EGR-klep AUA vervangen
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Na het schoonmaken van de EGR-klep ging het bekende lampje (emissiestoring) weer aan, dus daarom wil ik hem gaan vervangen. Ik kom echter in de ETK twee onderdeelnummers tegen, de 036131503M en de 036131503T. Weet iemand wat de juiste is, of passen ze allebei?
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
heb je er al een stukje mee gereden? Kan even duren eer de naald weer weet wat zijn goede stand is. of zoek iemand met VAG Com, de klep kan opnieuw ingeleerd worden, als je de naald niet verbogen hebt tijdens het schoonmaken. Wat wel verstandig (een must) is , is om de pakking te vernieuwen. Ook de aan en afvoer moet schoon zijn.
Helaas weet ik ook niet wat de juiste EGR klep is voor een AUA. Weet wel dat je glimmende metalen hebt, doffe metalen EGR, en een uitvoering met zwart geribbeld plastic er omheen.
Helaas weet ik ook niet wat de juiste EGR klep is voor een AUA. Weet wel dat je glimmende metalen hebt, doffe metalen EGR, en een uitvoering met zwart geribbeld plastic er omheen.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
@gideon; Heb je de gasklep met bijbehorende flens en EGR buis ook schoongemaakt ? Denk eerder dat het probleem daar ligt. Gebruik de zoekfunctie (gasklep reinigen, Motorstuurapparaat update) maar eens, onderwerp is hier al veelvuldig voorbij gekomen. Typisch een probleem van de eerste Aua motoren.
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
@chipsoer & @stefan74
e gasklep met bijbehorende flens heb ik uiteraard schoongemaakt. De hele pijp van binnen schoonmaken is niet te doen, krijg hem namelijk niet los. Kan hem hooguit een keer doorblazen met lucht.
Heb zelf helaas geen VAGCOM om de EGR-klep te testen, dus als iemand uit de buurt zin heeft om een keer te helpen... Ik heb echter het vermoeden dat hij gewoon kapot is. Het schijnt dat de potentiometer middels een tandwiel de klep opent en sluit, en dat dit tandwieltje het zwakke punt is.

Heb zelf helaas geen VAGCOM om de EGR-klep te testen, dus als iemand uit de buurt zin heeft om een keer te helpen... Ik heb echter het vermoeden dat hij gewoon kapot is. Het schijnt dat de potentiometer middels een tandwiel de klep opent en sluit, en dat dit tandwieltje het zwakke punt is.
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
@koop9: Dat weet ik niet meer, maar bij te groot zou je dat toch moeten merken omdat hij dan teveel lucht aanvoert? Lekkage kan ik vrijwel volledig uitsluiten omdat ik allen pakkingen al heb vervangen.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hij zal altijd goed blijven rijden zowel bij te groot of te klein.
Bij doorlaat te groot kan het zijn dat de klep is blijven hangen doordat er iets tussen heeft gezeten mocht deze storing statisch zijn dan moet je zien dat hij open staat anders is er iets anders aan de hand.
Bij doorlaat te klein merk hij dat er te weinig erg word aangevoerd door b.v. verstopping van het gaatje in de tussenplaat die onder het gasklephuis zit daar waar de er buis er op geschroefd zit.
Dit gaatje slipt langzaam dicht.
Altijd de alu pakking tussen deze tussenplaat en de gasklep vernieuwen.
En zeker altijd de EGR klep opnieuw in basis afstelling zetten met test kast.
Bij doorlaat te groot kan het zijn dat de klep is blijven hangen doordat er iets tussen heeft gezeten mocht deze storing statisch zijn dan moet je zien dat hij open staat anders is er iets anders aan de hand.
Bij doorlaat te klein merk hij dat er te weinig erg word aangevoerd door b.v. verstopping van het gaatje in de tussenplaat die onder het gasklephuis zit daar waar de er buis er op geschroefd zit.
Dit gaatje slipt langzaam dicht.
Altijd de alu pakking tussen deze tussenplaat en de gasklep vernieuwen.
En zeker altijd de EGR klep opnieuw in basis afstelling zetten met test kast.
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Als de doorlaat te groot is krijg je naar mijn weten een luchtoverschot. De tussenplaat zit immers onder de gasklep, dus de lucht van de EGR word aan de lucht toegevoegd die door de gasklep komt. Ik zal hem binnenkort weer eens uit laten lezen, dan weten we het zeker. Maar wat ik zo tussen de regels doorlees verwachten jullie niet dat de EGR-klep zelf kapot is?
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het lucht overschot is relatief omdat je uitlaatgas terugvoerd en geen buitenlucht.
De EGR kleppen gaan niet zomaar defect, meestal heeft het een andere oorzaak maaaarr uitzonderingen daar gelaten dus 100% uitsluiten kan je hem nooit. ( aan dit antwoord heb je dus eigenlijk nix..... :-\" )
De EGR kleppen gaan niet zomaar defect, meestal heeft het een andere oorzaak maaaarr uitzonderingen daar gelaten dus 100% uitsluiten kan je hem nooit. ( aan dit antwoord heb je dus eigenlijk nix..... :-\" )
- Gideon
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
- Locatie: Twenterand
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Even dit topic omhoogschoppen: heb hem vanavond even uitgelezen met een AutoDia S101, en dat leverde de foutcode P0402 op: doorvoer te groot. Als het goed is moet ik met die AutoDia ook een actuatortest kunnen doen, maar zover ben ik nog niet.