versnellingsbak / koppeling 1.6fsi

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
pionok

01 jun 2011, 15:50 0 x

Ik heb een vraagje over de koppeling van de a2 1.6fsi.

allereerst als mijn koelventilator aanslaat voel ik deze trillen in mijn koppelingspedaal, Heeft iemand hier ervaring mee?

verder heb ik het volgende probleem. Iedereen kent het wel, je trekt net even niet goed op en de auto gaat horten en stoten. Ik vind dat dit bij mijn auto erg snel gebeurd en het geluid wat daarbij ontstaat klinkt als niet veel belovend.
het is net of er dan iets los zit of ratelt.

Kan er aan een handgeschakelde bak iets bijgesteld worden? zou versnellingsbak olie vervangen helpen?
De koppeling zelf grijpt op het juiste moment aan en voelt niet aan als versleten, ook slipt hij niet.

Wie heeft er tips of info.
alvast bedankt.
gr. rene
Romulus

03 jun 2011, 11:21 0 x

Ik heb het gevoel dat onze 1.4 vrij los in zijn ophanging hangt, te merken bij lastwissel (vooral bij snel laten opkomen van de koppeling). Sluit dat aan bij jouw vraag?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 jun 2011, 13:01 0 x

Vervangen van de V-bak olie heeft hier geen enkele zin dus zonde van de tijd en geld.

V.w.b. de koppeling, het is wel een typisch A2 "euvel" dat de koppeling vrij bruusk aanpakt en m.n. bij het optrekken moet met beleid gedoseerd worden. Ik merk het verschil heel goed indien ik in mijn A4 wegtrek, daar kun je bij wijze van spreke de koppeling gewoon los laten en hij gaat gewoon aan het rijden, stap ik over in de A2 moet ik altijd even opletten en het gebeurt mij nog wel eens dat hij me afslaat bij het optrekken.
Voorzover is dit dus normaal.
Anders is het indien er bij het optrekken (tijdens het opkomen van het koppelingspedaal) echt stotende geluiden van onder komen, dan zou er inderdaad iets met de ophanging (in dit geval de motorsteunbevestigingen of de steunen zelf) kunnen zijn.

Even ergens op de brug en alle ophangpunten goed controleren.

Theo
pionok

03 jun 2011, 14:54 0 x

Oke ja ik vind idd dat je er veel beleid bij moet voeren om op te trekken. Daarna is het schakelen eigenlijk heerlijk moet ik zeggen. hij glijdt erg netjes van 1 naar 2 ,2 naar 3 en ga zo maar door.

ik heb mijn motorsteunen al eens gecontroleerd, maar die zijn volgens mij geheel in orde. Deze controle had ik al eens gedaan na het euvel met mijn aandrijfas.

gr. rene
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2011, 12:15 0 x

Vreemd dat een A2, een moderne auto toch, nog problemen heeft met wegrijden. Iets waarvoor hij toch ontworpen is zou je zeggen (stadswerk bedoel ik dus).
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee maar onze 1.4 benzine A2 is inderdaad wat trickie met het wegrijden, vooral als de airco zijn werk doet en als je wat sneller (vlotter) wilt optrekken. Het is dan kritisch hoe je de koppeling op laat komen. Naar mijn mening is het vliegwiel te licht.

Ter vergelijk, de Opel C Rekord van mijn jongste zoon, heeft 1700cc, 75pk, weegt minimaal 200kg meer en heeft een 4-bak (dus vrij lange versnellingen) rijdt veeel makkelijker weg als de A2.

Wat dat betreft vind ik dat Audi een steekje heeft laten vallen..............
j.hoeben1

04 jun 2011, 14:44 0 x

[quote="VerA2"]Vreemd dat een A2, een moderne auto toch, nog problemen heeft met wegrijden. Iets waarvoor hij toch ontworpen is zou je zeggen (stadswerk bedoel ik dus).
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee maar onze 1.4 benzine A2 is inderdaad wat trickie met het wegrijden, vooral als de airco zijn werk doet en als je wat sneller (vlotter) wilt optrekken. Het is dan kritisch hoe je de koppeling op laat komen. Naar mijn mening is het vliegwiel te licht.

Ter vergelijk, de Opel C Rekord van mijn jongste zoon, heeft 1700cc, 75pk, weegt minimaal 200kg meer en heeft een 4-bak (dus vrij lange versnellingen) rijdt veeel makkelijker weg als de A2.

Wat dat betreft vind ik dat Audi een steekje heeft laten vallen..............[/quote]

Vind ik ook. Dat had veel beter gekund. Wat ik eigenlijk niet snap is dat Audi zeker na een tijdje en ongetwijfeld na veel klachten, dit op had moeten lossen. Ik zelf heb er niet zo veel moeite mee maar ook bij mij slaat hij wel eens af. Mijn vrouw maar ook mijn kinderen hebben er regelmatig over geklaagd en zouden zo'n auto niet meer kopen. Wat mij erg stoort is als ik bij een druk kruispunt sta en snel moet zijn, riskeer ik het niet om er maar snel over heen te flitsen. Levensgevaarlijk. Ook ik vind dit ook een ernstig minpunt en niet te begrijpen, want zo moeilijk kan dat toch niet zijn!!

Sjors
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 feb 2012, 22:58 0 x

Even een oud topic omhoog halen:

Ook ik heb een probleempje met koppelen/gasgeven met mijn A2.

Bij mijn vorige auto (Golf 3 met 1800cc motor) was ik gewend bij het
wegrijden de koppeling op te laten komen en daarna gas bij te geven.

Bij dezelfde procedure met de A2 lukt dit niet erg. Laat ik de koppeling
te snel opkomen, dan slaat de motor af.
Laat ik de koppeling wel langzaam opkomen, dan staat het verkeerslicht inmiddels
al weer op oranje ;) voordat ik op gang ben.
Dus moet ik gedoseerd gas bijgeven. Met soms spinnende wielen tot gevolg ...

Bij koude motor en/of de airco aan is het probleem minder, want dan ligt het stationaire
toerental iets hoger.
Bij koude motor ca. 1100 toeren stationair.
Bij Airco aan ca. 900 toeren stationair.
Zonder airco ca. 650/700 toeren stationair.

Ik heb dit probleem al bij de dealer aangekaart, maar hij zegt dat hij er niets aan kan
doen ivm emissie/verbruikseisen.

Is dit probleem op te lossen door een software-update of iets dergelijks?

Ben benieuwd naar de reakties ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Romulus

18 feb 2012, 00:20 0 x

Ik heb dezelfde overstap gemaakt als jij en heb er lang aan moeten wennen. Intussen laat ik hem vrijwel nooit meer afslaan, maar een beetje aandacht bij wegrijden blijft nodig. Hoewel ik bij inparkeren ook vrijwel nooit gas bijgeef, het is dus blijkbaar wel te leren. Maar bij het stoplicht ben ik zeker niet de snelste.
j.hoeben1

18 feb 2012, 09:42 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Even een oud topic omhoog halen:

Ook ik heb een probleempje met koppelen/gasgeven met mijn A2.

Bij mijn vorige auto (Golf 3 met 1800cc motor) was ik gewend bij het
wegrijden de koppeling op te laten komen en daarna gas bij te geven.

Bij dezelfde procedure met de A2 lukt dit niet erg. Laat ik de koppeling
te snel opkomen, dan slaat de motor af.
Laat ik de koppeling wel langzaam opkomen, dan staat het verkeerslicht inmiddels
al weer op oranje ;) voordat ik op gang ben.
Dus moet ik gedoseerd gas bijgeven. Met soms spinnende wielen tot gevolg ...

Bij koude motor en/of de airco aan is het probleem minder, want dan ligt het stationaire
toerental iets hoger.
Bij koude motor ca. 1100 toeren stationair.
Bij Airco aan ca. 900 toeren stationair.
Zonder airco ca. 650/700 toeren stationair.

Ik heb dit probleem al bij de dealer aangekaart, maar hij zegt dat hij er niets aan kan
doen ivm emissie/verbruikseisen.

Is dit probleem op te lossen door een software-update of iets dergelijks?

Ben benieuwd naar de reakties ...[/quote]

Iedere A2 1.4 benzine heeft dat. Hoe Audi destijds tot deze afstelling gekomen is, dat is mij ook een raadsel. Dit is in mijn ogen een minpuntje van deze wagen maar je leert er een beetje mee leven! Ik heb er weinig last meer van maar wegrijden bij een druk kruispunt bijv. zonder stoplichten voel ik mij een beginnend autorijder, vooral als je er met 4 volwassenen in zit. Volgens de garage is daar niets aan te doen. Ik vind dat vreemd. Ze kunnen tegenwoordig een auto totaal verbouwen maar zo'n minpuntje daar kunnen ze blijkbaar niets aan doen. We hebben dit alles behandeld op dit forum. We hebben toen ook gesproken van het chippen van een benzine uitvoering waarvan verschillende chipbedrijven zeggen dat je op dat gebied dan voordeel haalt, maar hier op het forum worden deze aanpassingen als weg gegooid geld gezien. Ik twijfel af en toe toch wel om het toch te laten doen maar €300,-of meer is veel geld als het niet helpt! De probleempjes die ik er mee heb wegen daar niet tegen op denk ik dan maar.

Sjors
pionok

18 feb 2012, 10:45 0 x

jij hebt het over een 1.4 , wij over de 1.6 hebben deze beide dezelfde versnellingsbak?

gr. rene
Plaats reactie