Spanningsregelaar

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

18 jun 2009, 21:30 0 x

Als ik de auto na een dag stilstaan start blijft het controle lampje van de dynamo branden totdat je een keer flink gas geeft dan gaat het pas uit en blijft deze ook uit. Ik heb horen zeggen dat dit de spanningsregelaar kan zijn. Weet iemand waar dat ding zit en is dit zelf goed te vervangen.
Gebruikersavatar
sanders
Berichten: 126
Lid geworden op: 12 mei 2009, 23:56

19 jun 2009, 18:01 0 x

misschien de spanning van de multiriem ook iets te slap
Gebruikersavatar
tja
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:09

15 dec 2010, 21:47 0 x

heb ditzelfde probleem ook sinds 3 dagen.

nu heb ik al op plaatsen gelezen dat het idd aan de spanningsregelaar kan liggen.

waar zit deze in de a2 en zijn de duur?
Gebruikersavatar
Smarty707
Berichten: 186
Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
Locatie: Landgraaf
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

15 dec 2010, 22:39 0 x

Hoi !

De spanningsregelaar is een onderdeel van de dynamo. Is best wel zelf te vervangen maar ik zou dit toch door een gespecialiseerd bedrijf laten doen. Daarvoor moet de dynamo er helemaal uit.
Onderdeel nr.: 038903803...... kost rond de 48 euro.
Door het inschakelen van veel stroomverbruikers in dit jaargetijde krijgt dit onderdeel het nogal te verduren. (Laten) vervangen dus .....
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

16 dec 2010, 11:09 0 x

[quote="Smarty707"]Hoi !

De spanningsregelaar is een onderdeel van de dynamo. Is best wel zelf te vervangen maar ik zou dit toch door een gespecialiseerd bedrijf laten doen. Daarvoor moet de dynamo er helemaal uit.
Onderdeel nr.: 038903803...... kost rond de 48 euro.
Door het inschakelen van veel stroomverbruikers in dit jaargetijde krijgt dit onderdeel het nogal te verduren. (Laten) vervangen dus .....
Groetjes
Smarty707[/quote]

Hallo mede A2 bezitters,
Ik heb dit probleempje al vanaf ik hem heb, en dat is nu bijna 5 jaar. Toen ik hem kocht was de wagen nog geen 2 jaar en had 18000 gelopen. Ik kocht hem wel zonder garantie omdat die garage 100km bij mij vandaan was. Ik heb er verschillende onderzoeken op laten doen door een Bosch garage gespecialiseerd in Audi en bij de dealer van Mossel te Weert. Zij konden namelijk niets vinden, het testen van de dynamo incl. de spanningsregelaar zat daar ook bij. Het was allemaal in orde. Bij mij is het zo dat als ik de wagen s'morgens voor de eerste keer start gaat het dynamo lampje branden. Geef ik een keer gas boven de 2200 toeren gaat het lampje uit en blijft deze ook uit meestal de hele dag. De dealer vertelde mij dat het probleempje hoogstwaarschijnlijk zit dat de accu in het koffer zit waardoor de afstand te groot is (andere forumleden hebben daar een andere mening over maar goed dat was de mening van de dealer). Ze hebben mij verzekerd dat men daar rustig mee door kan rijden als het lampje uit gaat en uit blijft, en dat doe ik dan al 5 jaar. Ik moet wel zeggen dat ik vind dat beide garages weinig verstand hebben van de A2. Als je het laat onderzoeken zal je een garage moeten zoeken die veel van de A2 weten! en denk dat je dan naar een Duitse garage moet gaan met veel A2 ervaring. Hier zijn veel te weinig A2 tjes verkocht en hebben daardoor een stuk minder ervaring! Ze kwamen ze er bij mij niet uit, is lastig en kost nog al wat aan onderzoekskosten. Daarbij komt dat mijn wagen destijds nog geen 20.000 km gelopen had en dan kan men niet spreken van een versleten dynamo of spanningsregelaar. Maar hij heeft dit punt nog steeds en tot nu toe heb ik geen problemen gehad. Maar als je zelf gaat sleutelen en vernieuwen tot je het euvel gevonden hebt kan natuurlijk ook, als je handig bent.

Sterkte bij het oplossen en hoor graag wat het geweest is.

Sjors
Gebruikersavatar
tja
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:09

16 dec 2010, 11:20 0 x

vanmorgen bleef hij uit.

zal de aansluitingen van de accu onder de bestuurdersstoel eens goed bekijken en even schoonmaken.

ben bang dat ik dit niet gerepareerd ga krijgen via de garage. lampje blijft niet altijd aan en gaat na een keer gas geven uit. ook al start ik de auto een keer opnieuw is het lampje uit.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 dec 2010, 14:25 0 x

Hallo,
Ik meen dat over dit onderwerp al eens eerder een en ander is gezegd, maar ik kon het even niet zo snel meer terug vinden.
het antwoord van de dealer van Sjors (komt omdat de accu achterin zit) vind ik persoonlijk zeer twijfelachtig en ik kan ook geen enkele technische verklaring hierbij bedenken die deze stelling kan onderbouwen! (hooguit mogelijke overgangsweerstanden bij aansluitingen maar dan zou dit euvel continu op moeten treden).
Mijn mening is dan ook dat dit niet de oorzaak is (zouden overigens alle A2,s hier last van moeten hebben.
Persoonlijk zou ik indien dit euvel zich bij mij zou voordoen in eerste instantie de batterijspanning 's ochtens (voor het starten) opmeten. Vervolgens zou ik direct na het starten (in de ochtend wanneer het euvel zich voordoet en het lampje nog brand zonder gas te geven) wederom de klemspanning meten en vervolgens gas geven om te zien wat nu de klemspanning is.
Deze moet (tussen stationair en verhoogd stationair) liggen tussen de 13,8V en 14,8V(max).
Met de opgemeten gegevens kun je vervolgens een mogelijke diagnose stellen.
let wel, het dynamolampje maakt deel uit van de bekrachtiging van de dynamo en blijft branden zolang er een spanningsverschil aanwezig is! Het lijkt erop dat op het moment van gas geven dit spanningsverschil verdwijnt (door extra bekrachtiging) en dus zoals het hoort het lampje uitgaat.
De stroom die via het lampje wordt aangevoerd is verandwoordelijk voor het bekrachtigen van een zenerdiode, maar hiervoor is wel een bepaalde drempelspanning nodig, indien deze niet gehaald wordt zal vervolgens een transistor geen stroom doorlaten!
Voor mij is het feit dat dit zich alleen na een lange tijd (nacht b.v) stilstand voordoet een factor van invloed, en mogelijk komt dit doordat dan de batterijspanning net iets te laag is.
het goed doormeten van de onderdelen in de dynamo kan overigens alleen indien deze gedemonteerd zijn
Ik ben overegens ook van mening dat zolang het lampje wel uit gaat het op zich geen probleem is, maar het zou mij mateloos iiriteren totdat ik het gevonden zou hebben.
Theo
Gebruikersavatar
tja
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 okt 2010, 19:09

17 dec 2010, 20:18 0 x

zodra het probleem zich weer voordoet zal ik eens gaan meten.
gaat nu al 3 dagen onverklaarbaar goed.
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

18 dec 2010, 13:26 0 x

maar het zou mij mateloos iiriteren totdat ik het gevonden zou hebben.
Theo[/quote]

Hoi Theo ,
Dit probleempje hebben wij al eens eerder besproken. Het mateloos irriteren zou ik ook doen maar het lampje gaat na een keer gas geven meteen uit en dan valt het wel mee! Ik rij met deze wagen nu ongeveer 5 jaar en hij heeft deze storing al zo lang als ik hem heb. Dus kwaad kan het blijkbaar niet anders had hij mij al lang laten staan! Misschien is de accu niet 100% maar volgens mij is het nog steeds de eerste. Je zou wel zeggen dat hij na bijna 7 jaar toch wel haast de geest zou moeten geven maar hij gooit de startmotor nog steeds goed rond, daarbij komt dat ik niet de monteur ben die dat kan onderzoeken en oplossen, en ben ik altijd afhankelijk van de garage. Met het uitlezen van de computer is er niets te vinden. Er is al door 2 verschillende garages onderzoek naar gedaan maar tot nu toe zonder resultaat, dus neem ik het maar voor lief, maar het klopt natuurlijk niet.


Groet,

Sjors
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 dec 2010, 13:58 0 x

Hallo Sjors,

In jouw situatie heb je natuurlijk helemaal gelijk dat je het zo laat, zolang het lampje uitgaat en de accu wordt geladen kan er weinig fout gaan.
Waarom kosten maken als het niet een echt probleem is dat het functioneren van de A2 nadelig beïnvloed!
Ik wilde alleen maar even aangeven dat ik mij direct stoor aan dingetjes die niet horen en dan net zolang zoek tot ik het gevonden heb (komt ook natuurlijk door mijn beroep, ook ondanks dat ik al vaker heb meegemaakt dat men in de garage het antwoord schuldig moet blijven, ik heb ze zelfs al eens achteraf nadat ik het wel had gevonden laten zien waar het probleem zat zodat ze bij de volgende klant geen rekening hoeven sturen zonder dat ze daadwerkelijk iets hebben opgelost.(vinden ze overigens niet echt leuk!!)
Maar natuurlijk neem ik ook zaken voor lief (de auto is nu eenmaal niet nieuw meer) maar dan weet ik meestal wel wat het is en vind het dan niet belangrijk genoeg om geld of tijd eraan te besteden.
Wat de accu betreft, deze gaan gemiddeld 5 jaar mee, indien die van jouw de 1e nog zou zijn en hij onder de huidige weersomstangigheden de motor goed rondslingert vooraal laten zitten en geen onkosten maken.

groet,

Theo
Plaats reactie