Warmrijden 1.2 TDI
Wat is nu de beste manier om verantwoord een A2 1.2 TDI warm te rijden? Ik start op een koude morgen als volgt: bestuurdersportier open, gangsteller-ding uit laten zoemen, paar seconden op contact laten staan, starten, paar seconden wachten en langzaam wegrijden. Climatronic uit, met tiptronic handmatig op zo'n 2000 toeren houden, eco-modus uit.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:
- duitse degelijkheid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53
[quote="Ben_3L"]Wat is nu de beste manier om verantwoord een A2 1.2 TDI warm te rijden? Ik start op een koude morgen als volgt: bestuurdersportier open, gangsteller-ding uit laten zoemen, paar seconden op contact laten staan, starten, paar seconden wachten en langzaam wegrijden. Climatronic uit, met tiptronic handmatig op zo'n 2000 toeren houden, eco-modus uit.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY
[quote="duitse degelijkheid"][quote="Ben_3L"]Wat is nu de beste manier om verantwoord een A2 1.2 TDI warm te rijden? Ik start op een koude morgen als volgt: bestuurdersportier open, gangsteller-ding uit laten zoemen, paar seconden op contact laten staan, starten, paar seconden wachten en langzaam wegrijden. Climatronic uit, met tiptronic handmatig op zo'n 2000 toeren houden, eco-modus uit.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY[/quote]
Waarom zet je de pook in de N vóórdat je start? Als hij niet wilt starten in de P is waarschijnlijk de basisafstelling van gangsteller/bak verlopen.
Ik heb ook één of twee keer gemerkt dat als ik de sleutel helemaal "doordraai" om te starten er helemaal niks gebeurt totdat ik diezelfde procedure herhaal. Raar.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY[/quote]
Waarom zet je de pook in de N vóórdat je start? Als hij niet wilt starten in de P is waarschijnlijk de basisafstelling van gangsteller/bak verlopen.
Ik heb ook één of twee keer gemerkt dat als ik de sleutel helemaal "doordraai" om te starten er helemaal niks gebeurt totdat ik diezelfde procedure herhaal. Raar.
- duitse degelijkheid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53
[quote="Ben_3L"][quote="duitse degelijkheid"][quote="Ben_3L"]Wat is nu de beste manier om verantwoord een A2 1.2 TDI warm te rijden? Ik start op een koude morgen als volgt: bestuurdersportier open, gangsteller-ding uit laten zoemen, paar seconden op contact laten staan, starten, paar seconden wachten en langzaam wegrijden. Climatronic uit, met tiptronic handmatig op zo'n 2000 toeren houden, eco-modus uit.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY[/quote]
Waarom zet je de pook in de N vóórdat je start? Als hij niet wilt starten in de P is waarschijnlijk de basisafstelling van gangsteller/bak verlopen.
Ik heb ook één of twee keer gemerkt dat als ik de sleutel helemaal "doordraai" om te starten er helemaal niks gebeurt totdat ik diezelfde procedure herhaal. Raar.[/quote]
Hij wil inderdaad niet starten in P/stop, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van het moeilijk starten na een koude nacht ( vorst ) en hoe krijg ik de basisafstelling van de gangsteller/bak
weer up to date ?
bvd Ton.
Als het ding steenkoud is lijkt het me niet ideaal om hem automatisch te laten schakelen, zeker omdat hij het liefste net boven stationair toerental rijdt :roll:[/quote]
Over koude start gesproken,ook ik ben in het bezit van een 1.2 tdi en die 1 of 2 keer dat we lichte nachtvorst hebben gehad ging het starten niet erg vlot.....
>pook in '' stop '' sleutel in 1e stand voorgloeispiraaltje gaat branden, ongeveer 3 sec. daarna weer uit.
>Ik zet dan de pook in N, draai de sleutel weer een slag door om te starten....helemaal niks !
Als ik bovenstaande procedure nog een keer herhaal , dan start hij wel.
Voor zover ik weet is de accu dik in orde.......
Dus iemand een idee...??
ANYWAY[/quote]
Waarom zet je de pook in de N vóórdat je start? Als hij niet wilt starten in de P is waarschijnlijk de basisafstelling van gangsteller/bak verlopen.
Ik heb ook één of twee keer gemerkt dat als ik de sleutel helemaal "doordraai" om te starten er helemaal niks gebeurt totdat ik diezelfde procedure herhaal. Raar.[/quote]
Hij wil inderdaad niet starten in P/stop, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van het moeilijk starten na een koude nacht ( vorst ) en hoe krijg ik de basisafstelling van de gangsteller/bak
weer up to date ?
bvd Ton.
Hoi Ton,
Kijk eens op http://3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=74&t=3625. Daar vind je een overzicht met adressen van specialisten van de Lupo 3L en de A2 1.2TDI. Zij kunnen je helpen de basisinstelling te doorlopen. Dit is overigens een softwarematige afstelling, dus vallen de kosten reuze mee. Of het je probleem zal oplossen m.b.t. koud starten weet ik niet, maar hij zal na afstelling weer wat soepeler schakelen, wat minder "bokken" in 1e en 2e versnelling en weer in de P kunnen starten. Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is zo'n basisinstelling met regelmaat (bijvoorbeeld jaarlijks of om de 20.000km) uit te laten voeren. Het vermindert slijtage en daarbij de kans op storingen in het nogal kostbare schakelsysteem.
Kijk eens op http://3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=74&t=3625. Daar vind je een overzicht met adressen van specialisten van de Lupo 3L en de A2 1.2TDI. Zij kunnen je helpen de basisinstelling te doorlopen. Dit is overigens een softwarematige afstelling, dus vallen de kosten reuze mee. Of het je probleem zal oplossen m.b.t. koud starten weet ik niet, maar hij zal na afstelling weer wat soepeler schakelen, wat minder "bokken" in 1e en 2e versnelling en weer in de P kunnen starten. Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is zo'n basisinstelling met regelmaat (bijvoorbeeld jaarlijks of om de 20.000km) uit te laten voeren. Het vermindert slijtage en daarbij de kans op storingen in het nogal kostbare schakelsysteem.
- duitse degelijkheid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53
Bedankt Ben voor de info,gaat maandag gelijk 3l Pim bellen voor een afspraak , zit in den Haag en Pijnacker is voor mij het kortste bij.
Gr. Ton
Gr. Ton
- duitse degelijkheid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53
Is het gebruikelijk dat met starten van een 1.2 TDI de motor altijd gelijk in de eco stand staat,of heeft dat ook met het afstellen van de gangsteller / bak te maken ?
[quote="duitse degelijkheid"]Is het gebruikelijk dat met starten van een 1.2 TDI de motor altijd gelijk in de eco stand staat,of heeft dat ook met het afstellen van de gangsteller / bak te maken ?[/quote]
Voor zover ik weet is dat normaal, doet mijne ook. Bij bijvoorbeeld een Volvo C30 DRIVe werkt dit hetelfde: bij starten staan start/stop en eco-systemen standaard aan, tenzij handmatig uitgeschakeld door de gebruiker. Bij opnieuw starten staan de systemen weer gewoon "standaard" aan.
Voor zover ik weet is dat normaal, doet mijne ook. Bij bijvoorbeeld een Volvo C30 DRIVe werkt dit hetelfde: bij starten staan start/stop en eco-systemen standaard aan, tenzij handmatig uitgeschakeld door de gebruiker. Bij opnieuw starten staan de systemen weer gewoon "standaard" aan.
het laten uitpompen van de hydrolische pomp maakt voor het warmrijden niet veel uit.
zodra het hydrolische systeem voldoet aan voldoende druk dan is het systeem startklaar.
dat wil niet zeggen dat de pomp dan ook al klaar is met pompen, maar ergens halverwege is genoeg om alvast mee te kunnen schakelen. Helemaal wachten tot hij klaar is met pompen is dus niet perse nodig...het systeem is foolproof.
De temperatuursensor bepaald ook mede hoever de versnellingen doorgetrokken kunnen worden in de automaatstand. Zo merk je dat hij bij koud weer toch anders in de automaatstand schakelt dan bij warm weer.
Maar zoals bij elke diesel is het verstandig om hem rustig warm te laten worden.
ik ben benieuwd naar het verschil met standkachel in de winter. De A2 van mn pa heeft een webasto standkachel. We hebben hem al een beetje getest bij de huidige temperatuur. Maar ik kan niet wachten tot de eerste dag dat we hem met ijs op de ramen kunnen testen en dat de standkachel er voor zorgt dat we niet hoeven te krabben en dat de motor al op temperatuur is.
zodra het hydrolische systeem voldoet aan voldoende druk dan is het systeem startklaar.
dat wil niet zeggen dat de pomp dan ook al klaar is met pompen, maar ergens halverwege is genoeg om alvast mee te kunnen schakelen. Helemaal wachten tot hij klaar is met pompen is dus niet perse nodig...het systeem is foolproof.
De temperatuursensor bepaald ook mede hoever de versnellingen doorgetrokken kunnen worden in de automaatstand. Zo merk je dat hij bij koud weer toch anders in de automaatstand schakelt dan bij warm weer.
Maar zoals bij elke diesel is het verstandig om hem rustig warm te laten worden.
ik ben benieuwd naar het verschil met standkachel in de winter. De A2 van mn pa heeft een webasto standkachel. We hebben hem al een beetje getest bij de huidige temperatuur. Maar ik kan niet wachten tot de eerste dag dat we hem met ijs op de ramen kunnen testen en dat de standkachel er voor zorgt dat we niet hoeven te krabben en dat de motor al op temperatuur is.