ASR/EPC

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
j.hoeben1

12 nov 2011, 18:38 0 x

[quote="Pjotter"]Ik heb inmiddels al 2 weken nieuwe dezelfde breedtemaat en merk winterbanden (16 inch/45) onder de A2 (1.4 benzine) gemonteerd en nergens last van...

Groeten en suc6 met het verder zoeken naar een oplossing.

A2-Pjotter[/quote]

Ik heb ze er ook al minstens 3 weken op liggen en heb net buiten het dorp op een buitenweg waar een hele lange flauwe bocht loopt hem er eens flink door heen gejast. Bij mij gaat geen lampje branden en ligt als een blok op de weg. Nergens geen last van. En die winterbanden zijn al wat jaartjes oud. Moet toch iets anders zijn denk ik!

Sjors
vos10
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 nov 2011, 18:06 0 x

Misschien toch met inrijden van de banden te maken en dat het een week geleden ook wat warmer was nog.. Stond ook in boekje van audi dat je nieuwe banden eerst tijdje moet inrijden..
j.hoeben1

13 nov 2011, 19:31 0 x

[quote="vos10"]Misschien toch met inrijden van de banden te maken en dat het een week geleden ook wat warmer was nog.. Stond ook in boekje van audi dat je nieuwe banden eerst tijdje moet inrijden..[/quote]

Ja jongens, ook een weekje geleden lagen er bij mij die slofjes ook op en nergens geen last van. En banden inrijden :lol: :lol: :lol: tja, ik denk dat dit naar het rijk der fabelen gestuurd moet worden. Ik denk dat je het niet op de winterbanden moet leggen. Maar wat dan!! Misschien hebben de techneuten onder ons hier een beter antwoord op!

Sjors
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 nov 2011, 20:01 0 x

[quote="vos10"]Met de zomerbanden had ik dat ook zelden tot nooit, nu valt het me op met winterbanden wel? Ook met even goed remmen (maar noggeeneens vol in de ankers) lichtte de asr op?[/quote]

Het oplichten van het ASR lampje kan verschillende oorzaken hebben, maar dat het juist na het wisselen van de zomer- naar winterbanden gebeurt is denk ik dan geen toeval maar zal een oorzakelijk verband hiermee hebben.

Wat ik mij afvraag is of tijdens die "remproef" daadwerkelijk het ABS-systeem in werking is getreden (kun voelen aan een stuiterend rempedaal onder je voet)?

Indien dit niet het geval is dan kun je het ABS als probleem uitsluiten.
V.w.b. die bocht met wat hogere snelheid dan normaal en het oplichten van dit lampje is opzich verklaarbaar. Het ASR-systeem is een combinatie van een aantal veiligheidssystemen waaronder het voorkomen van het uitbreken door een te hoge bochtsnelheid.
(dit wordt door zaken als snelheid, overhelling, gaspedaalstand etc. gemeten)

Mogelijk heb je door de montage van de winterbanden meer grip en ben je (zoals je overigens zelf al aangaf) iets te hard door die bocht gegaan (zonder dat je het zelf als zodanig ervaart toch harder dan dat je normaliter zou doen) waardoor de parameters die het systeem activeren in werking zijn gekomen (in die zin dat er nog niet actief is ingegrepen want dat zou je gemerkt hebben maar dat het waarschuwingslampje is geactiveerd als voorbode).

Theo
Romulus

14 nov 2011, 14:27 0 x

Nieuwe banden kunnen aan de buitenzijde vanuit de productie nog zijn voorzien van een waslaag die zorgt dat de band goed uit de mal komt. Het kan enkele honderden kilometers duren voordat deze waslaag overal is afgesleten en de band zijn maximale grip bereikt heeft.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 nov 2011, 19:51 0 x

Indien dit de oorzaak zou zijn (wat ik betwijfel) dan zou buiten het feit dat het lampje oplicht er ook mechanische signalen moeten zijn zoals het gasterugnemen (buiten de invloed van de bestuurder om bij in werking treden van het ESP) of het snel heen en weer bewegen van het rempedaal (bij inwerking treden van het ABS).
Aangezien betrokkene hierover geen melding doet maar alleen aangeeft dat het lampje gaat branden ga ik er voorshands vanuit dat het systeem niet in werking treedt maar alleen signaleert.

Theo
vos10
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 nov 2011, 20:33 0 x

Het was inderdaad puur het signaal op het display, oranje driehoekje met rond pijltje, van het weekend weer eens iets harder door de bocht gegaan dan normaal, en nu nog geen lampje zien oplichten, misschien toch koudere weersomstandigheden? Of toch ook de nieuwe banden iets verder ingereden, waardoor betere grip? En wellicht de banden verkeerd/te hard opgepomt, heb de banden nu op 2.3 voor en 2.2 achter gezet, voorheen had ik ze op 2.6 voor en 2.8 achter, we zitten er nu met zn tweeen in en klein beetje bagage Ik zal het in de gaten houden , rij niet elke dag met de wagen dus even kijken wanneer ik het weer test.
Plaats reactie