Hallo Allemaal
Ik heb een vraag.
Vraag in bij een de vw/audi specialist of mijn audi is voorbereid voor verwarmde ruiten sproeiers. Hun antwoordt is ja meneer dat is hij. Koop ik die sproeier's blijk hij helemaal niet voor bereid te zijn. :x Ik balen maar nu wil ik ze wel aansluiten. Nou zeggen hun dat ik die kabels er als nog bij kan kopen maar ze konden mij niet vertellen waar ik alles op aan moest sluiten. Nou dacht ik zelf Doei met je audi specialist :twisted: ik trek zelf wel een kabel. Mijn vraag is alleen waar kan ik het beste mijn voeding vandaan halen. Ik dacht aan de achteruit rij verwarming. of staat de verwarmde ruitensproeier altijd aan?
Met vriendelijke groet
Peter
Ruitensproeiers
Hoi Peter,
ik denk dat dat een goede optie zou kunnen zijn. De achterruit verwarming schakel je handmatig in, en deze gaat na een tijdje (bij mij tenminste wel) weer uit.
Zo heb je meteen een veiligheid voor oververhitting ingebouwd.
Wat wel van belang is. Hoeveel Ampere vragen je ruitensproeiers en waarop horen ze beveiligd te zijn? Achterruit verwarmingen hebben vaak best een hoge zekering dacht ik zo uit mijn hoofd.
Een optie zou zijn om tussen de draad van de ruitensproeiers naar de schakelaar een aparte zekering te plaatsen met de juiste hoeveelheid max. ampere.
Een tweede optie zou kunnen zijn een losse schakelaar te plaatsen, maar 1. dat is niet zo heel mooi als het niet standaard audi is.
en 2. als je hem vergeet uit te schakelen heb je kans op oververhitting of lege accu.
Zorg dus zowieso dat de sproeiers over een geschakelde plus loopt.
Succes met je modificatie.
gr. rene
ik denk dat dat een goede optie zou kunnen zijn. De achterruit verwarming schakel je handmatig in, en deze gaat na een tijdje (bij mij tenminste wel) weer uit.
Zo heb je meteen een veiligheid voor oververhitting ingebouwd.
Wat wel van belang is. Hoeveel Ampere vragen je ruitensproeiers en waarop horen ze beveiligd te zijn? Achterruit verwarmingen hebben vaak best een hoge zekering dacht ik zo uit mijn hoofd.
Een optie zou zijn om tussen de draad van de ruitensproeiers naar de schakelaar een aparte zekering te plaatsen met de juiste hoeveelheid max. ampere.
Een tweede optie zou kunnen zijn een losse schakelaar te plaatsen, maar 1. dat is niet zo heel mooi als het niet standaard audi is.
en 2. als je hem vergeet uit te schakelen heb je kans op oververhitting of lege accu.
Zorg dus zowieso dat de sproeiers over een geschakelde plus loopt.
Succes met je modificatie.
gr. rene
[quote="petera2s-line"]Ik dacht aan de achteruit rij verwarming[/quote]De wat?
De sproeiers zijn continu verwarmd. Het zijn ook geen waterkokers om kokend water te sproeien, het voorkomt vooral dat ze bevriezen.
Je zou de kabel van de sproeiers naar zekering 33 (leeg) moeten brengen en dan naar geschakelde plus (klem 15). Je kunt die bijvoorbeeld bij zekering 34 daaronder halen. Afzekeren met 5A. (Bron)

De sproeiers zijn continu verwarmd. Het zijn ook geen waterkokers om kokend water te sproeien, het voorkomt vooral dat ze bevriezen.
Je zou de kabel van de sproeiers naar zekering 33 (leeg) moeten brengen en dan naar geschakelde plus (klem 15). Je kunt die bijvoorbeeld bij zekering 34 daaronder halen. Afzekeren met 5A. (Bron)