Gasklep reinigen
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Heeft hier iemand ervaring mee. ? ik heb er veel over gelezen op het Duitse forum. Heeft er iemand een duidelijk verschil gemerkt na het reinigen van deze klep, en dan bedoel ik ten aanzien van: makkelijker starten, zuiniger, rustiger lopen van het motorblok. Onze auto heeft er ruim 160.000 km opzitten, waarvan de laatste 50.000km voornamelijk korte stukken, niet dat hij slecht loopt, maar wellicht voor verbetering vatbaar.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Misschien niet exact wat je zoekt, maar lees hier mijn ervaring met het 'chemisch reinigen' van het inlaattraject:
http://www.drieliterforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=344
http://www.drieliterforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=344
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- chipsoer
- Audi A2 clublid
Bedankt voor je reactie ! Ik had zulke resultaten wel verwacht, de motor van mij loopt niet onrustig, start veelal wel niet de eerste keer!! en ik wil eigenlijk alleen de gasklep reinigen door deze te demonteren en te reinigen met Liqui Moly injectiereiniger. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of de gasklep opnieuw ingeleerd moet worden bij het stuurapparaat ? Daar lopen de meningen bij het Duitse forum ook nog over uiteen.
Hm, als hij niet in één keer start, is er iets niet goed. Dan zou ik hem inderdaad eens poetsen. Baat het niet, het schaadt (als je niets kapot maakt) ook niet.
Het inleren is in zoverre nodig dat de aanslagen dan meteen weer goed staan en er dus gewoon mee te rijden is. Als je na het reinigt de klep niet opnieuw inleert, weet de computer de precieze aanslagen (volledig open en volledig dicht) niet, waardoor de respons van de motor op het gas anders kan zijn (afslaan, bokken etc.) De gasklep wordt ook bij elke zoveelste motorstart gecalibreerd (ik dacht elke 12e) waardoor het uiteindelijk wel goed komt. Maar tot die tijd kan het dus nog wel eens beroerder aanvoelen dan het was, doordat de instellingen even niet kloppen.
Het inleren is in zoverre nodig dat de aanslagen dan meteen weer goed staan en er dus gewoon mee te rijden is. Als je na het reinigt de klep niet opnieuw inleert, weet de computer de precieze aanslagen (volledig open en volledig dicht) niet, waardoor de respons van de motor op het gas anders kan zijn (afslaan, bokken etc.) De gasklep wordt ook bij elke zoveelste motorstart gecalibreerd (ik dacht elke 12e) waardoor het uiteindelijk wel goed komt. Maar tot die tijd kan het dus nog wel eens beroerder aanvoelen dan het was, doordat de instellingen even niet kloppen.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
Het niet in een keer starten is meestal s,morgens. Ik ga hem in de vakantie schoonmaken, ik zal daarna mijn bevindingen doorgeven, ik verwacht dat hij iets zuiniger wordt, ik zit rond 1:14,5 Rijdt er bijna alleen mee naar mijn werk 16km enkele reis, binnendoor, geen snelweg, terwijl naar Italie hij 1:17 verbruikt volgepakt en met airco, cruise control aan.
Start je de auto 's-ochtends meteen, dwz sleutel in contact en direct doordraaien?
Of zet je hem eerst op contact, wacht je even tot je de benzinepomp niet meer hoort en start je dan?
Reden: het injectiesysteem heeft druk nodig. Die valt na het uitzetten van de auto (zeer) langzaam weg. Is de auto pas een paar uur stilgezet, bouwt hij veel sneller weer druk op en springt aan. Heeft de auto veel langer gestaan, duurt dat langer - en start de auto niet meteen. De ene auto heeft er meer last van dan de andere, het is niet iets wat ik persoonlijk zou repareren, tenzij het tot een echte storing verwordt.
Je zou de tweede methode kunnen proberen, of langer doorstarten?
(of het is totaal iets anders natuurlijk :mrgreen: )
Goede vakantie!
Gr. Marc
Of zet je hem eerst op contact, wacht je even tot je de benzinepomp niet meer hoort en start je dan?
Reden: het injectiesysteem heeft druk nodig. Die valt na het uitzetten van de auto (zeer) langzaam weg. Is de auto pas een paar uur stilgezet, bouwt hij veel sneller weer druk op en springt aan. Heeft de auto veel langer gestaan, duurt dat langer - en start de auto niet meteen. De ene auto heeft er meer last van dan de andere, het is niet iets wat ik persoonlijk zou repareren, tenzij het tot een echte storing verwordt.
Je zou de tweede methode kunnen proberen, of langer doorstarten?
(of het is totaal iets anders natuurlijk :mrgreen: )
Goede vakantie!
Gr. Marc