lege accu door verborgen stroomverbruiker

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
concoche

15 dec 2011, 22:10 0 x

Hallo Theo en anderen,

wat die starttest van de accu betreft: ben ermee naar de leverancier gegaan en die hebben hem even kortstondig belast. dit leverde toen geen verrassingen op.

vandaag alle binnenverlichtingslampjes eruit gepeuterd.

lek/ruststroomverbruik was gedaald tot 0,2Amp en in de vergrendelde auto zelfs tot 0,15Amp!
dat lijkt mij wel acceptabel.
begin zowaar te geloven dat het toch de dynamo is ondanks de 14,5V spanning die hij afgeeft.
hoe is op een eenvoudige manier te controleren of de dynamo nog voldoende stroom levert?
moter stationair laten lopen, dim- en/of grootlicht aan en kijken of de accuspanning niet daalt o.i.d.?

trouwens nóg een niet-werkend lampje gevonden dat níet kapot is, nl van een make-up spiegel.
wist niet eens dat daar lampjes zaten! zo levert deze zoektocht toch nog wat op.
ook gevonden: extra zonneklepje boven de binnenspiegel. wat een compleet autootje toch, die A2.

weten jullie hoe die lampjes en die van het dashboardkastje worden aangestuurd?

m.vr.groet,
concoche
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 dec 2011, 11:43 0 x

Het controleren van de laadstroom is alleen mogelijk met de daarvoor juiste apparatuur.

Het is inderdaad zo dat een afgeregelde spanning van 14 tot 14,5 V niet een garantie is dat er ook voldoende laadstroom is.

Echter de laadstroom kan oplopen tot tussen de 30 en 50 A en kan dus niet met de multimeter die jij had gekocht gemeten worden (deze zou onmiddelijk doorbranden en de kabels smelten)

Voor deze meting is een inuctiemeter de meest geschikte aangezien je deze tijdens het draaien om de + kabel kunt plaatsen (zonder dat je iets hoeft los te nemen) en dus direct kunt meten. Ook hoeft het hier niet op 1 A nauwkeurig te zijn maar gaat het om een indicatie.

het kan uiteraard ook met een "normale" ampèremeter maar dan moet het zo'n ouderwetse zijn met dikke kabels eraan. Deze plaats je dan tussen de + kabel en de + accupool.

Mij lijkt het beste dat je dit even bij een vakgargae laat doen, kunnen zij met een inductiemeter heel snel bepalen.

Theo
mchaiba

18 dec 2011, 14:06 0 x

hoi concoche,

mocht het probleem niet zijn opglost?

dan zou ik jde auto radio eruit halen.
ik had een klapscherm radio die netje uit ging als ik de sleutel uit het contact nam, maar verbruikt wel stroom. 2 dagen moest ik de auto starten via startkabels en mijn eerste gedachte was dan ook een slechte accu, dat was het niet toen dacht ik als leek ik haal de radio eruit want het rode lichtje knipperde niet (soort alarm lichtje) en tot mijn verbasing was dat het probleem.

mijn adviezen zijn gebaseerd op luiter toeval willicht werk het bij jou ook. :?:
Gompie

18 dec 2011, 15:46 0 x

Het lampje in het dashboardkastje doet het alleen bij ingeschakelde verlichting meen ik.
Kun je meten tot je een ons weegt, maar ons ben zuunig bij Ald eh Audi. :D
Groeten en succes! Gompie
mchaiba

18 dec 2011, 16:05 0 x

ik bedoel het lampje wat was ingebouwd in de radio als je het frontje eruit haalde.

de radio was niet rechtsteeks op de stroom verbonden maar via schakel, gaat uit als je de sleutel ook uit haalde.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 dec 2011, 17:00 0 x

Dat z.g. "lampje"van de radio is meestal een letje dat knippert en zeer weinig stroomverbruik heeft! Wat wel een mogelijke oorzaak kan zijn is het geheugen van de radio (heeft een constante plus aangezien hier de spanning niet af mag anders moet je telkens je zenders weer opnieuw instellen).
Je kunt dit ook even testen door b.v. de zekering (deze plus is meestal achter de radio separaat gezekerd) te verwijderen en dan het eens een weekje aan te zien.

Theo
concoche

20 dec 2011, 17:57 0 x

Hoi,

het is in ieder geval niet de dynamo!
na een rit van 60 km was de accuspanning een mijns insziens keurige 13V, ook na de terugrit met dimlicht aan.

zal eens kijken hoe het zit met dat dashboardkastjelamje (leuk scrabbelwoord), wellicht is de schakelaar kapot?
heb al gezien dat ik daar niet bijkom want voor demontage van interieurdelen heb je een speciaal soort imbussleutels nodig. weet iemand wat voor type het is en waar ze verkrijgbaar zijn?

van de radio (JVC met navigatie) knippert het lampje in ieder geval wel. heb geen idee hoe die eruit gehaald kan worden, al is ie iets smaller dan een standaard audiosysteem.

wordt vervolgd!
Romulus

20 dec 2011, 20:50 0 x

[quote="concoche"]na een rit van 60 km was de accuspanning een mijns insziens keurige 13V, ook na de terugrit met dimlicht aan.[/quote]Zonder draaiende motor is dat een keurige waarde. Met draaiende motor zou het zeker boven de 14V moeten zijn. Zie boven.

Ik vind de ruststroom van 150 mA die je boven noemt, nog steeds hoog. 50 mA zou mij liever zijn. Het zou kunnen dat dit in de radio zit, daarom goed om deze even los te nemen.
[quote="concoche"]voor demontage van interieurdelen heb je een speciaal soort imbussleutels nodig. weet iemand wat voor type het is en waar ze verkrijgbaar zijn?[/quote]Torx?
[quote="concoche"]van de radio (JVC met navigatie) knippert het lampje in ieder geval wel. heb geen idee hoe die eruit gehaald kan worden, al is ie iets smaller dan een standaard audiosysteem.[/quote]Andersom ;) de JVC is net als alle aftermarket radio's in DIN formaat. De Audi schacht is breder dan dat - premium hè. Voor de aftermarket radio's zijn ook passende sleutels (meestal per merk verschillend). Niet bij de auto gekregen? Conrad heeft bijvoorbeeld dit.
concoche

23 dec 2011, 23:49 0 x

Hoi,

concentreer me nu maar even op het niet-brandende dashboardkastjelampje.
er is nl geen spanningsverlies als de auto niet afgesloten is en de bewuste zekering (32) eruit is.
denk aan een draadbreuk o.i.d.
waar haalt dat lampje zijn voeding vandaan?
is dat bij het zgn comfortregelapparaat en zo ja waar zit die en welke aansluitingen moet ik dan checken?
revs@hotmail.com

09 jan 2012, 12:18 0 x

Hoi concoche,

Ik weet niet of het probleem al opgelost is met die lekstroom, heb de mailing even gelezen en zoals theo het beschijft heb ik mijn probleem destijds ook aangepakt en opgelost.
Ik had ergens een lekstroom van 0,5A en normaal moet dit tussen de 10-50mA zijn dit had ik gemeten bij een andere A2 rijder.

Ik ben met een Amperemeter zoals theo dit beschijft de lekstroom gaan meten en daarna op het zekeringen kasje een voor een de mogelijke verbruikers gaan trekken, dus een voor een alle zekeringen eruit halen en weer terug stoppen als dit geen resultaat oplevert, tot je op de Amperemeter ziet dat zodra je die ene zekering eruit haalt er nagenoeg niets meer verbruikt wordt, dan is dat de verbruiker van de lekstroom, codering van de zekeringen staan op het klepje, of in het onderhoudsboekje.

Ik kwam toen uit op de comfortmodule deze ging niet meer in "standby" bleef 0,5A trekken, de comfortmodule springt in een standby mode als je de deuren sluit en de auto opslot doet, die van mij deed dat niet meer.

De comfortmodule moet na het afsluiten van de auto na +/- 2 minuten naar standby gaan in deze 2 minuten verbruikt hij nog 0,5A daarna springt het verbruik naar 10-50mA controleer dit goed.

De comfortmodule bevindt zich in een luikje onder de voeten van de bestuurderstoel, er staat een 8Z.. nummer op dit is een audi a2 partnummer, ik heb destijdes dit nummer opgeschreven en gezocht op ebay.de en er een gevonden bij een duitse sloop, koste me €70,- nieuw is hij rond de €400,- dacht ik.
De sleutels moet je dan wel opnieuw laten inleren bij de dealer of iemand die handig is met vagcom.

Hopelijk is de klacht er al uit maar anders heb je hier misschien iets aan.

Groetjes pieter.
Plaats reactie