distributie 1.6FSI

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
pionok

06 jun 2011, 16:51 0 x

Na wat onderzoek en veel verschillende antwoorden wil ik binnen nu en een week of 2 mijn distributie gaan doen voor mijn A2 1.6fsi.
Ik heb nu 124000km op de teller en eigenlijk heeft niemand een echte km stand waarbij het zou moeten gebeuren. Op verschillende forums lees ik 150.000 Audi zelf zegt 120.000 in het boekje staat controleren bij 30.000, 60.000, 90.000 etc.

Omdat ik geen risico wil nemen (aangezien ik niet weet wanneer de vorige keer gedaan is) ga ik hem dus een dezer dagen vervangen incl. de waterpomp.
Ik ga het bij mijn schoonvader in de garage doen en hij heeft als het goed is (dit gaat hij nog even checken) een stappenplan om deze te vervangen.
Ik heb dit eerder gedaan bij een Saab 9-3, en ga het nu ook zelf doen bij mijn A2tje.
Zijn er nog bijzonderheden, lastige dingen of speciale dingetjes waar ik rekening mee moet houden bij de A2.

Iemand hier ervaring mee?

ps. weet iemand of er op de originele a2 riem in het nederlands staat dat je hem niet mag knikken? (staat er in 4 talen op) dit staat namelijk wel op mijn riem en aangezien ik een geimporteerde a2 heb denk ik dat de riem in NL wel gedaan is, maar zeker weten doe ik het niet en ga hem dus toch maar vervangen.
ruud

06 jun 2011, 17:22 0 x

Hoi Pionok. Eender welke distributie-riem het is maar knikken mag je deze nooit. Dit om breuk te voorkomen in de binnenlagen.
Hoe een en ander gemonteerd wordt weet ik ook niet maar daar zal zeker iemand zijn die je is voor geweest met dit klusje.

groet, ruud
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jun 2011, 17:42 0 x

Het vervangen wordt bij Audi niet exact op het aantal kilometers aangegeven. Uitgaande van de meeste andere merken kun je voor de benzinemotor zo'n 120.000 km 0f 5 à 6 jaar aanhouden.
m.a.w. je bent aan de beurt.

V.w.b. uitleg zie mijn eerder informatie met ilustraties op dit forum over dit onderwerp (onlangs erop gezet).
(Let op!!!! indien gereed voor het starten altijd handmatig eenmaal de motor rondtornen om er zeker van te zijn dat er niets vastloop, b.v. klep tegen zuiger)!!!!!
V.w.b. de riemspanning, indien je hier geen afstelgereedschap voor hebt dan is je richtlijn dat je deze met duim en wijsvinger vastpakkend op de langste zijde één kwartslag moet kunnen verdraaiën.

succes,

Theo
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2011, 02:19 0 x

[quote="Thck"]V.w.b. de riemspanning, indien je hier geen afstelgereedschap voor hebt dan is je richtlijn dat je deze met duim en wijsvinger vastpakkend op de langste zijde één kwartslag moet kunnen verdraaien.
succes,

Theo[/quote]

Theo, ik vind dit een tamelijk riskante manier, ik ben namelijk redelijk sterk in mijn vingers...........maar een ander misschien niet??

Met hoeveel kracht moet je hem dan kunnen verdraaien?

Groeten, Joop.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 jun 2011, 12:49 0 x

Het beste is natuurlijk speciaal afstelgereedschap, maar de meeste goedwillende "amateurs" onder ons hebben dat niet en moeten dus iets.
Proef ondervindelijk vastgesteld is de door mij aangegevn methode goed bruikbaar.
Uiteraard alles met beleid en met normale krachtzetting (het moet redelijk soepel kunnen zonder extra krachtinspanning).

Een tip is om dit op een bepaalde plaats voordat je de oude riem demonteerd even bij de nog aanwezige riem uit te proberen dan weet je ongeveer met hoeveel kracht je het beoogde resultaat kunt bereiken (houd wel rekening met het feit dat deze wat soepeler is geworden en de nieuwe dus iets strakker mag).
Je hebt nu in ieder geval een referentie.

Theo
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jun 2011, 03:23 0 x

Als ik een riem moet wisselen bij een, voor mij onbekende motor, kijk (voel dus) ik ook eerst wat de riemspanning is voordat ik hem eraf haal. Als ik de nieuwe monteer zet ik hem dan iets strakker. Nog nooit problemen mee gehad.

Het probleem met diverse autofabrikanten is dat ze een eigen meter gebruiken, die ga ik niet allemaal aanschaffen, dat is duidelijk.
j.hoeben1

08 jun 2011, 08:05 0 x

[quote="VerA2"]Als ik een riem moet wisselen bij een, voor mij onbekende motor, kijk (voel dus) ik ook eerst wat de riemspanning is voordat ik hem eraf haal. Als ik de nieuwe monteer zet ik hem dan iets strakker. Nog nooit problemen mee gehad.

Het probleem met diverse autofabrikanten is dat ze een eigen meter gebruiken, die ga ik niet allemaal aanschaffen, dat is duidelijk.[/quote]

Als je niet zeker van je zaak bent, laat je hem er door de garage erop leggen. Is wel wat duurder maar dan heb je ook wat :lol:

Sjors
pionok

08 jun 2011, 11:05 0 x

Ik ga het zelf doen, met mijn schoonvader die automonteur is erbij. voor hem is het
niet de eerste en ook zeker niet de laatste x. Maar ik dacht misschien zijn er nog weetjes, tips waar ik echt even op moet letten.

Het feit dat je een riem nooit mag knikken wist ik zelf ook, maar dat was ook niet mijn vraag. Mijn vraag was of dit op de standaard distributieriem bij een uit duitsland geimporteerde auto ook in het nederlands op de riem gedrukt staat.

bedankt voor de antwoorden.
gr rene
pier

09 jun 2011, 02:34 0 x

Contitech riemen + rollen +spanners+ waterpomp
zie: www.xxl-automotive.de/Zahnriemensatz-mi ... 6-FSI-GTI/ € 137.45
zie ook: VAG gereedschap

succes
Plaats reactie