(non A2) Accu : Acculader zegt: vol, auto zegt: bijna leeg .

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jnobel

23 apr 2012, 15:49 0 x

Hi Allemaal,

Dit gaat niet over de A2 Accu, maar over een accu in het algemeen. Er zit hier zoveel kennis, dat ik dacht: ik vraag het hier toch maar even.

Door vele korte ritjes is de accu van de auto van mijn vrouw een zwak punt. Nu had ik hem zaterdag eruit gehaald en aan de lader gehangen (auto startte niet meer).
Tot mijn verbazing was de lader toen ik een half uur later keek al aan het druppel-laden, alsof de accu al vol was. Normaal duurt dat veel langer.

Ik de accu er weer in gezet, geprobeerd te starten: Startmotor ging een paar keer rond en toe was de accu alweer leeg.

Mijn gevoel zegt: Accu is gewoon aan het einde, maar kan het ook de lader zijn die ineens gek doet?

Ik gebruik hem in de stand voor onderhoudsvrije accu's (de accu is een paar jaar oud, dus ik denk dat dat juist is).

Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.

Groeten,
Johan
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2012, 15:57 0 x

Denk toch dat ie overleden is..........je kunt het voltage even meten, moet iets meer dan 12V zijn.

Kan ook zijn dat je dynamo stuk is, laad ie de accu niet meer op, maar dan zou je dat moeten zien aan het laadcontrole lampje in het dashboard.
Als je dat wil controleren: ongeveer 13,5V tot 14,5V bij 2500rpm.
msstona

23 apr 2012, 16:33 0 x

[quote="rolf"]Denk toch dat ie overleden is..........je kunt het voltage even meten, moet iets meer dan 12V zijn.

Kan ook zijn dat je dynamo stuk is, laad ie de accu niet meer op, maar dan zou je dat moeten zien aan het laadcontrole lampje in het dashboard.
Als je dat wil controleren: ongeveer 13,5V tot 14,5V bij 2500rpm.[/quote]
Als het laadcontrole lampje niet brand, wil nog niet zeggen dat de accu opgeladen wordt,kan ook massa zijn. Als de accu te snel vol is met een acculader,is de accu stuk
groeten msstona
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2012, 17:45 0 x

Heb ik pas geleden ook aan de hand gehad.

Mijn Monza startte niet meer, nog wel lampjes op het dashboard. Maar startmotor niet meer rondkrijgen. Aan de accu lader, accu weer opgeladen. Auto startte weer. Volgende dag, auto startte niet meer. Weer aan de lader, en nu de accu niet in de auto gezet, maar erbuiten gehouiden, zonder iets eraan (dus ook geen eventuele verborgen verbruikers). Accu was de volgende dag alweer leeg.

Dus....accu kapot, en een nieuwe gekocht. Probleem opgelost. Waarschijnlijk toch een kapotte cel of iets dergelijks. Accu was 6 jaar oud (en dat schijnt netjes te zijn).

Veel korte ritten bekorten het leven van een accu ook, maar weinig gebruiken ook.

Overigens... ik heb altijd "overmaatse" accu's (dus wat zwaarder dan de fabriek normaal levert) in onze auto's staan. Is wel lekker, wat reserve, vooral in de winter. De accu van de A2 is al vanaf fabriek "ovwermaats" geleverd, 80 Ah voor een 1.4 tje.......

Onderhoudsvrije accu's kun je herkennen, doordat er geen dopjes zitten, waar je demi-water bij kunt vullen (zijn er wel, maar verborgen). En meestal staat het erop.
rolf

23 apr 2012, 17:50 0 x

[quote="msstona"][quote="rolf"]Denk toch dat ie overleden is..........je kunt het voltage even meten, moet iets meer dan 12V zijn.

Als je dat wil controleren: ongeveer 13,5V tot 14,5V bij 2500rpm.[/quote]
Als het laadcontrole lampje niet brand, wil nog niet zeggen dat de accu opgeladen wordt,kan ook massa zijn. Als de accu te snel vol is met een acculader,is de accu stuk
groeten msstona[/quote]

Daarom ook de tip om het even te meten....... ;)
jnobel

23 apr 2012, 23:24 0 x

Hi, allemaal

Dank voor de tips!
De dynamo is volgens mij nog wel goed, poosje terug had ik CCU problemen met de A2 en toen heb ik in deze (Lancia Y) intensief gereden (langere ritjes dus) en toen ging alles goed, dus toen ging íe helemaal niet leeg.

Ik heb hem zojuist nog doorgemeten (12,32 V) maar dus onbelast. Hij is inderdaad onderhoudsvrij (staat erop).
Wellicht maar eens een Varta erin zetten..

Groeten,
Johan
rolf

23 apr 2012, 23:40 0 x

Meet ook even als de motor draait.
2500rpm, 14,5V ongeveer, weet je zeker dat je dynamo goed is.
YellowFellow

24 apr 2012, 00:32 0 x

[quote="jnobel"]Ik heb hem zojuist nog doorgemeten (12,32 V) maar dus onbelast.[/quote]
Onbelast als in: volgeladen en accuklemmen los?

Er vanuit gaande dat je voltmeter geijkt is, is deze accu overleden of niet vol. De specifieke cell-spanning bij een volle loodaccu is 2.1V, dus de klemspanning moet onbelast 12.6V zijn. Minder = niet vol.

Een kapotte accu kan nog best 12.6V klemspanning hebben. In dat geval zit hij ook echt 'vol', maar door afbraak van de loodplaten haalt een kapotte accu de specifieke startstroom niet meer en zakt de spanning (te ver) in bij belasting. Zo'n accu kan nog een heel 2e leven hebben als knutselaccu, want qua capaciteit is er weinig veranderd mits het vloeistofniveau nog goed is. Een accu met kapotte platen (onzichtbaar, tenzij je 'm openhaalt) kan gewoon minder zwaar belast worden (piekstroom), dus tijdens het starten is er dan weinig fut. Langdurig laag belasten kan nog steeds. Als een startmotor dus slecht rondkomt en de verlichting brand heel zwak tijdens starten dan wordt dat vaak uitgelegd als 'accu is leeg', terwijl dat eigenlijk technisch niet zo is.

Een conclusie trekken dat een accu stuk is kan ALLEEN met een belastingstest volgens de specs van de fabrikant. Alle andere meetmethodes zijn benaderingen. Dus niet met zo'n metertje van de Kwikfit die de spanningsdip tijdens het starten van de nog warme motor, en de klemspanning met aangesloten verbruikers meet, maar ééntje met een dikke vermogensweerstand, stopwatch en een voltmeter en als je echt secuur bent een thermometer.

Overigens @Rolf, bij een volle accu hoeft de motor geen 2500 RPM te draaien om de dynamo 14.5V laadspanning te laten geven. Stationair of 100 RPM erboven bij een volle accu haal je dat ook. Uiteraard met uitgeschakelde verbruikers. Overigens is laadspanning meten niet zo heel erg zinnig zonder de laadstroom erbij te nemen. Een amperetang om de massadraad naar de accu zegt veel meer over de laadtoestand, omdat je dan echt ziet hoeveel stroom er de accu in gaat.
rolf

24 apr 2012, 00:49 0 x

Nee daar heb je gelijk in, maar als je bij een draaiende motor geen ongeveer 14,5V meet is er iets mis en dat is 99 van de 100x de dynamo, kan je dat zo goed als uitsluiten.

In dit specifiek geval is de accu overleden denk ik zo, dat had ik al in de 1ste reactie gemeld. ;)
Die dingen geven plotseling zonder aankondiging de geest.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 apr 2012, 11:58 0 x

Meet ook even als de motor draait.
2500rpm, 14,5V ongeveer, weet je zeker dat je dynamo goed is.

Rolf, ook dit is een groot misverstand bij vele hobbyisten en zelfs bij monteurs! Een dynamo die 14,5V levert hoeft niet per definitie goed te zijn! (dus geen 100% zekerheid)

Ik heb reeds vaak meegemaakt dat het voltage juist was en na verder zoeken (lees meten) bleek dat het geleverde amperage veel te laag was!!!!

Theo
Plaats reactie