr. rene
Thck

04 nov 2010, 13:57 0 x

Hoi,

Iedere autofabrikant heeft zo zijn eigen technische oplossingen voor bepaalde zaken. In de Peugeot zit een z.g. BSI (Boitier de Servitude Intelligent) ottewel een inteligente hulpcomputer die alle ECU's verbind. Deze heeft ook een aantal comfort instellingen opgeslagen, vandaar het resetten.
Je mag echter niet de Peugeot vergelijken in deze met de Audi A2, maar bij Audi en VW is het zelfs zo dat na het losnemen van de accu en weer aansluiten het systeem zichzelf gaat resetten!
Zelf heb ik al vele keren zowel van mijn A2 als de A4 de accu losgenomen (voor het verrichten van werkzaamheden aan het electrisch systeem maak ik altijd even de minklem los) en heb hiervan nooit enig probleem ondervonden.
Ik denk dat het van de dealer (monteur een beetje een dooddoener is omdat ze het even niet weten)

Theo
j.hoeben1

04 nov 2010, 15:23 0 x

Hoi Theo en Rene,
Bedankt voor jullie reactie. Ik vond het ook al een vreemde zaak, dacht toen als ik straks eens aan een nieuwe accu toe ben komen er die kosten van de computer op nieuw programmeren ook bij. Dat programmeren koste me toen bijna 100 piek incl. het even kijken naar de probleempjes met de Concert II radio wat ze niet opgelost kregen.

Groet,
Sjors
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 nov 2010, 18:50 0 x

Nu het onderwerp accu,s ter sprake is, weet iemand wat een nieuwe accu kost. Gezien het formaat ben ik bang, niet weinig.
Plaats reactie