Wielmoeren, slotbout, veel te vast
Ik wilde vanmorgen de winterwielen onder de A2 zetten maar de slotbouten zaten zo vast dat ik de slotboutsleutel stuk heb gedraaid, de bout zelf lijkt nog aardig in tact. Ik moet nu dus een nieuwe sleutel hebben en 4 wielbouten (de slotbouten vind ik overbodig en lastig, dit zal je 's nachts onderweg gebeuren !). Weet iemand de (hoofd)prijs bij de dealer ?
Mocht je de bouten niet meer loskrijgen met de nieuwe dop. dan hebben sommige garages een speciale dop die ze over de buitenzijde van de bout kunnen zetten. (het ronde gedeelte van de bout, de kop!).
Door het proberen los te draaien met die speciale dop zet de dop zich steeds vaster op de bout en kan men dus goed kracht zetten met bijvoorbeeld een luchttol.
Deze dop wordt ook wel gebruikt als de eigenaar van een auto met slotboutjes de dop niet meer heeft.
Succes in ieder geval met het losmaken.
gr. rene
Door het proberen los te draaien met die speciale dop zet de dop zich steeds vaster op de bout en kan men dus goed kracht zetten met bijvoorbeeld een luchttol.
Deze dop wordt ook wel gebruikt als de eigenaar van een auto met slotboutjes de dop niet meer heeft.
Succes in ieder geval met het losmaken.
gr. rene
Het probleem is ook vaak dat garages alles veel te vast met een luchtsleutel vast zetten. Ik heb dit weekend ook gewisseld en sommige bouten zaten vaster dan de 150 Nm die ik op de momentsleutel had ingesteld (maximaal) om los te draaien. Veel en veel te vast dus en als dat al een tijdje zit.... zit het alleen maar vaster.
Tip; heb je het vermoeden dat de garage de wielen eraf gehad heeft en bovenstaand gedaan (en geloof me, dat hebben ze), maak de bouten los en draai ze aan op moment. Zeker met lichtmetaal.
Tip; heb je het vermoeden dat de garage de wielen eraf gehad heeft en bovenstaand gedaan (en geloof me, dat hebben ze), maak de bouten los en draai ze aan op moment. Zeker met lichtmetaal.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ik gebruik ook een luchtsleutel, maar zet deze bij het vastdraaien altijd op de meest 'milde' stand.
Daarna op 110 Nm (1.2 TDI) vastzetten met een momentsleutel. De grotere lichtmetalen wielen van de A4 moeten op 120 Nm.
Daarna op 110 Nm (1.2 TDI) vastzetten met een momentsleutel. De grotere lichtmetalen wielen van de A4 moeten op 120 Nm.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
[quote="Johan"]Het probleem is ook vaak dat garages alles veel te vast met een luchtsleutel vast zetten. Ik heb dit weekend ook gewisseld en sommige bouten zaten vaster dan de 150 Nm die ik op de momentsleutel had ingesteld (maximaal) om los te draaien. Veel en veel te vast dus en als dat al een tijdje zit.... zit het alleen maar vaster.
Tip; heb je het vermoeden dat de garage de wielen eraf gehad heeft en bovenstaand gedaan (en geloof me, dat hebben ze), maak de bouten los en draai ze aan op moment. Zeker met lichtmetaal.[/quote]
Je verhaalt klopt precies ! Ik heb er al een paar keer iets van gezegd maar de gemiddelde monteur is liever lui dan moe. Ze zetten de wielmoeren met lucht vast, vaak wel 150 Nm en gaan ze dan voor de vorm nog eens, totaal overbodig, natrekken met een momentsleutel.
Tip; heb je het vermoeden dat de garage de wielen eraf gehad heeft en bovenstaand gedaan (en geloof me, dat hebben ze), maak de bouten los en draai ze aan op moment. Zeker met lichtmetaal.[/quote]
Je verhaalt klopt precies ! Ik heb er al een paar keer iets van gezegd maar de gemiddelde monteur is liever lui dan moe. Ze zetten de wielmoeren met lucht vast, vaak wel 150 Nm en gaan ze dan voor de vorm nog eens, totaal overbodig, natrekken met een momentsleutel.