Minerva winterbanden!!
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Van mij mag de sneeuw ook achterwege blijven, ik maak beroepsmatig elke week 1200 a 1300km is geen pretje met sneeuw, ook al heb je goede banden.
Effe wat anders, wie kan me iets vertellen over de ouderdom en stroefheid van winterbanden. Er zit me iets bij dat winterbanden ouder dan 4 a 5 jaar geen beter effect op sneeuw hebben dan zomerbanden. Heeft met het hard worden van de rubber te maken ?? IS ME VERTELD !! In hoeverre gaat die theorie in praktijk op ??
Effe wat anders, wie kan me iets vertellen over de ouderdom en stroefheid van winterbanden. Er zit me iets bij dat winterbanden ouder dan 4 a 5 jaar geen beter effect op sneeuw hebben dan zomerbanden. Heeft met het hard worden van de rubber te maken ?? IS ME VERTELD !! In hoeverre gaat die theorie in praktijk op ??
[quote="chipsoer"]Van mij mag de sneeuw ook achterwege blijven, ik maak beroepsmatig elke week 1200 a 1300km is geen pretje met sneeuw, ook al heb je goede banden.
Effe wat anders, wie kan me iets vertellen over de ouderdom en stroefheid van winterbanden. Er zit me iets bij dat winterbanden ouder dan 4 a 5 jaar geen beter effect op sneeuw hebben dan zomerbanden. Heeft met het hard worden van de rubber te maken ?? IS ME VERTELD !! In hoeverre gaat die theorie in praktijk op ??[/quote]
Hoi chipsoer,
Mijn winterbanden van Continental heb ik er afgelopen week weer opgelegd. Deze zijn nu ik dacht 6 jaar oud en hebben nog een gemiddeld profiel van 6,5mm. Ik heb ze goed gekontroleerd op gebreken maar ze zien er nog prima uit. Afgelopen jaar heb ik 1 keer een noodstop moeten maken bij slecht en fris weer op een oude klinkerweg dus met die gladde keien bij een snelheid van pakweg 50km/uur. Het was een prettig gevoel dat hij als het ware meteen stil stond. Voor mijn gevoel is het boelschit als men zegt dat de grip na gelang de leeftijd van de banden minder worden. Als het profiel nog goed is en de banden hebben geen droogteschuurtjes gewoon er mee blijven rijden! Natuurlijk zijn nieuwe banden met maximaal profiel beter. Wij hebben op een bedrijfswagentje afgelopen week nieuwe banden gelegd terwijl de banden nog een profieldiepte van 3 á 3,5mm waren. Maar we merkte wel bij regenweer dat de auto snel slipte bij bijvoorbeeld wegrijden. Met die nieuwe banden is dat niet meer. Ik ben ervan overtuigd dat winterbanden ook in ons land een stuk veiliger zijn als zomerbanden. Wij als A2 liefhebbers die er zoals ik tot in lengte van jaren mee blijven rijden maakt het niets uit wat de kosten betreft. Het is een keer de aanschaf. Je zomerbanden gaan dan ook veel langer mee.
Groet, Sjors
Effe wat anders, wie kan me iets vertellen over de ouderdom en stroefheid van winterbanden. Er zit me iets bij dat winterbanden ouder dan 4 a 5 jaar geen beter effect op sneeuw hebben dan zomerbanden. Heeft met het hard worden van de rubber te maken ?? IS ME VERTELD !! In hoeverre gaat die theorie in praktijk op ??[/quote]
Hoi chipsoer,
Mijn winterbanden van Continental heb ik er afgelopen week weer opgelegd. Deze zijn nu ik dacht 6 jaar oud en hebben nog een gemiddeld profiel van 6,5mm. Ik heb ze goed gekontroleerd op gebreken maar ze zien er nog prima uit. Afgelopen jaar heb ik 1 keer een noodstop moeten maken bij slecht en fris weer op een oude klinkerweg dus met die gladde keien bij een snelheid van pakweg 50km/uur. Het was een prettig gevoel dat hij als het ware meteen stil stond. Voor mijn gevoel is het boelschit als men zegt dat de grip na gelang de leeftijd van de banden minder worden. Als het profiel nog goed is en de banden hebben geen droogteschuurtjes gewoon er mee blijven rijden! Natuurlijk zijn nieuwe banden met maximaal profiel beter. Wij hebben op een bedrijfswagentje afgelopen week nieuwe banden gelegd terwijl de banden nog een profieldiepte van 3 á 3,5mm waren. Maar we merkte wel bij regenweer dat de auto snel slipte bij bijvoorbeeld wegrijden. Met die nieuwe banden is dat niet meer. Ik ben ervan overtuigd dat winterbanden ook in ons land een stuk veiliger zijn als zomerbanden. Wij als A2 liefhebbers die er zoals ik tot in lengte van jaren mee blijven rijden maakt het niets uit wat de kosten betreft. Het is een keer de aanschaf. Je zomerbanden gaan dan ook veel langer mee.
Groet, Sjors
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Winterbanden brengen om twee redenen een veiliger weggedrag dan zomerbanden.
a) Door het afwijkende profiel t.o.v. zomerbanden (inclusief de extra dwarslamellen)
b) door een andere samenstelling van het rubber waardoor deze zachter blijven bij lagere temperaturen (dit voordeel begint al bij zo'n 7 graden).
Indien bij "oudere" winterbanden (b.v. 5 a 6 jaar) het profiel nog boven de norm van 4mm zit dan zal ongetwijfeld het rubber qua soepelheid t.o.v. een nieuwe winterband iets zijn afgenomen, maar gezien het aangepaste profiel en de nog aanwezige van nature zachtere rubber samenstelling blijft deze band altijd beter zijn werk doen onder slechte weersomstandigheden dan een "normale" zomerband.
Hierbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de band niet extreem uitgedroogd is want dan is iedere band gevaarlijk.
Conclusie: Gewoon (mits voldoende profiel) blijven gebruiken
Theo
a) Door het afwijkende profiel t.o.v. zomerbanden (inclusief de extra dwarslamellen)
b) door een andere samenstelling van het rubber waardoor deze zachter blijven bij lagere temperaturen (dit voordeel begint al bij zo'n 7 graden).
Indien bij "oudere" winterbanden (b.v. 5 a 6 jaar) het profiel nog boven de norm van 4mm zit dan zal ongetwijfeld het rubber qua soepelheid t.o.v. een nieuwe winterband iets zijn afgenomen, maar gezien het aangepaste profiel en de nog aanwezige van nature zachtere rubber samenstelling blijft deze band altijd beter zijn werk doen onder slechte weersomstandigheden dan een "normale" zomerband.
Hierbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de band niet extreem uitgedroogd is want dan is iedere band gevaarlijk.
Conclusie: Gewoon (mits voldoende profiel) blijven gebruiken
Theo
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
In principe is een smallere band in de winter (bij sneeuw) beter aangezien je meer grip hebt, de druk per vierkante cm per wiel is immers groter dan bij een bredere band met meer bandwegcontact aangezien daar de druk per wiel per vierkante cm kleiner is en dus de kans op doordraaien groter!
Theo
Theo
[quote="Johan"]Goede keus Sjors. Welke maat heb je toegepast?[/quote]
Ik heb er de Continental Contact TS 800 op liggen in de maat 175/60 R16.
Persoonlijk vind ik dit een erg fijne band. Theo zegt, een smallere band is beter. Daar ben ik nog niet zo zeker van want een bredere band geeft meer weerstand op ijs en sneeuw. Een smallere band is als je door water rijd het beste. Wat dan het beste is weet ik niet. Wat ik wel weet dat mijn banden het gegeven de omstandigheden erg goed doen. Of het verschil merkbaar is of de band smal of breed is, de geleerde zullen het wel weten
. Ik weet het niet :lol:
Groet,
Sjors
Ik heb er de Continental Contact TS 800 op liggen in de maat 175/60 R16.
Persoonlijk vind ik dit een erg fijne band. Theo zegt, een smallere band is beter. Daar ben ik nog niet zo zeker van want een bredere band geeft meer weerstand op ijs en sneeuw. Een smallere band is als je door water rijd het beste. Wat dan het beste is weet ik niet. Wat ik wel weet dat mijn banden het gegeven de omstandigheden erg goed doen. Of het verschil merkbaar is of de band smal of breed is, de geleerde zullen het wel weten

Groet,
Sjors