Rinus met Alumientje

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2012, 11:37 0 x

Het gaat er nu eindelijk van komen. We gaan een A2 aanschaffen voor mijn vrouw. Ze wil een moderne auto naast haar Kadettje D (die ze strakls alleen voor zomerritjes zal geen gebruiken)

Tijdens een van onze Moezelritjes vorig jaar, zag mijn vrouw een A2 geparkeerd staan, en ze was er meteen verliefd op. Ze wil absoluut geen zilveren, grijze, zwarte of rode. En het liefste zo basis mogelijk, zonder veel poespas, en benzine (dus een 1.4). Al een tijdje rondgekeken op de alom bekende tweedehands autosites, en deze week gaan we kijken naar 2 blauwe exemplaren, elk met een Km stand van resp. plm 130 en 140 DKm.

Dit forum is natuurlijk uiterst informatief voor ons.

Vraag van mij nu is, omdat ik deze niet zo snel kan vinden...... Wat is de interval (in tijd en kilometers), wanneer de d-riem vervangen moet zijn / worden?
Romulus

20 feb 2012, 13:21 0 x

Er is voor de benzinemotoren geen vast interval in tijd of afstand. Het advies van Audi is vanaf ca. 80.000 km de riem en spanrollen optisch te controleren.
Hier op het forum lees je bij de meesten dat de distributie na 5 tot 7 jaar vernieuwd wordt (riem, rollen, waterpomp); leeftijd is belangrijker dan kilometers. Bij twijfel vernieuwen - weliswaar duur, maar de gevolgen als het stuk gaat zijn nog veel kostbaarder.
Rinus

20 feb 2012, 14:33 0 x

Ik had al ergens gelezen, dat vanaf fabriek uit 180 DKm aangehouden werd. Dat vind ik erg lang. Maar ik dacht zelf ook al, dat zo rond een ton zo'n kontrole c.q. vervanging wel raadzaam zou zijn. Van huis uit rijden wij auto's met d-kettingen, dus heb je dat probleem niet zo.

En wat is duur? Wat zou ongeveer het kostenplaatje kunnen zijn? Is trouwens een A2 ook gemakkelijk te onderhouden door een universele garage (want dat is nl. onze "dorpsgarage"), of zijn er specifieke zaken, die alleen door een Audi garage gedaan kan worden (ik las al iets over de panoramadaken).
j.hoeben1

20 feb 2012, 19:17 0 x

[quote="Rinus"]Ik had al ergens gelezen, dat vanaf fabriek uit 180 DKm aangehouden werd. Dat vind ik erg lang. Maar ik dacht zelf ook al, dat zo rond een ton zo'n kontrole c.q. vervanging wel raadzaam zou zijn. Van huis uit rijden wij auto's met d-kettingen, dus heb je dat probleem niet zo.

En wat is duur? Wat zou ongeveer het kostenplaatje kunnen zijn? Is trouwens een A2 ook gemakkelijk te onderhouden door een universele garage (want dat is nl. onze "dorpsgarage"), of zijn er specifieke zaken, die alleen door een Audi garage gedaan kan worden (ik las al iets over de panoramadaken).[/quote]

Hallo Rinus,
Als je voor de A2 kiest dan zit je goed. Wat die auto aan kwaliteit en rijgenot geeft daar kunnen veel andere merken wat van leren, alhoewel het eigenlijk niet zo eerlijk is want de A2 was in die tijd dat hij geïntroduceerd werd een erg prijzig karretje waar ook ik van achterover viel. De andere merken gaven veel meer voor je geld zeker wat het oog betreft. De wagen bleef mij toch steeds kriebelen en toen ik er eenmaal in gereden had was ik eigenlijk verkocht. Ik heb mijn wagen nu al heel wat jaartjes en nog geen seconde spijt van gehad. Het gekke is dat ik bij andere auto's (en ik heb er al heel wat gehad) na een jaartje sturen het allemaal gewoon ging vinden maar dat heb ik bij de A2 absoluut niet. Wat het onderhoud betreft ben ik vanaf dag een dat ik hem had naar een dorpsgarage geweest en nadat ik eerst naar een VW/Audi onderhoudsgarage geweest ben toch terug gegaan naar de garage waar ik sinds jaar en dag kom en dat bevalt mij prima. Dit is een garage waar alle merken welkom zijn. De A2 is een auto waar de meeste dealers ook niet veel van weten omdat deze hier maar weinig verkocht is. Ik moet wel zeggen dat mijn karretje nog maar weinig km op de teller heeft en heb dus ook nog geen ernstige problemen gehad. Maar wat erg leuk is, is dat we dit forum hebben en er heel veel probleempjes hier al opgelost worden of je garage al meteen goed op weg helpen bij eventuele reparaties. Als je er eens goed voor gaat zitten en het forum is doorloopt krijg je al een heel goeie indruk waar je op moet letten bij de aanschaf van een A2. Ik zou zeggen succes er mee.

Groet,

Sjors
Rinus

21 feb 2012, 08:58 0 x

Bedankt voor je antwoord, Sjors. Ik heb het forum al aardig doorgelopen, en ook al weer het nodige gelezen op andere plekken op het Internet.

Maar fijn, dat de auto goed onderhouden kan worden door de universele garage. Ik kom daar ook al jaren, en daar lopen 2 zeer goede monteurs van het oude stempel rond, die een auto echt nog helemaal uit elkaar kunnen halen en weer opbouwen. Dat zijn ook de enige mensen,, die aan mijn youngtimers mogen komen.

Zodra de A2 er is, meld ik dat uiteraard !!
Rinus

24 feb 2012, 10:28 0 x

Ondertussen twee A2's gezien en bereden, maar beide zijn het niet geworden. Ik verbaas me soms, wat mensen doen met hun auto. Het is een duur stuk, en ze gebruiken als een soort wegwerpartikel. Dat laat zijn sporen na. De eerste vertoonde echt sporen van achterstallig onderhoud. Sommige mensen blijven doorrijden tiotdat het echt niet meer kan.

Ben er nu wel achter, dat een A2 heel goed rijdt. echt een volwassen auto. En alles wijst zich de weg qua bedieninggsorganen. Geen moeilijke toestanden, een kind kan de was doen.

Nu ga ik naar een exemplaar kijken, en die heeft er dit interieur inzitten. dat heb ik tot nu toe nog niet gezien

Afbeelding

Was dit een speciaal Audi "pretpakket" ? De stoelen zien er ook geprofileerder uit.
Rinus

05 mar 2012, 22:17 0 x

Nou, we hebben er eentje. Na een vrij intensieve zoektocht een, naar ons gevoel, een zeer nette A2 1.4 in de kleur zilver gevonden.

De auto heeft minder dan een ton op de teller, en het leuke is, het is een fabrieksauto geweest. Hij heeft meer dan de helft van z'n leven bij de Audi fabriek zelf doorgebracht, en is ook altijd door de Audi fabriek zelf (in Inglostadt dus) in onderhoud geweest. In 2009 naar Nederland gekomen. Rokersvrije auto, geen slijtplekken in het interieur, geen rare meldingen op het dashboard, alles doet het. 1 klein krasje op de achterbumper, en een heel kleintje op de motorkap. Koetswerk voor de rest retestrak, geen "supermarktdeukjes". Geen scheurtjes in de deuren. Alles is nog aanwezig in de koffenruimte, zoals alle gereedschap, het bandenvulmiddel en ook het EHBO pakket.En geen panoramadak, want dat wilde wij niet. Ik ben aardig wat A2's tegengekomen, waar dit niet of gedeeltelijk niet meer functioneerde.

Onderhoudsboekjes en handleiding plus de rest van de papieren aanwezig, alles nog in het originele mapje, dubbele sleutels, de hele mikmak.

Het enige wat ik wil gaan vervangen, zijn de naafdopjes van de velgen. Die zien er wat "versleten" uit (heb ik eigenlijk bij alle A2's gezien met deze velgen). Ik neem aan, dat die gewoon nog bij de dealer te bestellen zijn.

Aan het eind van de week gaan we de auto ophalen.
Kogelman

05 mar 2012, 22:37 0 x

Gefeliciteerd met de aankoop Rinus. Alweer een ex-Duitse A2 op de Nederlandse wegen erbij. Ik heb er zelf vorige week ook eentje gekocht met een Duitse (onderhouds)achtergrond.
Jouw verhaal geldt grotendeels ook voor onze A2 : geen deuken/krassen, rokersvrij, net interieur incl. reserveband/compressor en kofferafdekplaat etc.(alleen is de onze niet door de fabriek onderhouden). De A2 bevalt mij tot nu toe goed. In Duitsland zijn ze vaak dealer-onderhouden en garagegestald geweest, dat zie je er vaak aan af.
Die naafdopjes zijn bij mijn A2 ook niet allemaal even mooi meer.
Ik was eerst wel wat huiverig toen ik verhalen over vervalste onderhoudsboekjes incl. valse stempels en teruggedraaide km-tellers hoorde van Duitse import A2's. Voor de zekerheid heb ik de dealer in Duitsland gemaild (adres was te herleiden via de stempel in het service boekje) of zij d.m.v. een nota konden aantonen dat zij de complete distributie in 2009 vervangen hadden.
Ik kreeg een dag later een keurig mailtje terug dat ze geen nota meer in hun bestand konden vinden, maar dat ik contact op kon nemen met de Werkstattleiter Herrn Weichert met mijn vraag.
Vanochtend gebeld naar Duitsland, de werkplaatschef gesproken die kon beamen dat hij zelf destijds de distributie+waterpomp vervangen had. Hij kon zich de auto en Duitse eigenaar nog herinneren en vertelde mij meteen over een groot deel van de onderhoudshistorie. Dat de vorige eigenaar een 63 jarige man was geweest die zijn A2 altiijd pico bello liet onderhouden en dat ik er
waarschijnlijk een goede auto aan heb. Toch leuk om te weten.
Ik wens je veel veilige km toe met jullie A2 en t.z.t. zien we graag wat foto's!
Romulus

06 mar 2012, 10:00 0 x

Proficiat Rinus! Dat klinkt goed!

(Zo goed dat wij denken: pictures or it didn't happen :mrgreen: )
Casper

06 mar 2012, 17:22 0 x

Gefeliciteerd Rinus,

Even een brutale vraag, mag ik weten hoeveel je er voor betaald hebt?? Ik ben nu ook bezig met eenzelfde A2 1.4 en ga nu zaterdag bij eentje kijken uit 2001 met 93000 op de teller die +/- €6000 moet kosten. Is dit te duur of valt dat wel mee??? Heb er namelijk nog niet zo heel veel verstand van :-(

Alvast bedankt
Plaats reactie