Gezamelijk sleutelen aan A2. Waar, wie en wanneer?

Algemene discussie over de A2
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2011, 11:17 0 x

Hebt gelijk Maarten, zaterdag ook geen probleem.
lucien
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

15 nov 2011, 11:16 0 x

Lijkt me erg goed en gezellig, datum kan bij mij, wel voorkeur voor de zondag, als je zorgt dat alles in huis is dan hoef je ook niets bij te halen, snap dat zaterdag wel handiger is.
denk dat het erg nuttig is om ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen, ik heb nog een bekerhouder(was vraag naar) en enige klus ervaring.

groet,
Lucien
audietje

15 nov 2011, 14:12 0 x

ik heb niks te sleutelen. Geld voor mistlampen is niet meer beschikbaar want winterwielen kostten rib uit m'n lijf.
Maar als het ff kan kom ik voor de gezelligheid en de koffie.
hoor wel wanneer en waar
groet
audietje (hans)
mister

15 nov 2011, 21:12 0 x

Dag mede A2 rijders,

Ik wil ook meesleutelen. Ik zat ook te denken aan versnellingsbakolie. Vandaag even dealer gebeld wat het geintje zou kosten als audi het doet. Ze schatten rond de 280 euro.

Nu is mijn vraag is vervangen van olie echt nodig? Ze zitten er toch voor levenslang in wat ik zo 1,2,3 weet. Hij schakelt nog goed. Km stand is: 123.000 Dus kan ik nog even of toch vervangen?

Ik wil wel komen naar de meeting alleen ik ben niet echt handig. Dus als er een vrijwilliger is die mij wilt helpen, graag! Uiteraard tegen vergoeding.

Ik kom uit Eindhoven, dus als de meeting beetje in Brabant blijft wil ik me ook inschrijven.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 nov 2011, 11:01 0 x

Indien je een "gewone" handgeschakelde V-bak hebt dan is het vervangen van de v-bak olie zeker niet nodig! Sterker nog het is zelfs af te raden.

Theo
Romulus

16 nov 2011, 13:15 0 x

[quote="Thck"]Indien je een "gewone" handgeschakelde V-bak hebt dan is het vervangen van de v-bak olie zeker niet nodig! Sterker nog het is zelfs af te raden.[/quote]Kun je dit onderbouwen, Theo?
mister

16 nov 2011, 13:56 0 x

Ja Theo kun je dit onderbouwen? Want op het internet lees ik van alles. De een zegt wel doen en de ander zegt niet doen. Wat is nu wijsheid.

De dealer zegt is wel verstandig... Ja dat begrijp ik wel want het draait bij hun alleen maar om de $$$
Thck

16 nov 2011, 14:12 0 x

Ik zal proberen om hier een verklaring voor te geven.
Ten 1e, de olie heeft buiten het feit dat deze in 1e instantie moet smeren o.a. ook een reinigende werking.
In de loop der tijd (gedurende het aantal gereden kilometers) is deze olie dus voortdurend onreinheden uit de bak aan het opvissen en deze worden door de olie opgenomen.
Indien je nu deze olie gaat aftappen en vervangen door een nieuwe olie (die waarschijnlijk in het begin weer een sterker reinigend vermogen heeft) kan het zo zijn dat daar waar door de "oude" olie zaken zijn gaan dichtzitten (afgedicht dus) dit door de nieuwe olie gereinigd wordt met als mogelijk gevolg lekkage!!! (en dat is waarschijnlijk niet wat je wilt bereiken met het vervangen van de olie).

Daarnaast is het zo dat V-bak olie (normaliter) zijn smerende werking behoud aangezien er hier geen sprake is van chemische verontreiniging (denk hierbij aan verdunde brandstof die b.v. in de motor wel door de olie wordt opgenomen waardoor naar verloop van tijd de dopes in de olie uitgewerkt raken).

Indien de V-bak dus naar behoren werkt (zonder problemen) dan is het echt niet nodig om deze van nieuwe olie te voorzien.

Een dealer die beweert dat dit (ondanks een naar volle tevredenheid werkende V-bak) toch zou moeten gebeuren wil (naar mijn bescheiden mening) alleen geld uit de zak kloppen van zijn klant!
lucien
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

17 nov 2011, 23:29 0 x

hi Theo, klinkt aannemelijk.
Nu heb ik een A2 1.2 met een semi automatische V-bak.
Gaat deze vlieger dan ook op?

groet,

Lucien
Thck

18 nov 2011, 11:14 0 x

In dit geval wel, de V-bak van de A2 1,2L is in wezen een gewone V-bak die alleen op een andere wijze bediend wordt.

Theo
Plaats reactie