Help mijn voorveer is gebroken
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 nov 2011, 13:35
Zoals bij velen van jullie is het nu mijn beurt. De rechter voorveer is gebroken.
ik heb bij 3 bedrijven allen Audi of vw Audi dealers navraag gedaan voor de prijs.
Ik heb allen heel erg het gevoel dat ik gepiepeld word.
Bij Audi in de meren moet ik 715 euro betalen en dan word er nog niet uitgelijnd. :|
Bij de dealer bij mij in de buurt kreeg ik nog geen prijs, dit krijg ik morgen, maar hij wilde dit alleen doen als hij de veren de schotel.. Dingetjes en alle lagers ook kon vervangen want dat is altijd nodig. Hier verwacht ik dus ook een erg hoog bedrag.
De derde heeft niks meer laten horen...
En het ergst is dat ik nu al te horen heb gekregen dat op z'n vroegst 2e week januari gaat worden. :x
Ik hoop dat jullie tips hebben, of dat iemand mij zou willen helpen om het met mij te doen, ik heb alleen geen veerspanner of hoe zo'n ding ook heet. Uiteraard zou ik de gene die me dan help ook betalen.
Of wellicht weten jullie een garage in de omgeving Utrecht Amsterdam die normale prijzen berekend.
Vanaf nu rijd mij vrouw in iedergeval niet meer door plassen :lol:
ik heb bij 3 bedrijven allen Audi of vw Audi dealers navraag gedaan voor de prijs.
Ik heb allen heel erg het gevoel dat ik gepiepeld word.
Bij Audi in de meren moet ik 715 euro betalen en dan word er nog niet uitgelijnd. :|
Bij de dealer bij mij in de buurt kreeg ik nog geen prijs, dit krijg ik morgen, maar hij wilde dit alleen doen als hij de veren de schotel.. Dingetjes en alle lagers ook kon vervangen want dat is altijd nodig. Hier verwacht ik dus ook een erg hoog bedrag.
De derde heeft niks meer laten horen...
En het ergst is dat ik nu al te horen heb gekregen dat op z'n vroegst 2e week januari gaat worden. :x
Ik hoop dat jullie tips hebben, of dat iemand mij zou willen helpen om het met mij te doen, ik heb alleen geen veerspanner of hoe zo'n ding ook heet. Uiteraard zou ik de gene die me dan help ook betalen.
Of wellicht weten jullie een garage in de omgeving Utrecht Amsterdam die normale prijzen berekend.
Vanaf nu rijd mij vrouw in iedergeval niet meer door plassen :lol:
Probeer het eens bij de dichtstbijzijnde Bosch Car Service (of voor mijn part een andere gerenommeerde keten). Gebroken veren zijn geen rocket science en ik heb met mijn Bosch bedrijf (+ incidentele bezoekjes aan andere) zeer goede ervaringen.
- Smarty707
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
- Locatie: Landgraaf
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Dit is een klus die best zelf te doen is. Alleen al voor de kosten die je kwijt zou zijn voor het laten doen, zou ik in mijn geval al een set veerspanners aanschaffen. Verder heb je naast een stabiele krik (het best nog een kleintje erbij) niet veel speciaal gereedschap nodig.
In het kort:
Wielbouten beetje losmaken, opkrikken, wiel eraf, remleiding LOS !!, onderste klembout van de veerpoot losmaken, houten klos of beter kleine krik onder asdrager/remschijf. een paar flinke tikken met een hamer en stuk hout op de asdrager en dan komt ie er wel uit. dan boven 3 moeren losmaken en veerpoot eruit halen. Wel absoluut de bovenste domlagers vervangen.
Onder de veer zit een ring, ook beter vernieuwen om de zg. typische A2 "klonk" geluiden te vermijden. Inbouw uiteraard in omgekeerde volgorde.
Als je auto nog de eerste schokdempers erin heeft, zou ik persoonlijk die eveneens vervangen.
Succes
Groetjes
Smarty
PS; ik woon tever (suyden des lands) om je hierbij tehulp te kunnen schieten)
In het kort:
Wielbouten beetje losmaken, opkrikken, wiel eraf, remleiding LOS !!, onderste klembout van de veerpoot losmaken, houten klos of beter kleine krik onder asdrager/remschijf. een paar flinke tikken met een hamer en stuk hout op de asdrager en dan komt ie er wel uit. dan boven 3 moeren losmaken en veerpoot eruit halen. Wel absoluut de bovenste domlagers vervangen.
Onder de veer zit een ring, ook beter vernieuwen om de zg. typische A2 "klonk" geluiden te vermijden. Inbouw uiteraard in omgekeerde volgorde.
Als je auto nog de eerste schokdempers erin heeft, zou ik persoonlijk die eveneens vervangen.
Succes
Groetjes
Smarty
PS; ik woon tever (suyden des lands) om je hierbij tehulp te kunnen schieten)
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
- Smarty707
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 00:59
- Locatie: Landgraaf
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
In mijn ijver heb ik enkele dingen vergeten te vermelden:
Voordat je de veerpoot losmaakt moeten nog de aansluiting van de ABS sensor losgemaakt worden (stekker) en de koppelstang die aan de veerpoot zit.
Als je de schokbreker mee vernieuwd dan ook de onderste centreerrubber meenemen.
Groetjes
Smarty707
Voordat je de veerpoot losmaakt moeten nog de aansluiting van de ABS sensor losgemaakt worden (stekker) en de koppelstang die aan de veerpoot zit.
Als je de schokbreker mee vernieuwd dan ook de onderste centreerrubber meenemen.
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
dit is me ook overkomen vorige winter.
ik heb toen een 2e handse 50 euro gekocht.
nog eens 50 euro voor het vervangen.
uitlijnen geloof iets van 25 euro. klaar is kees.
dit alles was in 3 dagen gebeurd.
ik hield nog een schokbreker over
uiteindelijk naar de stort gebracht omdat die in de weg lag
ik heb toen een 2e handse 50 euro gekocht.
nog eens 50 euro voor het vervangen.
uitlijnen geloof iets van 25 euro. klaar is kees.
dit alles was in 3 dagen gebeurd.
ik hield nog een schokbreker over

uiteindelijk naar de stort gebracht omdat die in de weg lag
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 nov 2011, 13:35
he smarty, bedankt voor de uitleg,
ik krijg vandaag nog 2 prijzen te horen, als ik daar ook stijl van achterover sla dan ga ik het zelfdoen, ik kan op mn werk droog en warm werken en, heb daar het meeste gereedschap tot mn beschikking.
nog 2 vraagjes, als ik de remleiding loshaal moet ik hierna de remmen nog lucht vrij maken?
is het makkelijker om de veer en schokbreker in eens te vervangen? en mijn auto heeft slechts 70.000 km gereden is het dan nog steeds aan te bevelen o de schokbrekers te vervangen, en zo ja waarom dan?
ik krijg vandaag nog 2 prijzen te horen, als ik daar ook stijl van achterover sla dan ga ik het zelfdoen, ik kan op mn werk droog en warm werken en, heb daar het meeste gereedschap tot mn beschikking.
nog 2 vraagjes, als ik de remleiding loshaal moet ik hierna de remmen nog lucht vrij maken?
is het makkelijker om de veer en schokbreker in eens te vervangen? en mijn auto heeft slechts 70.000 km gereden is het dan nog steeds aan te bevelen o de schokbrekers te vervangen, en zo ja waarom dan?
[quote="Made inching"]nog 2 vraagjes, als ik de remleiding loshaal moet ik hierna de remmen nog lucht vrij maken?
is het makkelijker om de veer en schokbreker in eens te vervangen? en mijn auto heeft slechts 70.000 km gereden is het dan nog steeds aan te bevelen o de schokbrekers te vervangen, en zo ja waarom dan?[/quote]
Je moet de remleiding loshalen van de veerpoot, er komt geen vloeistof vrij dus je hoeft ook niet te ontluchten. En het is zeker makkelijker om de veer en schokbreker tegelijk te vervangen. Bij de sloop kun je zo de combinatie voorgemonteerd halen (gelijk aan polo). Je hoeft dan niet met een veerspanner te gaan prutsen. Na 70.000 km zou je je schokbrekers nog niet persé moeten hoeven vervangen. Het gaat er vooral om of jij nog tevreden bent met het veer- en dempgedrag. Als dat ok is dan hoef je ze niet te vervangen (alhoewel het nog altijd het goedkoopst is om een setje (demper+veer) gebruikt bij de sloop te halen) maar kun je er alleen een nieuwe veer op monteren.
is het makkelijker om de veer en schokbreker in eens te vervangen? en mijn auto heeft slechts 70.000 km gereden is het dan nog steeds aan te bevelen o de schokbrekers te vervangen, en zo ja waarom dan?[/quote]
Je moet de remleiding loshalen van de veerpoot, er komt geen vloeistof vrij dus je hoeft ook niet te ontluchten. En het is zeker makkelijker om de veer en schokbreker tegelijk te vervangen. Bij de sloop kun je zo de combinatie voorgemonteerd halen (gelijk aan polo). Je hoeft dan niet met een veerspanner te gaan prutsen. Na 70.000 km zou je je schokbrekers nog niet persé moeten hoeven vervangen. Het gaat er vooral om of jij nog tevreden bent met het veer- en dempgedrag. Als dat ok is dan hoef je ze niet te vervangen (alhoewel het nog altijd het goedkoopst is om een setje (demper+veer) gebruikt bij de sloop te halen) maar kun je er alleen een nieuwe veer op monteren.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 nov 2011, 13:35
Ik heb een ruimte geregeld, een paar extra handen, een paar 2e handse veren voor heel weinig, en gereedschap, er werd mij verzocht een paar fotootjes te kunnen maken voor een how to.
Wish me luck
Wish me luck