lege accu door verborgen stroomverbruiker

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
concoche

13 dec 2011, 20:58 0 x

Hoi.
Ik ben in het bezit van een A2 uit 2000 met zo'n mooi schuifdak.
De afgelopen tijd word ik steeds vaker en sneller geplaagd door een lege accu. zo leeg dat de dashboardlampjes moeite hebben te branden.
Na de eerste keer er op gelet dat bij het verlaten van het voertuig alles uit was.
Desondanks was de accu na een week stilstand van de auto weer leeg (ik gebruik de auto vrijwel uitsluitend in het weekend en rij dan doorgaans 100km).
De garage kan niks vinden (uitlezen leverde niks op) en de accu is getest en ok bevonden.
Laadstroomcontrolelampje gaat ook keurig uit nadat de auto gestart is.
De accu heb ik nog dit voorjaar aangeschaft en heeft een capaciteit van 72 Ah. Dit moet toch voldoende zijn?
Van de zomer geen problemen gehad. Die zijn eigenlijk pas begonnen in de herfst. (wellicht iets met de verlichting?)

Iemand een idee wat er de oorzaak van kan zijn dat een volle accu in een week tijd leegraakt?

En heeft iemand een tip hoe ik systematisch de ongewenste stroomverbruiker op kan sporen?

In het instruktieboekje zie ik geen zekering voor de aanhangwagenverlichting.
Op welke zekering is/zijn die aangesloten?
pionok

14 dec 2011, 10:42 0 x

Ondanks dat je laadstroomlampje keurig uitgaat zou ik toch even meten met een Volt meter hoeveel Volt laadstroom de Dynamo nog geeft.
Als dit in orde is, dan pas zou ik gaan zoeken naar verborgen gebruikers.
Een nieuwe Dynamo levert zo'n 13,7 tot 14,4Volt zo uit mijn hoofd.

succes. gr. rene
Johan

14 dec 2011, 11:37 0 x

Precies wat Rene zegt. 100 km rijden na een week stilstaan lijkt me ook wat weinig. Normaal gezien zou de accu na een week niet totaal leeg mogen zijn. Als dit te vaak gebeurd, is dit ook niet echt goed voor de levensduur van de accu. Ik zou de laadstroom meten (meter op de accupolen bij draaiende motor), die moet rond de 14,4 volt zijn. Tevens zou ik na die 100 km eens kijken hoeveel spanning de accu geeft als alles uit is. Dit mag eigenlijk niet onder de 12 volt zijn. Als dit wel het geval is, is de accu na die 100 km zeker niet goed opgeladen!
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 dec 2011, 12:36 0 x

Even een technische correctie op beide voorgaande antwoorden!
Met een (volt) meter over de accupolen (dus op de plus - en de minpool) wordt niet de laadstroom gemeten maar de afgeregelde spanning! (lijkt een overdreven opmerking maar we hebben het wel over twee heel verschillende dingen!)
De hierboven beschreven meting dient eerst te worden uitgevoerd bij uitgeschakelde motor (en geen ingeschakelde verbruikers) en vervolgens opnieuw uitvoeren bij draaiende motor.
De eerste meting moet (indien de accu in redelijk geladen staat is) ongeveer 12volt opleveren.
De 2e meting moet tussen de 13,5 en 14 Volt aankomen. Indien deze spanning niet wordt gehaald dan mag je aannemen dat ondanks dat je laadstroomindicatielampje uit gaat er toch iets mis is met het bijladen.
Indien de metingen de juiste waardes halen dan kun je om de staat van de accu te testen de volgende meting doen:
Sluit de voltmeter wederom aan over de plus- en minpool van de accu. Kijk hoeveel spanning deze aangeeft (+/- 12V) en laat nu iemand de motor starten, je constateert tijdens het startmoment een terugval van de afgelezen waarde op de voltmeter, deze mag niet onder de 9Volt komen, gebeurt dit wel dan is zeer waarschijnlijk je accu defect (kan weleens gebeuren ook bij een accu van één jaar oud).
Indien deze meting wel een positief resultaat geeft dan moet er inderdaad gezocht worden naar eenverbruiker ondanks dat alles is uitgeschakeld. Hiervoor heb je wel een ampèremeter nodig (hiermee kun je n.l. de stroom meten en indien er een verbruiker blijft dan zal dit . Is de gemeten waarde duidelijk hoger dan is er sprake van een lekstroom.(dit zal zichtbaar worden op de ampèremeter).Er zijn 2 soorten meters, de meter via inductie (wordt met een klem over de kabel aangesloten) en de meter die gewoon in serie wordt geschakeld (in de plus of minkabel die naar en van de accu lopen)
Ik ga hier even uit van de seriegeschakelde ampèremeter (de procedure is gelijk alleen hij wordt op een andere wijze aangesloten). Maak de minklem los van de accupool, sluit nu de pluskabel van de ampèremeter aan op de poolzijde en de minkabel op de klemzijde aan.
(de ampèremeter in de stand A en op de hoogstmogeleijke waarde instellen). Normaal gesproken zou je nu niets moeten meten! Is dit wel het geval dan vloeit er dus nog een (lek)stroom (zorg ervoor dat de deuren gesloten zijn dit i.v.m. de brandende binnenverlichting die ook uit moet zijn en haal even het lampje uit de kofferverlichting indien dit nog brand).
Waarschijnlijk meet je een stroompje van +/_ 0,5 A , dit kan dan van het geheugenblokje in je radio zij dat altijd voeding krijgt. Is de gemeten waarde hoger dan is er sprake van een lekstroom.
Hoe deze vast te stllen? Laat de ampèremeter zo staan en ga een voor een (telkenmale tussendoor controle op de meter) de zekeringen verwijderen. Op het moment dat de hoger lekstroom wegvalt heb je de juiste zekering en is het een kwestie van kijken(in het boekje) welke gebruikers hierop zitten. Daarna deze een voor een controleren (of indien mogelijk uitschakelen) om vast te stellen welke verantwoordelijk is voor de lekstroom.
Succes.
Theo
Johan

14 dec 2011, 13:54 0 x

Zo, jij bent er even voor gaan zitten zeg! Mooie en duidelijke uitleg Theo.
Thck

14 dec 2011, 14:54 0 x

Ben er inderdaad even voor gaan zitten en heb bewust geprobeerd het op een voor de leek begrijpbare wijze uit te leggen (overigens niet nieuw voor mij, heb ik jaren gedaan dus dat viel wel mee). Ik moet mij alleen even verplaatsen in de gedachte van de persoon die het probleem heeft, aangezien ik zelf doordat je kennis van de materie bezit snel geneigd ben om bepaalde zaken die ik als vanzelfsprekend beschouw niet meer te benoemen terwijl dat voor de ander niet altijd vanzelf sprekend is!

Theo
falcon

14 dec 2011, 19:34 0 x

Nette en duidelijke uitleg Theo! Complimenten! Ben benieuwd of Concoche het probleem kan vinden!
concoche

14 dec 2011, 23:53 0 x

Hoi,

dank voor de uitgebreide uitleg.
eerst maar een multimeter aangeschaft om de hoek a €9,95.
toen aan het meten gegaan.
accu was inmiddels een dag van de lader af: 12,95V
aangesloten in de auto: 12,85V
na het starten met stationair draaiende moter: 14,5V

so far so good.

het uitnemen van de zekeringen leverde een verrassing op: de gemeten lekstroom was 2,6 Amp!
dit bleek bij nader inzien te komen doordat ik het bestuurdersportier steeds open had laten staan waardoor de binnenverlichting steeds aan was gegaan. dit had ik niet in de gaten gehad omdat ik wel het kofferbaklampje had verwijderd.
dit bleek toen ik bij zekering 36 (o.m. binnenverlichting) slechts 0,3 Amp lekstroom had. toen ging er bij mij een lampje branden.
voor de rest is me alleen opgevallen dat het lampje van het dashboardkastje niet brandt. het lampje is echter niet kapot (gecontroleerd met stekkertje kofferbakverlichting) en de zekering was ook nog goed.
de bewuste zekering (32) gaf echter geen afwijkende lekstroomwaarde te zien.
ook viel me op dat naast zekering 36 ook op zekering 42 de binnenverlichting is aangesloten?

al met al ben ik nog niet zoveel wijzer geworden dus.
zal komend weekend na een lange rit de laad- en accuspanning eens meten.

wordt vervolgd.
Romulus

15 dec 2011, 10:49 0 x

Goede analyse, goed gemeten.

Maar voor de 'echte' ruststroom is 0,3A te hoog. Deze zou duidelijk kleiner dan 0,1A moeten zijn. Ergens toch nog een sluipverbruiker (make-upspiegellampjes? radio?)
Eigenlijk pas goed te meten zodra je zeker weet dat alle elektronica in rust is, vooral het comfortregelapparaat. Daarvoor zou je eigenlijk de auto moeten afsluiten. Let op dat de achterklep alleen elektronisch kan worden geopend of via noodontgrendeling van binnen uit.

Om nog even op je eerste post terug te komen: de verbruikers van de aanhanger gaan volgens mij mee op de respectievelijke stroomkringen van de auto (dus remlichten bij remlichten, knippers bij knippers etc.). Iets anders lijkt mij technisch moeilijk realiseerbaar. De constante plus in de trekhaakdoos zal een eigen zekering hebben, maar ik weet zo niet welke.
Thck

15 dec 2011, 11:32 0 x

Ik zie dat je de metingen hebt verricht m.u.v. de accutest!
Deze is wel belangrijk om vast te stellen of de accu daadwerkelijk goed is en niet te snel instort.

Even de meter over de beide accupolen zetten en dan een ander laten starten. Hij een accu in goed concitie mag niet onder de 9 Volt duiken op het startmoment.
Doet hij dit wel dan is de accu niet goed meer.

De gemeten 0,3 Volt lek/reststroom is iets aan de hoge kant maar zou normaal gesproken een goede accu die eens per week belast wordt waarnaar er zo'n honderd kilometer mee wordt gereden niet leeg mogen trekken!
In mijn optiek kan dat dus niet de echte oorzaak zijn van het continu leeg staan van de accu.

Theo
Plaats reactie