lege accu door verborgen stroomverbruiker

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
concoche

09 jan 2012, 20:38 0 x

Hallo Pieter,

dank voor je tip.
ben er nog steeds niet achter wat het is.
de radio is er nog niet uit geweest omdat ik het juiste gereedschap daarvoor nog niet heb.
wat mij bevreemdt zijn de 2 lampjes (dashboardkastje, re.make-upspiegel) die het niet doen ondanks het feit dat de lampjes zelf níet kapot zijn. ik neem aan dat die ook op de comfortmodule zijn aangesloten.
heb al wel kunnen constateren dat er al een keer een reparatie is geweest aan de electra: naast de comfortmodule is een wit stekkerblok waarvan draden omgeleid zijn.
enig idee welke electra op dat witte stekkerblok zijn aangesloten?
revs@hotmail.com

11 jan 2012, 12:19 0 x

hoi concoche,

Voor wat betreft de radio daarvan kan je de zekering eruit halen, dan hoeft de radio er niet zelf uit!
Een aantal dagen geen radio gebruiken, dus zekering eruit laten, en dan kijken of je accu nog goed is, let wel op dat je de code van de radio hebt, daar vraagt hij om als je er weer spanning opzet.

Het probleem met verlichting van het handschoenenkastje en de make-up spiegeltjes zal ik als volgt aanpakken, nogmaals controleren of je de goede lampjes hebt klinkt een beetje overdreven maar je weet maar nooit, desnoods ohms doormeten, dit moet ongeveer 0 ohms zijn, oneindig is een stuk lampje. Het zijn drie lampjes die het niet doen dus hoogstwaarschijnlijk is dit allemaal goed en heb je ook de juiste lampjes etc.

Je moet opzoek naar een gezamelijke van deze drie lampjes, dan kom je al snel uit op de zekering, kijk even of deze lampjes over dezelfde zekering gezekerd zijn, en kijk of de zekering niet stuk is.
Als dit allemaal goed is heb je ergens een connector die niet goed gelocked zit of een draad breuk, dan wordt het verder meten en moet je de schema's in.

Uit mijn hoofd heb het schema niet voor me, denk ik niet dat deze lampjes door de comfortmodule geschakelt worden, ze worden geschakeld door microswitches als je het klepje omhoog doet van het make-up spiegeltje, en voor het kastje zit er een klein schakelaartje aan de zijkant. De lampjes voor de binnen verlichting worden wel geschakeld door de comfortmodule, deze dimmen en gaan aan als je de auto met de afstandsbediening open doet etc. dit even ter info.

Bedoel je met stekkerblok een kroonsteentje?, misschien is er achteraf cruise control ingebouwd, dit is een draad die komt van je ECU en wordt door dit kroonsteentje verbonden met je comfortmodule, zou ik wel een slordige oplossing vinden maar het kan ?

Keep me posted grt. pieter.
concoche

18 jan 2012, 21:16 0 x

Hallo Pieter,

sorry voor de late reactie.

er zijn geen 3 lampjes uitgevallen maar slechts 2: die van de linker zonneklep werkt nog wel.
ik heb de lampjes getest door ze te gebruiken in de binnenverlichting, ze doen het nog.
de schakelaars heb ik niet kunnen vinden. het is een crime de behuizing van het dbkastje te verwijderen: kreeg de schroeven wel los maar het paneel kon ik niet verwijderen.
met het witte stekkerblok bedoel ik geen kroonsteentje. het is ongeveer 3 keer zo breed,lang,hoog en is evengroot als de andere (zwarte) stekkerblokken en mede geplaatst naast de comfortmodule.

n.a.v. je voorgaande reactie lijkt mij het meest aannemelijke een storing in die comfortmodule.
als er sprake zou zijn van draadbreuk kan er immers geen stroom meer lopen en heb je dus geen spanningsverlies. bij het doorslijten van een draadisolatie krijg je kortsluiting en moet een zekering springen maar die zijn allemaal nog goed.
als ik de auto niet op slot doe blijft de accu op spanning.
gelukkig staat ie in een besloten parkeergarage en zitten er geen waardevolle spullen in.
ik doe hem nu op slot met de achterklep open en maak een van de accuklemmen los.
is alleen de achterklep niet afgesloten. niet ideaal maar je moet wat.

ander probleem: hoe krijg je een deurpaneel los als je de beide schroeven bij de handgreep hebt verwijderd?
een van mijn luidsprekers resoneert opvallend, zit waarschijnlijk niet goed meer vast maar ik kan er niet bij!
het paneel zit vermoedelijk met klemmetjes vast maar ik wil e.e.a. niet forceren.
concoche

18 jan 2012, 21:27 0 x

Hoi Pieter,

heb inmiddels het antwoord op de vraag over het demonteren van het deurpaneel op deze site gevonden.
concoche

06 jun 2013, 13:50 0 x

Hallo,

na 2 jaar ergernis vanwege lege accu's en slechte ontgrendeling bij kou de auto toch maar eens naar een Audi-dealer gebracht ipv een erkend VAG-onderhoudsbedrijf.
diagnose: defecte comfortmodule en stroomverlies door de niet-Audi radio die op de permanente voeding was aangesloten.
totale kosten van herstel: bijna € 800,= waarvan ca 60% arbeidsloon (werkplaatstarief: €128!).
de comfortmodule is van een verbeterd type en de radio is nu contactgeschakeld.
was al aan het kijken naar een andere auto maar kreeg voor de auto zo weinig terug bij inruil dat ik er toch maar mee doorrijd. de auto moet nog wel een jaar of 5 mee kunnen (is van 2000).
hoop dat het leed hiermee geleden is. ik hou de accuspanning voor de zekerheid nog maar even in de gaten.
garret

06 jun 2013, 14:53 0 x

[quote="Thck"]Even de meter over de beide accupolen zetten en dan een ander laten starten. Hij een accu in goed concitie mag niet onder de 9 Volt duiken op het startmoment.
Doet hij dit wel dan is de accu niet goed meer.
[/quote]

Nou maar hopen dat de universeelmeter snel gebnoeg is om de spanningsdaling tijdens het starten aan te geven. Meestal werkt dat niet zo goed met die budget metertjes. Een "old scool" analoge meter doet dat iets beter. ;)

succes!
Plaats reactie