auto rijdt niet harder dan 130km/u

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
wesser
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 apr 2011, 02:05

19 aug 2011, 00:43 0 x

in de voorwaarden van de meeste rechtbijstandsverzekeringen staat dat er alleen aanspraak gemaakt kan worden op de verzekering als de auto gekocht of gerepareerd is bij een bedrijf dat aangesloten is bij BOVAG
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 aug 2011, 13:31 0 x

Bij dit soort problemen moet je eigenlijk beginnen met 'voelen' en 'uitlezen'.
'Voelen' kun je aan het stangetje van het vacuumpotje van de variabele schoepeninstelling van de turbo. Dat stangetje zit net boven de turbo. Je moet het stangetje in het vacuumpotje kunnen drukken, er moet beweging in zitten en het moet soepel aanvoelen. Zo niet, dan zitten de variabele schoepen vast door roet en roest... Oplossingen: vervangen (1200 euro) of reviseren (350 euro) van de turbo en voortaan zo nu en dan wat pittiger rijden (houdt je turbo schoon).

Met rijdend uitlezen log je de groepen 3, 8 en 11 van de motor met Vagcom. Dit geeft je info over de prestaties van turbo (11), luchtmassameter (3) en verstuivers (8). Vagcom geeft voor deze variabelen netjes aan wat de SOLL-waarde (wat moet de waarde zijn?) en de IST-waarde (wat is de waarde?) is.

Heb je externe hulp nodig? Stuur me gerust een PM.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2009, 20:51

24 aug 2011, 13:52 0 x

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 1.4 TDI, 90 PK. Ook deze turbo heeft variabele schoepen en bij hoge toeren en niet netjes schakelen, sprong de wagen in de noodloop. De oplossing ter plaatse was even motor uit, sleutel eruit en vervolgens weer starten.

Turbo laten schoonmaken en nooit meer problemen gehad! Wat het gekost heeft weet ik even niet uit mijn hoofd, maar 350 euro zou zo maar kunnen.
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

24 aug 2011, 18:53 0 x

Vergeet ook niet dat een Turbo loei en loei heet wordt , de laatse paar km rustig rijden zodat de Turbo wat af kan koelen.
En anders voor dat je de motor uitzet nog een minuutje stationair laten draaien,vindt de Turbo ook veel fijner.
Kan de Turbo wat afkoelen en bakt de olie er ook niet zo aan vast.
Zo deed ik het met mijn bussie,en zo doe ik het ook met de vrachtwaggel.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2009, 20:51

24 aug 2011, 23:50 0 x

Doe ik ook en ik heb het mijn vrouw ook geleerd. Maar ja, wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft, weet je natuurlijk niet.

De schoepen komen overigens vast te zitten door roet (bij mij wel) en niet door olie. Kan dat? Olie in je uitlaatsysteem?
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

25 aug 2011, 00:11 0 x

De Turbo wordt gekoeld en gesmeerd met olie als je de motor uitzet met een nog kokend hete Turbo dan krijgt hij geen koeling en smering meer,met het gevolg dat de aanwezige olie vast koekt.
De Turbo is uitlaatgas aangedreven maar er komt dan natuurlijk geen olie in je uitlaatsysteem,
in ieder geval niet van de Turbo.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2009, 20:51

25 aug 2011, 01:22 0 x

Weer wat geleerd. Thanks!
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 aug 2011, 21:24 0 x

V.w.b. die olie die er bij komt, dit kan indien de keerringen het af laten weten.
Ook niet vergeten dat direct na het starten de olie wat dikker is (m.n. 's morgens) en dus niet meteen op het gas hengsten!! Ook dan kan een gebrekkige smering van de turbo schade veroorzaken.

Theo
Gebruikersavatar
mauritsvs
Berichten: 228
Lid geworden op: 16 aug 2011, 00:18

27 aug 2011, 02:13 0 x

danku danku maar weer voor de reacties.
en de turbo word nu gereviseerd voor 350-400€, maar altijd beter dan een nieuwe.
Als het goed is kan ik hem maandag ophalen, ben benieuwd :D :D
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

27 aug 2011, 10:17 0 x

[quote="mauritsvs"]de turbo word nu gereviseerd voor 350-400€, maar altijd beter dan een nieuwe.[/quote]waar laat je 'm reviseren?
Plaats reactie