Wielmoeren, slotbout, veel te vast
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Losse doppen met een verschillend moment?????????
Heb ik nog nooit van gehoord!! En ik ken echt wel heel veel gereedschap!!
Wat ik wel ken zijn de torsie verlengstukken die soms tussen de luchttol en de dop geplaatst worden, maar dat is echt wat anders!!
Heb ik nog nooit van gehoord!! En ik ken echt wel heel veel gereedschap!!
Wat ik wel ken zijn de torsie verlengstukken die soms tussen de luchttol en de dop geplaatst worden, maar dat is echt wat anders!!
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Momentsleutel is de enige echte goede manier!!
Theo
Ps( de torsiesleutel wil wel eens helpen bij het losmaken indien de bout heel erg vastzit, hij krijgt als het ware even een kleine klap na en die wil het dan wel eens net doen).
Bij het vastzetten is dit geen optie omdat je dan nooit weet met welk moment de bout (of moer) is vastgezet.
Theo
Ps( de torsiesleutel wil wel eens helpen bij het losmaken indien de bout heel erg vastzit, hij krijgt als het ware even een kleine klap na en die wil het dan wel eens net doen).
Bij het vastzetten is dit geen optie omdat je dan nooit weet met welk moment de bout (of moer) is vastgezet.
[quote="Thck"]Momentsleutel is de enige echte goede manier!!
Theo
Ps( de torsiesleutel wil wel eens helpen bij het losmaken indien de bout heel erg vastzit, hij krijgt als het ware even een kleine klap na en die wil het dan wel eens net doen).
Bij het vastzetten is dit geen optie omdat je dan nooit weet met welk moment de bout (of moer) is vastgezet.[/quote]
Hoi,
Ik heb mijn wielen thuis zelf verwisseld en de bouten vast gezet met zo'n zogenaamde wielkruissleutel. Mag dat eigenlijk dan niet :? :cry: :roll: . Ik doe dit al jaren zo 8-)
Sjors
Theo
Ps( de torsiesleutel wil wel eens helpen bij het losmaken indien de bout heel erg vastzit, hij krijgt als het ware even een kleine klap na en die wil het dan wel eens net doen).
Bij het vastzetten is dit geen optie omdat je dan nooit weet met welk moment de bout (of moer) is vastgezet.[/quote]
Hoi,
Ik heb mijn wielen thuis zelf verwisseld en de bouten vast gezet met zo'n zogenaamde wielkruissleutel. Mag dat eigenlijk dan niet :? :cry: :roll: . Ik doe dit al jaren zo 8-)
Sjors
@Sjors: zo'n kruissleutel is prima, als je maar niet met je voeten de sleutel "moervast" stampt. Maar als jij het al jaren zo doet dan weet je dat je de moeren ook weer los moet kunnen maken. Het grootste probleem is dus dat moeren veel te vast gezet worden en dat gebeurt met een luchtsleutel nogal snel!
Ik deed het voorheen ook met een kruissleutel. De praktijk leert dat je het dan vaster zet dan de voorgeschreven Nm. Maar het zit in ieder geval goed vast en gaat ook weer los.
Goed genoeg dus. De enige reden dat ik het met een momentsleutel doe is omdat ik hem heb. De reden dat ik hem heb is dat ik hem nodig heb voor mijn circuitauto. Daar gaan de wielen zo vaak op en af dat je ze wel altijd op gelijk moment wilt zetten.
Goed genoeg dus. De enige reden dat ik het met een momentsleutel doe is omdat ik hem heb. De reden dat ik hem heb is dat ik hem nodig heb voor mijn circuitauto. Daar gaan de wielen zo vaak op en af dat je ze wel altijd op gelijk moment wilt zetten.
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Luchtdoppen met vaste koppelwaarde:
http://www.sonicshop.nl/?action=detail&id=18141
Mooi spul, maar wel erg duur...

http://www.sonicshop.nl/?action=detail&id=18141
Mooi spul, maar wel erg duur...

VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dit zijn doppen waarbij je een maximumkoppel kunt instellen, kom je daarboven zal de dop doorslippen. Op zich natuurlijk heel goed, (je kunt in principe de bout of moer niet te vast draaien) maar je kunt niet een exact moment instellen (b.v. 120NM).
Je moet formeel (om zeker te zijn) de bout (of moer) na het aandraaien met deze dop op de luchtsleutel toch met een momentsleutel natrekken (indien je overtuigd wenst te zijn dat ze allemaal met hetzelfde moment aanzitten)
De functie van deze doppenset is om tijd te besparen bij het veelvuldig aandraaiën van wielbouten (of moeren) b.v. bij de bandenboer of garage, zodat je niet ieder keer de luchtsleutel terug hoeft te stellen.
V.w.b. die kruissleutel, mijn ervaring is (en ik heb dit al vele malen door cursisten proefondervindelijk vast laten stellen) dat je bij het aantrekken met deze sleutel meestal toch de moeren te vast zet! Ook hier niet de zekerheid dat je ze alle vijf (of 4 c.q. 6) met hetzelfde moment aanzet!
Het zijn derhalve allemaal uiteraard goede bruikbare hulpmiddelen maar ga je voor zeker, dan een momentsleutel.
Theo
Je moet formeel (om zeker te zijn) de bout (of moer) na het aandraaien met deze dop op de luchtsleutel toch met een momentsleutel natrekken (indien je overtuigd wenst te zijn dat ze allemaal met hetzelfde moment aanzitten)
De functie van deze doppenset is om tijd te besparen bij het veelvuldig aandraaiën van wielbouten (of moeren) b.v. bij de bandenboer of garage, zodat je niet ieder keer de luchtsleutel terug hoeft te stellen.
V.w.b. die kruissleutel, mijn ervaring is (en ik heb dit al vele malen door cursisten proefondervindelijk vast laten stellen) dat je bij het aantrekken met deze sleutel meestal toch de moeren te vast zet! Ook hier niet de zekerheid dat je ze alle vijf (of 4 c.q. 6) met hetzelfde moment aanzet!
Het zijn derhalve allemaal uiteraard goede bruikbare hulpmiddelen maar ga je voor zeker, dan een momentsleutel.
Theo
[quote="Thck"]
Het zijn derhalve allemaal uiteraard goede bruikbare hulpmiddelen maar ga je voor zeker, dan een momentsleutel.
Theo[/quote]
Hoi Theo, Wat die moment sleutel betreft, je kan het ook overdrijven. Ik rijd al zo'n 40 jaar auto en de laatste jaren met dat winterband gedoe waar ik ook aan mee doe heb ik altijd de wielen zelf verwisseld, nooit geen momentsleutel gebruikt is altijd goed gegaan. Heb haast altijd als ik er aan dacht na een week de moeren nog een keer gecontroleerd maar moet toe geven dat dit ook verwaterd omdat ik nog nooit gehad heb dat er nog een moer niet vast zat. Ik weet wel dat moet je niet doen maar :mrgreen: :oops: :oops: :!: :!: In mijn jonge tijd ging ik met mijn wagen altijd naar mijn zwager die Peugeot monteur was en dat was om de 5000km olie verversen en remmen controleren. Mijn intelligente werk bij die klusjes was wielen eraf en erop zetten met de luchtsleutel en daarna met een kruissleutel na draaien. Maar toen sprak men ook niet van een momentsleutel. Dat het beter is twijfel ik niet aan. Ik kan ook begrijpen als iemand regelmatig sleutelt zo'n ding aanschaft, maar daar is voor mijn gevoel ook alles mee gezegd
. Trouwens is dat van iedere wagen anders de moment kracht van vastzetten :?:
Wat ik zelf bacher vind is dat als je alu velgen hebt en je koopt bijv. voor de winterbanden ook alu velgen de kans groot is dat je er ook andere bouten bij hebt. Waarom kan men dit niet standaardiseren. Mijn zoon heeft dat met z'n VW Transporter. Moet hij in de winterbanden tijd voor zijn reservewiel de originele bouten bij hebben :twisted: . Dat is voor het allemaal makkelijk te maken :!:
Groet, Sjors
Het zijn derhalve allemaal uiteraard goede bruikbare hulpmiddelen maar ga je voor zeker, dan een momentsleutel.
Theo[/quote]
Hoi Theo, Wat die moment sleutel betreft, je kan het ook overdrijven. Ik rijd al zo'n 40 jaar auto en de laatste jaren met dat winterband gedoe waar ik ook aan mee doe heb ik altijd de wielen zelf verwisseld, nooit geen momentsleutel gebruikt is altijd goed gegaan. Heb haast altijd als ik er aan dacht na een week de moeren nog een keer gecontroleerd maar moet toe geven dat dit ook verwaterd omdat ik nog nooit gehad heb dat er nog een moer niet vast zat. Ik weet wel dat moet je niet doen maar :mrgreen: :oops: :oops: :!: :!: In mijn jonge tijd ging ik met mijn wagen altijd naar mijn zwager die Peugeot monteur was en dat was om de 5000km olie verversen en remmen controleren. Mijn intelligente werk bij die klusjes was wielen eraf en erop zetten met de luchtsleutel en daarna met een kruissleutel na draaien. Maar toen sprak men ook niet van een momentsleutel. Dat het beter is twijfel ik niet aan. Ik kan ook begrijpen als iemand regelmatig sleutelt zo'n ding aanschaft, maar daar is voor mijn gevoel ook alles mee gezegd

Wat ik zelf bacher vind is dat als je alu velgen hebt en je koopt bijv. voor de winterbanden ook alu velgen de kans groot is dat je er ook andere bouten bij hebt. Waarom kan men dit niet standaardiseren. Mijn zoon heeft dat met z'n VW Transporter. Moet hij in de winterbanden tijd voor zijn reservewiel de originele bouten bij hebben :twisted: . Dat is voor het allemaal makkelijk te maken :!:
Groet, Sjors
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hoi Sjors,
Natuurlijk zijn er honderden wielen die met de kruissleutel of bij de auto geleverde wielsleutel vastgezet worden. Dat is ook geen punt van discussie. Het ging hier over het waarom van het gebruik van de momentsleutel.
Uiteraard heb ik zelf in de jaren ook heel wat wielen vastgezet met het op dat moment ter beschikking staande gereedschap (en dat waren echt lang niet altijd momentsleutels)!
Maar indien de vraag wordt gesteld naar het hoe en waarom (en het nut) van de momentsleutel dan kun je er niet omheen om aan te geven dat dit uiteindelijk de beste methode is. (neemt niet weg dat het dus ook anders kan).
Ik moet wel zeggen dat diegene (waaronder ikzelf) die eenmaal zijn aangevangen met het gebruik van de momentsleutel (en overigens niet alleen bij wielbouten maar denk hierbij b.v. aan boutjes M6 in lichtmetalen blokken of het vastzetten van carterstoppen in een alumilium carterpan waar je zo de draad uitdraait of bevestigingsbouten van remklauwen die met een moment vastgezet dienen te worden) blijven dit doen, het wordt gewoon een routine.
Theo
Natuurlijk zijn er honderden wielen die met de kruissleutel of bij de auto geleverde wielsleutel vastgezet worden. Dat is ook geen punt van discussie. Het ging hier over het waarom van het gebruik van de momentsleutel.
Uiteraard heb ik zelf in de jaren ook heel wat wielen vastgezet met het op dat moment ter beschikking staande gereedschap (en dat waren echt lang niet altijd momentsleutels)!
Maar indien de vraag wordt gesteld naar het hoe en waarom (en het nut) van de momentsleutel dan kun je er niet omheen om aan te geven dat dit uiteindelijk de beste methode is. (neemt niet weg dat het dus ook anders kan).
Ik moet wel zeggen dat diegene (waaronder ikzelf) die eenmaal zijn aangevangen met het gebruik van de momentsleutel (en overigens niet alleen bij wielbouten maar denk hierbij b.v. aan boutjes M6 in lichtmetalen blokken of het vastzetten van carterstoppen in een alumilium carterpan waar je zo de draad uitdraait of bevestigingsbouten van remklauwen die met een moment vastgezet dienen te worden) blijven dit doen, het wordt gewoon een routine.
Theo