auto rijdt niet harder dan 130km/u
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Bij dit soort problemen moet je eigenlijk beginnen met 'voelen' en 'uitlezen'.
'Voelen' kun je aan het stangetje van het vacuumpotje van de variabele schoepeninstelling van de turbo. Dat stangetje zit net boven de turbo. Je moet het stangetje in het vacuumpotje kunnen drukken, er moet beweging in zitten en het moet soepel aanvoelen. Zo niet, dan zitten de variabele schoepen vast door roet en roest... Oplossingen: vervangen (1200 euro) of reviseren (350 euro) van de turbo en voortaan zo nu en dan wat pittiger rijden (houdt je turbo schoon).
Met rijdend uitlezen log je de groepen 3, 8 en 11 van de motor met Vagcom. Dit geeft je info over de prestaties van turbo (11), luchtmassameter (3) en verstuivers (8). Vagcom geeft voor deze variabelen netjes aan wat de SOLL-waarde (wat moet de waarde zijn?) en de IST-waarde (wat is de waarde?) is.
Heb je externe hulp nodig? Stuur me gerust een PM.
'Voelen' kun je aan het stangetje van het vacuumpotje van de variabele schoepeninstelling van de turbo. Dat stangetje zit net boven de turbo. Je moet het stangetje in het vacuumpotje kunnen drukken, er moet beweging in zitten en het moet soepel aanvoelen. Zo niet, dan zitten de variabele schoepen vast door roet en roest... Oplossingen: vervangen (1200 euro) of reviseren (350 euro) van de turbo en voortaan zo nu en dan wat pittiger rijden (houdt je turbo schoon).
Met rijdend uitlezen log je de groepen 3, 8 en 11 van de motor met Vagcom. Dit geeft je info over de prestaties van turbo (11), luchtmassameter (3) en verstuivers (8). Vagcom geeft voor deze variabelen netjes aan wat de SOLL-waarde (wat moet de waarde zijn?) en de IST-waarde (wat is de waarde?) is.
Heb je externe hulp nodig? Stuur me gerust een PM.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 1.4 TDI, 90 PK. Ook deze turbo heeft variabele schoepen en bij hoge toeren en niet netjes schakelen, sprong de wagen in de noodloop. De oplossing ter plaatse was even motor uit, sleutel eruit en vervolgens weer starten.
Turbo laten schoonmaken en nooit meer problemen gehad! Wat het gekost heeft weet ik even niet uit mijn hoofd, maar 350 euro zou zo maar kunnen.
Turbo laten schoonmaken en nooit meer problemen gehad! Wat het gekost heeft weet ik even niet uit mijn hoofd, maar 350 euro zou zo maar kunnen.
Vergeet ook niet dat een Turbo loei en loei heet wordt , de laatse paar km rustig rijden zodat de Turbo wat af kan koelen.
En anders voor dat je de motor uitzet nog een minuutje stationair laten draaien,vindt de Turbo ook veel fijner.
Kan de Turbo wat afkoelen en bakt de olie er ook niet zo aan vast.
Zo deed ik het met mijn bussie,en zo doe ik het ook met de vrachtwaggel.
En anders voor dat je de motor uitzet nog een minuutje stationair laten draaien,vindt de Turbo ook veel fijner.
Kan de Turbo wat afkoelen en bakt de olie er ook niet zo aan vast.
Zo deed ik het met mijn bussie,en zo doe ik het ook met de vrachtwaggel.
Doe ik ook en ik heb het mijn vrouw ook geleerd. Maar ja, wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft, weet je natuurlijk niet.
De schoepen komen overigens vast te zitten door roet (bij mij wel) en niet door olie. Kan dat? Olie in je uitlaatsysteem?
De schoepen komen overigens vast te zitten door roet (bij mij wel) en niet door olie. Kan dat? Olie in je uitlaatsysteem?
De Turbo wordt gekoeld en gesmeerd met olie als je de motor uitzet met een nog kokend hete Turbo dan krijgt hij geen koeling en smering meer,met het gevolg dat de aanwezige olie vast koekt.
De Turbo is uitlaatgas aangedreven maar er komt dan natuurlijk geen olie in je uitlaatsysteem,
in ieder geval niet van de Turbo.
De Turbo is uitlaatgas aangedreven maar er komt dan natuurlijk geen olie in je uitlaatsysteem,
in ieder geval niet van de Turbo.
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
V.w.b. die olie die er bij komt, dit kan indien de keerringen het af laten weten.
Ook niet vergeten dat direct na het starten de olie wat dikker is (m.n. 's morgens) en dus niet meteen op het gas hengsten!! Ook dan kan een gebrekkige smering van de turbo schade veroorzaken.
Theo
Ook niet vergeten dat direct na het starten de olie wat dikker is (m.n. 's morgens) en dus niet meteen op het gas hengsten!! Ook dan kan een gebrekkige smering van de turbo schade veroorzaken.
Theo