Comfort module werkt niet naar behoren.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gompie

26 jan 2012, 22:26 0 x

Je zou ook hulp kunnen vragen bij de Oosterburen of de Britons mocht er hier niks
uitkomen. List daar ook eens de VAG com uitdraai en wie weet, er zit veel kennis op de fora.
Zeg bij de Oosterburen anders maar dat Gompie je gestuurd heeft... :P
Romulus

26 jan 2012, 23:52 0 x

[quote="jnobel"]-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: None
Controller: 8Z0 820 043
Component: A2-KLIMAVOLLAUTOMAT 0406
VCID: F39979ACD2BB
3 Faults Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
29-10 - Short to Ground - Intermittent
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
49-10 - No Communications - Intermittent
01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
27-00 - Implausible Signal

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 8Z0-920-xxx-17.LBL
Controller: 8Z0 920 900 A
Component: W1-KOMBIINSTR. VDO D13
Coding: 05142
Shop #: WSC 00237
VCID: 37010DBC0643
WAUZZZ8ZZ1N018355 AUZ7Z0Y1572316
3 Faults Found:
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)
01334 - Door Control Module; Rear Right (J398)

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv. Labels: None
Controller: 8Z0 959 433 C
Component: Komfortgerát T05 03B1
Coding: 06720
Shop #: WSC 02152
VCID: 46FF707871A9
3 Faults Found:
01565 - Luggage Compartment Light (W3)
28-00 - Short to Plus
01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)
01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)
[/quote]De fouten in de airco zou ik vooreerst durven negeren. Het gekke is dat in de comfortmodule alleen storingen voor communicatie met twee deurmodules staan. En dat twee andere deurmodules terugkomen bij het instrumentenpaneel.
[quote="jnobel"]
  • Alle zekeringen eruit/erin, vooral 36 en 42
    Aardpunten checken
    Lampje kofferbak (short to B+)
    Bedrading nakijken in deur oksels / deuren zelf
    Raamlijst zetten (Torx 40 / 45), kan lekkage in de deur stoppen
    Voetcompartimenten checken op water
    CCU disconnect?
[/quote]
Je lijstje klinkt goed als begin, maar ik zou het anders prioriteren. Begin eens met de minpool van de accu een kwartier los te halen (had je dat niet al?) dat doet zeker hetzelfde als die zekeringen eruit. Daarna onder de mat aan bestuurderszijde de comfortmodule eens opsnorren en kijken of er water staat o.i.d. Dan heb je al veel uitgesloten. Maar voor mijn gevoel zit het in de comfortmodule, ze sneuvelen zo goed als allemaal...
jnobel

27 jan 2012, 00:18 0 x

[quote="Romulus"]
De fouten in de airco zou ik vooreerst durven negeren. Het gekke is dat in de comfortmodule alleen storingen voor communicatie met twee deurmodules staan. En dat twee andere deurmodules terugkomen bij het instrumentenpaneel.
[quote="jnobel"]
  • Alle zekeringen eruit/erin, vooral 36 en 42
    Aardpunten checken
    Lampje kofferbak (short to B+)
    Bedrading nakijken in deur oksels / deuren zelf
    Raamlijst zetten (Torx 40 / 45), kan lekkage in de deur stoppen
    Voetcompartimenten checken op water
    CCU disconnect?
[/quote]
Je lijstje klinkt goed als begin, maar ik zou het anders prioriteren. Begin eens met de minpool van de accu een kwartier los te halen (had je dat niet al?) dat doet zeker hetzelfde als die zekeringen eruit. Daarna onder de mat aan bestuurderszijde de comfortmodule eens opsnorren en kijken of er water staat o.i.d. Dan heb je al veel uitgesloten. Maar voor mijn gevoel zit het in de comfortmodule, ze sneuvelen zo goed als allemaal...[/quote]

Ja dat van die communicatiefouten verbaasde mij ook,alsof de comfort module met 2 deuren wel kan communiceren, het instrumentenpaneel met de twee andere. Wie weet ligt hierin een aanwijzing (als je de bedrading uit je hoofd kent dan :-) ).

Ik ga de prio's maar even omgooien en morgen inderdaad eens in het compartiment onder mijn voeten kijken of daar nattigheid is.
De zekering van de comfort module ligt hier op het bureau, iets schoner dan die was, maar leek me geen reden voor slecht contact. Gaat er morgen weer in.

Die raamlijst staat op m'n lijstje omdat ik daar (en niet aan de bestuurderskant) wat speling tussen ruit en rubber zie.
Daar kan dus zo regen doorsijpelen. Ik las dat je dat met de torx boutjes achter de rubber strips wat kunt stellen. Wellicht is dus het rechter portier al langer nat en corrodeert er e.e.a.

Het is wel zo: des te meer je leest, des te meer kandidaten voor problemen ;)

Romulus, dank voor het advies!

Groeten,
Johan
jnobel

28 jan 2012, 19:09 0 x

Kleine update:

Ik heb inmiddels in het vloer compartiment van de bestuurderskant gekeken: helemaal kurkdroog.
De comfortmodule lag me onschuldig aan te staren. Voor de zekerheid alle connectors nagelopen, maar niets vreemds tegengekomen.
Toen in het passagiers vloer compartiment gekeken, ook kurkdroog en vooral helemaal leeg (ik heb geen extra versterker, navigatie of iets anders wat daar in zou kunnen horen).
Toen maar naar de aardpunten voor gekeken.
Die zagen er goed uit, geen corrosie zichtbaar en ze zaten ook nog goed vast.

Voor de geïnteresseerden: ik heb wat foto's in een album gezet (klik op de links onder de foto's):

[album]431[/album]
[album]432[/album]
[album]433[/album]
[album]434[/album]

Daarvoor moet je de dorpel bekleding loshalen.
Die zit trouwens met 3 klemmen in de dorpel en met 2 plastic lipjes aan de uiteinde vast.
Die klemmen terugzetten vergt een goede uitlijning en is lastig..

Toen mijn vinger verbonden met een pleister :oops:

Aan de passagierskant zag ik in de draadboom die over de dorpel loop trouwens een stukje elektra tape, beetje vreemd, dat is volgens mij nog nooit open gewest en kan me niet voorstellen dat dat vanuit de fabriek al was?

Ik wou nog de portieren openmaken, aar de twee torx onder de armleuning op de deur kreeg ik niet los, het lijkt alsof die hoger liggen dan de gaten en je dus schuin voor de schroef uitkomt.

Ik wou ook het bovendeel van de deur stellen, maar de (onder het rubber verborgen) torx waarmee dat moet zat echt muurvast.

In ieder geval weer wat dingen kunnen uitsluiten.

Groeten,
Johan
Romulus

29 jan 2012, 16:18 0 x

[quote="jnobel"]Aan de passagierskant zag ik in de draadboom die over de dorpel loop trouwens een stukje elektra tape, beetje vreemd, dat is volgens mij nog nooit open gewest en kan me niet voorstellen dat dat vanuit de fabriek al was?[/quote]Het ziet er niet echt origineel uit, maar de kabelboom is verder intact (te oordelen aan de bestuurderskant waar de kabelboom ook 'deels' en niet 'volledig aansluitend' met textieltape omwonden is).

Goed dat je deze simpele dingen nu hebt uitgesloten. De makkelijkste check zou zijn om de comfortmodule te ruilen met een goede - maar dan moet je wel exact hetzelfde type hebben. Niet zo simpel als het lijkt, vrees ik.

Ik heb even bij de oosterburen gezocht met jouw foutcodes. Je zou nog kunnen nagaan of alle kabelbomen in de portieren (vooral linksvoor) nog heel zijn. Durnesss had hier een draadbreuk die soortgelijke problemen veroorzaakte. Toen hij de stekker aan de A-stijl had losgenomen, waren alle storingen weg. Dat is natuurlijk snel getest.

In deze thread uit zich Lau (die de modules kan repareren) dat het met deze foutcodes bij modeljaar 2000 vrijwel zeker de comfortmodule is. En inderdaad is het probleem daar na vervanging weg.

Fingers crossed...
jnobel

29 jan 2012, 18:10 0 x

Hi Romulus,

Dank voor de threads, vooral die met het commentaar van Lau en de afloop van die thread geven me de hoop dat het 'alleen' de CCU/KSG is.

Ik heb inmiddels al een quote gevraagd voor een nieuwe.
Ik heb de 8Z0959433C, die kun je volgens velen vervangen door een 8Z0959433D of 8Z0959433N, dat zijn updates. Ik had hier ook de M bijstaan, maar dat klopte dus niet

Ik kwam ook bij de oosterburen een thread tegen waarin Lau aangaf dat hij alle modellen vóór de M versie niet echt vertrouwde, de M en de N versies wel:
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... art-number

Die N kun je plaatsen ter vervanging van de C, dan moet wel de softcoding weer worden ingesteld op dezelfde waarde als van de oude (zie de autoscan van de oude) en de sleutels moeten weer worden aangemeld via VAG-COM (dat is iets anders dan het alleen resyncen).

Groeten,
Johan
jnobel

30 jan 2012, 14:24 0 x

Hi,

Voor de geïnteresseerden, de volgende thread behandelt de compatibility van de verschillende versies van het Comfort systeem:

http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=38314

Groeten, Johan
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 jan 2012, 15:33 0 x

Die van mij is bijna 5 jaar geleden ook vervangen, er zit nu de software versie M in. Nooit geen enkel probleem meer gehad.
jnobel

30 jan 2012, 16:38 0 x

Als het goed is kan ik hem morgen installeren :D en coderen.
Hopelijk is dat het enige en is er geen draadbreuk verder. Dat 'ie echt kapot is, was al zeker, dus vervangen is sowieso nodig.

Groeten,
Johan
Romulus

30 jan 2012, 23:39 0 x

Bedankt voor jouw input ook en...
[quote="Romulus"]Fingers crossed![/quote]
Plaats reactie