Wiellager?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jan 2015, 19:19 0 x

Gewoon ff zo doen, schiet hij er niet vanaf, ook niet bij +180 graden opdraaien.
Van het najaar wiellager bij de Passat vervangen.
Afbeelding
Audi_gekkie

14 jan 2015, 23:56 0 x

@rolf Ja stom van mij dat ik niet aan jou tip dacht. :( (

@AudiFanSedert1971 Ja daar dacht ik ook aan om bij Jan Los langs te gaan, maar ik dacht hij ziet mij al aankomen. Een potentiele klant die een klus zelf wil doen en die komt alleen maar om een moertje los te halen.

Ik heb de hulp van mijn assistente (vrouw) ingechakeld en de klsu was zo geklaard.
Zij hielt het metalen stripje die ik onder de dop had (zie vorige foto) op zijn plek en ik kon de moer redelijk makkelijk lodraaien.
Maar toen gebeurde het...
Oude wiellager er af en nieuwe er op... X( X( X( De nieuwe wielager past niet!
Wat blijkt, de asdiameter van de nieuwe wiellager is 25mm terwijl deze 28mm moet zijn.
Vervolgens de andere nieuwe wiellager gepakt en deze was wel correct 28mm. Gelukkig toch niet voor niks met moeite die asmoer er af gekregen.
Voordat ik de goede wiellager ging monteren moesten de oude remschoenen ook vervangen worden. Dit is normaliter makkelijk gedaan ware het niet dat toen ik ze er bijna af had er remvloeistof langs de wielremcilinder kwam sijpelen X( X( X( .
Hier had ik niet opgerekend en dus om 16:00 uur snel Jan Los/Leon Nuvelstijn gebeld of ze mij konden helpen. De bruggen staan vol, maar kom maar langs! TOP!!! =D>
Bij Jan Los/Leon Nuvelstijn de klus verder geklaard en wat bleek de andere wielremcilinder was ook kapot.
De niet passende wiellager stuur ik terug en vraag een goede bij autopartsonline.nl Stelletje... L-)
Het was mij het dagje wel.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

15 jan 2015, 06:52 0 x

Goed bezig, Audi_gekkie.

Een goede garage staat altijd klaar voor zijn klanten, dat blijkt maar weer. ;)
Toch een iets grotere klus geworden dan op gerekend, maar je hebt in ieder geval
weer voldoening als de klus weer geklaard is.

Vervelend dat je de verkeerde onderdelen hebt gekregen, kost weer extra tijd voor de herstelling.
Wat zouden de lagers bij Jan Los hebben gekost?

Ik meen een keer gelezen te hebben dat je remvloeistof bij had moeten vullen.
Waren de remschoenen vochtig?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

15 jan 2015, 08:03 0 x

Toch blij voor je dat het gelukt is,ondanks alles.
Ook de lekkage heeft je verrast.

Gelukkig niet tijdens noodstop rem actie !

Belangrijk is het periodiek zoals bij beurten gedaan wordt te kijken of bij remtrommels,voering , de remcilinders er schoon uit zien en droog zijn.
Ook de veertjes checken op veerkracht de door roest kwijtraakt.

En nooit de remcilinder cupjes met rem reiniger in aanraking mag komen.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Audi_gekkie

15 jan 2015, 08:22 0 x

Goed bezig, Audi_gekkie.

Vervelend dat je de verkeerde onderdelen hebt gekregen, kost weer extra tijd voor de herstelling.
Wat zouden de lagers bij Jan Los hebben gekost?

Ik meen een keer gelezen te hebben dat je remvloeistof bij had moeten vullen.
Waren de remschoenen vochtig?
Ik weet niet of ze die lager op voorraad hadden, heb er niet naar gevraagd.
Er is nu weinig remvloeistof weggesijpeld, maar binnenkort maak ik een afspraak voor verversing.
Daar was nu geen tijd meer voor. De remvloeistof zit er nu 2,5 jaar in en dat is te lang, daardoor zijn waarschijnlijk de oude remcilinders ook kapot door gegaan.

@AudiFanSedert1971 "_En nooit de remcilinder cupjes met rem reiniger in aanraking mag komen._"
Bedankt voor de tip, dit wist ik niet.

Inmiddels contact gezocht met de leverancier van de verkeerd geleverde wiellager.
Ik heb ze voor gesteld dat zij mij een nieuwe sturen tezamen met een retourneersticker om de verkeerde terug te sturen. Ik ben niet van plan extra kosten te maken, omdat zij een fout hebben gemaakt.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

15 jan 2015, 18:58 0 x

Wanneer je de onderdelen bij de garage haalt, heb je waarschijnlijk ook minder schroom om
hulp te vragen wanneer iets niet lukt, win-win voor beiden ... ;)

Meen zelfs dat mijn garage 2x per dag onderdelen bezorgd krijgt, dus geen gedoe met terugsturen en wachten ...

Top trouwens dat je er zelf aan durft te beginnen, ondanks dat het meer werk opleverde dan
gedacht ... (duimpje omhoog)

@Audifansedert1971, trommelremmen zijn meestal het stiefkindje bij het onderhoud, een
dealermonteur vertelde mij eens dat alleen bij klachten en/of remkrachtverschil actief naar de remmen werd gekeken.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

15 jan 2015, 19:08 0 x

Dan vraag ik mij af hoe ze dan weten van zwaarvervuilde remvoeringen en licht zwetende of lekkende remcilinders?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

15 jan 2015, 19:31 0 x

Dan vraag ik mij af hoe ze dan weten van zwaarvervuilde remvoeringen en licht zwetende of lekkende remcilinders?
Meten van remkrachtverschil/te weinig remvertraging en/of zakkend niveau in het remvloeistofreservoir. Bij ernstige lekkage sporen vanuit de remtrommel.

Wat ik aangeef is dat er niet preventief naar de trommelremmen wordt gekeken,
alleen bij klachten en/of problemen.
Audi_gekkie

15 jan 2015, 22:07 0 x

@Peter_Audi_A2 zegt: "Top trouwens dat je er zelf aan durft te beginnen, ondanks dat het meer werk opleverde dan gedacht ... (duimpje omhoog)"
Ik ben niet bang aangelegd wat betreft dit soort klussen. Ik heb wel grotere klussen gedaan, mar toen hadden we twee auto's en kon ik rustig aan doen.

Al die punten die jij opnoemt @Peter_Audi_A2 had ik last van.
Algelopen voorjaar/zomer had ik op het forum al eens gemeld dat bij mij het remvloeistofniveau was gedaalt. Tijdens de eerste apk van Tweety in 2014 werd een groot verschil in remkracht gemeten op de achterwielen. Nadat er lucht uit de leidingen was gehaald slaagde de remproef met vlag en wimpel.
Dit allemaal had voor mij aanleiding moeten zijn om op ondrzoek te gaan naar de oorzaak. :-?
Mijn comclusie is dat er te water in het remsysteem zit, waardoor de remcilinders naar de knoppen zijn gegaan. Ik maak morgen gelijk een afspraak voor verversing!
Audi_gekkie

18 jan 2015, 15:04 0 x

Maar toen gebeurde het...
Oude wiellager er af en nieuwe er op... X( X( X( De nieuwe wielager past niet!
Wat blijkt, de asdiameter van de nieuwe wiellager is 25mm terwijl deze 28mm moet zijn.
Vervolgens de andere nieuwe wiellager gepakt en deze was wel correct 28mm. Gelukkig toch niet voor niks met moeite die asmoer er af gekregen.
Voordat ik de goede wiellager ging monteren moesten de oude remschoenen ook vervangen worden. Dit is normaliter makkelijk gedaan ware het niet dat toen ik ze er bijna af had er remvloeistof langs de wielremcilinder kwam sijpelen X( X( X( .
Hier had ik niet opgerekend en dus om 16:00 uur snel Jan Los/Leon Nuvelstijn gebeld of ze mij konden helpen. De bruggen staan vol, maar kom maar langs! TOP!!! =D>
Bij Jan Los/Leon Nuvelstijn de klus verder geklaard en wat bleek de andere wielremcilinder was ook kapot.
De niet passende wiellager stuur ik terug en vraag een goede bij autopartsonline.nl Stelletje... L-)
Het was mij het dagje wel.
Ik heb contact opgenomen met autopartsonline.nl dat zij een verkeerde wiellager hadden gestuurd en ik geen zin had om extra verzendkosten te betalen om de oude terug te sturen.
Ik kreeg excuses van hun kant en zei sturen mij het goede wiellager en een retoursticker om de oude terug te sturen.
De volgende dag kad ik de goede wiellager binnen en deze kon ik zaterdagochtend monteren.
De klus verliep voorspoedig, maar wat draait dat lager zwaar! Toch maar even een straatje om te kijken hoed dat rijdt. Nou dus niet. Bij stapvoetsrijden stond Tweety in een mum van tijd stil, door die nieuwe wiellager. X(
Nu moest ik over een uur vertrekken richting familie en maandag heb ik de auto ook weer nodig voor mijn werk, dus Brezan gebeld hier in het dorp en zij hadden de juiste wiellager op voorraad. Kosten het het dubbele wat ik er voor betaald heb bij autopartsonline.nl, maar deze is wel goed.
Tweety glijdt weer over de weg.
Trouwens een kapotte wiellager kost je veel brandstof.
Met kapotte wiellager reed ik op een bepaald wegdeel 1:22, met goede wielagers 1:33!!
Plaats reactie