Restauratie knoppen dmv lasergraveren

Projecten, modificaties en accessoires.
Andre230
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 jun 2025, 15:12 5 x

Lichtschakelaar gereed, zijn nog een paar kleine puntjes die aandacht behoeven.
Maar de basis is goed.
IMG_2856.jpeg
IMG_2856.jpeg (1.96 MiB) 1707 keer bekeken
Edwinvv

16 jun 2025, 20:12 0 x

Ziet er prachtig uit. Je hebt ons allemaal lekker gemaakt.
De vraag is denk ik simpel… wil je voor A2 eigenaren van dit forum je expertise inzetten om knoppen te fixen…
Gr, Edwin
Andre230
Audi A2 clublid

16 jun 2025, 21:15 1 x

Dank Edwin. Sta er niet onwelwillend tegenover om een mede clublid te helpen.
Mocht iemand interesse hebben kan men contact met mij opnemen.
Het is voor mij een beetje uit de hand gelopen hobby. Maar ik heb wel mijn kosten.
Andre230
Audi A2 clublid

Gisteren, 10:15 6 x

Het vernieuwde radio front.
Ook hier alle knopteksten d.m.v. laser aangebracht.
Ook de radionaam.
Bij het voorbereiden is het leuk om te zien hoe ooit dit in de productie is gemaakt.
De knoppen met verlichting zijn gemaakt van een witte kunstof.
Wel bijzonder om te zien dat diverse knoppen van de radio afwijkende ondergronden hadden.
Sommige gewoon wit plastic, sommige met de tekst cq symbool in witte lak, of gewoon een wit lak vlak waar de tekst moet komen.

Het meeste werk zit in het maken van de grafische bestanden van de symbolen. De dikte van de lijnen moet worden aangepast aan de lasertechniek om zo een eindresultaat te krijgen dat het dichtst bij het origineel ligt.
IMG_2899.jpeg
IMG_2899.jpeg (1.25 MiB) 283 keer bekeken
MarcoB
Audi A2 clublid

Gisteren, 10:56 0 x

Ziet er uit als nieuw! Heel mooi :thumbmin:
Blauwbaard
Audi A2 clublid

Gisteren, 21:26 0 x

Hi @Andre230 , prachtig gedaan man.

Ik heb inmiddels wat ervaring met verf en Semi gloss lak van Tamiya, zie viewtopic.php?f=9&t=11056. Hoewel de XF-85 (kan verwerkt worden met airbrush) wat lichter opdroogt dan Soul, verdwijnt het kleurverschil na aflakken met semi-mat TS-79. Die zou slijtvaster moeten zijn dan matte lak en tegen warmte kunnen.

Ik begrijp dat je de Krylon gebruikt, heb je de XF-85 geprobeerd? Welke laser gebruik je?
Andre230
Audi A2 clublid

Gisteren, 22:10 1 x

De krylon lak kan ik met mijn laser xtool niet goed laseren.
De Tamiya is wel redelijk goed te gebruiken met de laser. Zie foto knop fm en cd, test.
IMG_2841.jpeg
IMG_2841.jpeg (1.59 MiB) 169 keer bekeken
Ik gebruik nu een kunstof auto lak.
image0.jpeg
image0.jpeg (89.47 KiB) 169 keer bekeken
Het voordeel hiervan is dat deze lak scherp te laseren is , maar daarnaast ook bestand is tegen interieur reinigers. En krasvast.
Alleen het is helaas een wat intenser zwart.
Optimaal zou zijn als deze lak te krijgen zou zijn met de soul passende kleur code. Heb recent wel een lak aangeschaft Audi soul, echter in gebruik was deze echt te glanzend en iets te grijs.
Wordt nog iets lastiger als je het soft touch gevoel wilt aanbrengen. Heb ergens wel een blanke soft touch lak gevonden, alleen is nogal prijzig om aan te schaffen.
MarcoB
Audi A2 clublid

Vandaag, 11:51 1 x

Ik zag jaren geleden bij het tv programma Wheeler Dealers dat iemand in Engeland doet wat jij doet, maar dan specifiek voor Ferrari en Maserati. Maar dat hingen dan ook bijpassende bedragen aan.

Misschien is er hier iemand die kostte wat kost diens A2 terug in originele staat wil laten terugkeren?
Anders kun je je misschien aanmelden bij een forum voor Ferrari of Maserati? In de hoop dat sponsering daar wat sneller op gang komt? ;)
Flauwe grap, maar je komt wel erg dichtbij het opstarten van een commerciële activiteit op deze manier.
Als ik zelf graag gebruik zou willen maken van je kennis en kunde dan had ik nu hier een begin gemaakt met een inventarisatie van het aantal leden dat in dezelfde positie zit.
Hoe dan ook, het blijft indrukwekkend dat je zover bent gekomen :thumbmin:
Andre230
Audi A2 clublid

Vandaag, 12:35 2 x

Beste MarcoB

Heb hier natuurlijk wel over nagedacht, maar denk niet dat er zoveel vraag naar zal zijn.
Of men monteert units die nog zonder de softlak waren, of er komen stickertjes over.
Om het perfect origineel te krijgen is de juiste kleur lak van belang, maar het is mij nog niet gelukt de lak met de juiste specificaties te vinden. Daarom de iets andere lak die ik nu gebruik en meer het kleur beeld heeft van oudere units.
Als je dit commercieel wilt doen wordt het te duur. Niet voor wat betreft het laseren, dat kost amper tijd. De kosten zitten in de voorbereiding. Het demonteren van het paneel en de knoppen, het plastic is toch dik 20 jaar oud. Dan het verwijderen van die softlak, dit is best arbeidsintensief. Dan het fijnschuren van de te laseren vlakken, het gladmaken van oude lasersporen. Daarna het lakken van precies zoveel lagen dat er geen licht meer doorschijnt, dan het laseren, en uiteindelijk de montage.
Mocht iemand interesse hebben, neem contact op. En kun je al het voorbereidende intensieve werk zelf doen, dan hoeft het niet veel te kosten.
Plaats reactie