We moeten het hier op het forum wel leuk houden

Een goei weekend gewenst,
Sjors
Distributieriem: http://www.audi-a2.nl/post2130.html#p2130 / geplaatst 2 juni 2010Hallo,
Het spijt me Gert-Jan, maar dit is weer hetzelfde verhaal dat Audi verkondigd met zijn veel te dure Castrol Edge 5/w30 Longlife olie waar ook z.g. geen andere bij mag (m.u.v. noodgevallen)!!!!!
Koelvloeistoffen kunnen heel goed met elkaar gemengd worden! (misschien ben je in de war met remvloeistof en DOT aanduidingen).
Wel opletten dat je koelvloeistof koopt en geen antievries!!!! Daar zit n.l. wel verschil in en die kun je niet zo even mengen!!!
Dus geen geld verspillen aan de dure koelvloeistof van meneer Audi!!
M.b.t. de stand van de vloeistof, in "koude" toestand mag deze in principe niet onde het minimum niveau staan, maar dat wil niet zeggen dat er onmiddelijk een koelprobleem ontstaat. Die "knal" die je gehoord hebt kan inderdaad heel goed ontsnapte lucht zijn die door de druk in het systeem met kracht wordt uitgeblazen. Na de reparatie kan het best voorkomen dat men het systeem heeft afgevuld en snel ontlucht heeft (wordt vaak niet voldoende tijd voor genomen om dit goed te doen) en dat blijkt dat na verloop van enige tijd er toch nog wat bij moet.
Ik zou zeggen even een litertje koelvloeistof kopen, bijvullen (in koude toestand) tot iets onder max. en het weer even aan zien.
Theo
Olie: http://www.audi-a2.nl/post2821.html#p2821 / geplaatst 9 september 2010Hallo,
Het vervangen van de riem bij de A2 is niet bij een km-stand voorgeschreven door Audi. D.w.z. dat de riem in principe gewoon 150.000 zonder probleem zou moeten volhouden. Echter de natuurlijke omstandigheden beïnvloeden de riem wel (temperatuurswisselingen, zuren water vuil etc) en daarom wordt uit voorzorg de riem meestela na 6 à 7 jaar vervangen en neemt men voor de zekerheid uiteraard ook de spanrollen mee.
Stel je zou nu een nieuwe A2 hebben en er binnen b.v. twee jaar 150.000km mee rijden(wat voor een zakelijke rijder nu niet abnormaal is) dan zou dit zonder probleem moeten kunnen.
Het is dus heel wel mogelijk dat je bij vervangen na b.v. 6 jaar een heel goed ogende riem eraf haalt en je je afvraagt "had deze wel vervangen moeten worden"?, maar het gezegde is er niet voor niets, "beter voorkomen dan gezezen"!!
Bij mij is de riem overigens vervangen bij km stand 56.000 maar toen was de auto (2008) 7 jaar oud.
Theo
Olie met ALLEEN de VW502.00 spec zonder de 505.01 spec is een benzinemotor olie en volledig ongeschikt voor een pompverstuivermotor. Er is wel olie met zowel de 505.01 als de 502.00 spec welke vanzelfsprekend wel te gebruiken is voor de PD motor.Oorspronkelijk bericht: In de TDI moet volgens het boekje 505.01 in. Ze hadden er wel een 5W40 in gegooid maar dan een 502. Dit was bij de ATU. Ik had het op de bon al gezien en expliciet gevraagd of ze zeker waren dat het kon. 5000km verder bleek dus van niet; hij stopte er ineens mee op de snelweg onder luid gepiep en geknipper van lampjes.
De ATU heeft zelfs een heel groot gevaren driehoek met uitroepteken bij de oliespec's in hun computer staan, en nog letten ze niet op. Gelukkig geven ze in 15 minuten toe dat ze fout zaten en de reparatie gratis uitvoerden. Ben er nog klant!
Antwoord: Hallo,
Ik denk dat de olie die ATU erin gedaan heeft niet alleen de oorzaak kan zijn geweest van het stuklopen van de motor! deze olie is in principe ook geschikt maar is geen "longlife"en dient dus ieder 15.000km ververst te worden.
Het lijkt mij een toevallige samenloop van omstandigheden en het feit dat ATU zo snel is overgegaan tot vervanging(of revisie) van de motor mag je mijns inziens als mooi meegenomen beschouwen.
De 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01 is de longlife (verl.onderhouds interval) voor volkswagen longlife va bj 2000 voor de tdi 5 cilinder. Deze olie is niet geschikt voor de volkswagens uitgerust met DPF "diesel partikel filter" (of gewoon roetfilter)
( voor auto's met roetfilter olie soort 5W30 504.00 / 507.00 )
de 5W40 505.01 / 505.00 / 502.00 is de zogenaamde pomverstuiver olie deze moet wel elke 15000 worden ververst maar is wel goed koper dan de 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01
de 5W30 504.00 / 507.00 is speciale olie voor de roetfilter moteren deze olie mag niet op de T4 en T5 met 5 cilinder motor ook niet op de touareq 5 cilinder en 10 cilinder diesel. Op de 4 cilinder versie van de T5 (met pompverstuiver) kan deze olie wel weer worden toegepast ) prijs is net iets lager dan de 0W30
en er kan altijd een 10W40 semi sytheet olie op natuurlijk wel met de vw specificaties
en ook elke 15000km verversen.
Zie ook deze link,kun op kenteken zoeken en krijg je het juiste olie advies van Kroon-Oil http://www.kroon-oil.com/nl/
Theo