kloppend geluid van vrijloop dynamo

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Luc17

07 mei 2011, 12:40 0 x

Goedemorgen,

Onze eerste A2 is afgelopen week door een familielid overgenomen, die er helemaal weg van is. Ik ben dus weer op zoek naar een nieuwe en heb er gisteren 1 bekeken. Volledig dealeronderhouden, alles lijkt helemaal in orde en een mooie A2.

Maar... bij het starten hoorde ik een (licht) kloppend geluidje, ongeveer zoals een klep die tikt. Tikken nam toe met motortoerental. Onder de motorkap kon ik het niet goed traceren. Volgens de eigenaar zou het de vrijloop van de dynamo zijn. Iets wat vaker voorkomt bij deze dynamo's. Dat is niet al te duur te repareren.

Ik vroeg me af of een vrijloop een tikkend geluid kan maken, en of dit tikken dan ook gelijk loopt met het motortoerental? Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Luc17
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 mei 2011, 19:36 0 x

Nu zit ik al jaren in het autovak, maar wat is in jezusnaam een "vrijloop van de dynamo"???

Indien het uberhaupt de dynamo zou zijn dan is dit snel vast te stellen door deze even te lossen (riem los zetten) en dan de motor laten lopen, indien het geluid nu weg is kun je aannemen dat het vanuit de dynamo komt (zal dan vermoedelijk een lager zijn).

Theo
jos_br

08 mei 2011, 01:10 0 x

[quote="Thck"]Nu zit ik al jaren in het autovak, maar wat is in jezusnaam een "vrijloop van de dynamo"???

Indien het uberhaupt de dynamo zou zijn dan is dit snel vast te stellen door deze even te lossen (riem los zetten) en dan de motor laten lopen, indien het geluid nu weg is kun je aannemen dat het vanuit de dynamo komt (zal dan vermoedelijk een lager zijn).

Theo[/quote]

Een vrijlooppoelie zorgt ervoor dat de dynamo niet meer afgeremd word door de multiriem, Ook vangt deze de schokken op die ontstaan door de dynamo en bij een kapotte poulie een trilling doorgeeft.

Jos.

ps de vrijlooppoelie word al sinds ´96 door VAG gebruikt...
JBAutoservice BV
Thck

08 mei 2011, 13:15 0 x

Ik neem aan dat je dit bedoeld met "vrijlooppoeli".

De gebruikte term 'vrijloop" zette mij op het verkeerde been! Het suggereerd dat deze poeli als het ware onafhankelijk van de dynamoas b.v. bij draaiende dynamo stil zou kunnen staan (vrijloop dus) maar dat is niet zo!

Dit is een constructie die zeg maar i.p.v. een "starre" overbrenging van poeli op dynamoas een overbrenging verzorgd die inderdaad de optredende schokken opvangt.

Het zou inderdaad dat geluid kunnen veroorzaken, maar zoals ik al zaangaf even de multiriem lossen en dan de motor laten draaien (dus zonder de dynamoaandrijving), dan heb je uitsluitsel.
Theo
Luc17

08 mei 2011, 23:06 0 x

Theo en Jos,

Bedankt voor jullie uitleg, en sorry dat ik het in mijn eerste berichtje vrijloop van de dynamo noemde. Ik bedoel inderdaad vrijlooppoelie, maar ik had hier zelf nog nooit eerder van gehoord. Vandaar dat ik het een beetje krom omschreef.

Het loskoppelen van de multiriem is een goede tip. Dat zal meer duidelijkheid geven. Als ik de A2 nog een keer ga bekijken, zal ik dat zeker proberen.

Bedankt!

Luc17
Plaats reactie