Ervaringen met A2 1.2tdi 3L
De naaf achter is betrekkelijk eenvoudig zelf te vervangen, maar dat gold voor veel van de door jou genoemde zaken. Als je zelf niet een sleutelaar bent kost 't duiten, en bij Audi natuurlijk de hoofdprijs. Het lager moet je wel voor rond de 75 e kunnen kopen en dan kan iedere garage het wel voor je vervangen... Weet je overigens zeker dat het de ring in het lager is en niet de sensor? Die laatste gaat namelijk eerder stuk en is veel eenvoudiger te vervangen....
[quote="A2 3L Maarten"]Beste allemaal,
Elke keer na een onvoorziene reparatie denk je: dit is de laatste. Je hoopt dat je dan veel zorgeloze km vooruit kan. (Deze week 2x een onvoorziene reparatie v totaal 5). Hoop dat dit de laatste is voor 1,5jaar. Wordt vervolgd.
Maarten[/quote]
Ik heb wel een beetje het gevoel dat ook bij een Audi als men over de 150.000km komt, er problemen aankomen waarbij men bij dit merk ook nog eens extra diep in de buidel moet tasten. Daarbij komt denk ik dat de meeste A2 1.2tdi 3L ingevoerd zijn vanuit Duitsland en daar maar zelden onder de 200.000km mee getuft is. Als men ook logies nadenkt, wie kocht destijds een A2 1.2tdi 3L voor toch een klein vermogen zeker hier in Hollanda maar ook in die heimat waren ze duur, laten we eerlijk zijn!! Dat zijn geen rijders die maar 10 á 15.000km per jaar rijden maar weet ik hoeveel meer!! Dan hoor je nu ook nog regelmatig dat men heeft gesjoemeld met de km teller, en je hebt prijs. Als men dan kijkt wat men nu per jaar verdiend tegenover een normale diesel of benzine uitvoering, tja dat kan men dan zelf wel uitrekenen, maar ik denk dat er veel geld bij moet. Ook wat het onderhoud zelf betreft zijn er volgens mij maar weinig monteurs die er echt verstand van hebben wat specifiek de A2 1.2tdi 3L betreft. Dit is volgens mij de realiteit wat betreft deze A2, natuurlijk uitzonderingen daargelaten!
Sterkte Maarten,
Sjors
Elke keer na een onvoorziene reparatie denk je: dit is de laatste. Je hoopt dat je dan veel zorgeloze km vooruit kan. (Deze week 2x een onvoorziene reparatie v totaal 5). Hoop dat dit de laatste is voor 1,5jaar. Wordt vervolgd.
Maarten[/quote]
Ik heb wel een beetje het gevoel dat ook bij een Audi als men over de 150.000km komt, er problemen aankomen waarbij men bij dit merk ook nog eens extra diep in de buidel moet tasten. Daarbij komt denk ik dat de meeste A2 1.2tdi 3L ingevoerd zijn vanuit Duitsland en daar maar zelden onder de 200.000km mee getuft is. Als men ook logies nadenkt, wie kocht destijds een A2 1.2tdi 3L voor toch een klein vermogen zeker hier in Hollanda maar ook in die heimat waren ze duur, laten we eerlijk zijn!! Dat zijn geen rijders die maar 10 á 15.000km per jaar rijden maar weet ik hoeveel meer!! Dan hoor je nu ook nog regelmatig dat men heeft gesjoemeld met de km teller, en je hebt prijs. Als men dan kijkt wat men nu per jaar verdiend tegenover een normale diesel of benzine uitvoering, tja dat kan men dan zelf wel uitrekenen, maar ik denk dat er veel geld bij moet. Ook wat het onderhoud zelf betreft zijn er volgens mij maar weinig monteurs die er echt verstand van hebben wat specifiek de A2 1.2tdi 3L betreft. Dit is volgens mij de realiteit wat betreft deze A2, natuurlijk uitzonderingen daargelaten!
Sterkte Maarten,
Sjors
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Maarten ligt misschien nog te dutten, dus ik vertel vast even wat mijn aandeel in de reddingsactie van Maarten's A2 is geweest
Vrijdagmiddag/avond ben ik bij de A2 1.2 TDI van Maarten geweest. Een flinke rit van Sneek naar Tilburg... In eerste instantie bleek de hydraulische koppeling een totaal afwijkende waarde te geven (1,0V ipv 1,9V). Niet goed dus, maar ik ben altijd wel blij dat er iets niet klopt. Zo'n afwijkende waarde kun je verhelpen en het kan de oorzaak van de schakelproblemen zijn. Netjes de koppeling bijgesteld en de basisinstelling vernieuwd. Dat ging goed. Tijdens het instellen van het kruippunt van de koppeling voelde het schokkerig. Toen ik daarna wilde rijden, schoot de auto met een schok van z'n plek. Dat is niet goed en ik werd al wat bang voor de koppeling...
Na enkele pogingen om de koppelingswaarde wat te verhogen of te verlagen, sloeg de motor helemaal niet meer aan. Oorzaak: vastzittende/kapotte koppeling door versleten geleidebuis. Waarschijnlijk is de hydraulische koppelingcilinder door die zwaar lopende koppeling ook stukgegaan.
Nou, Jos van JB Autoservice gebeld en na overleg kon Maarten z'n A2 's avonds nog met een auto-ambulance naar Dieverbrug brengen. Eerst nog even een bordje heerlijke spaghetti - bereid door Maarten's vrouw - gegeten (nogmaals bedankt!) en daarna de A2 op de ambulance vastgesjord. Om 20:00 ging Maarten over Arnhem naar Dieverbrug en ik via Utrecht weer naar Friesland. Ik was rond 22:00 uur thuis en Maarten vertrok (pas) rond 24:00 uit Dieverbrug terug naar Tilburg en heeft z'n bed volgens mij maar kort gezien...
Wat een pech heb jij al met je A2 gehad Maarten. Gelukkig staat je A2 nu wel bij de specialist.

Vrijdagmiddag/avond ben ik bij de A2 1.2 TDI van Maarten geweest. Een flinke rit van Sneek naar Tilburg... In eerste instantie bleek de hydraulische koppeling een totaal afwijkende waarde te geven (1,0V ipv 1,9V). Niet goed dus, maar ik ben altijd wel blij dat er iets niet klopt. Zo'n afwijkende waarde kun je verhelpen en het kan de oorzaak van de schakelproblemen zijn. Netjes de koppeling bijgesteld en de basisinstelling vernieuwd. Dat ging goed. Tijdens het instellen van het kruippunt van de koppeling voelde het schokkerig. Toen ik daarna wilde rijden, schoot de auto met een schok van z'n plek. Dat is niet goed en ik werd al wat bang voor de koppeling...
Na enkele pogingen om de koppelingswaarde wat te verhogen of te verlagen, sloeg de motor helemaal niet meer aan. Oorzaak: vastzittende/kapotte koppeling door versleten geleidebuis. Waarschijnlijk is de hydraulische koppelingcilinder door die zwaar lopende koppeling ook stukgegaan.
Nou, Jos van JB Autoservice gebeld en na overleg kon Maarten z'n A2 's avonds nog met een auto-ambulance naar Dieverbrug brengen. Eerst nog even een bordje heerlijke spaghetti - bereid door Maarten's vrouw - gegeten (nogmaals bedankt!) en daarna de A2 op de ambulance vastgesjord. Om 20:00 ging Maarten over Arnhem naar Dieverbrug en ik via Utrecht weer naar Friesland. Ik was rond 22:00 uur thuis en Maarten vertrok (pas) rond 24:00 uit Dieverbrug terug naar Tilburg en heeft z'n bed volgens mij maar kort gezien...
Wat een pech heb jij al met je A2 gehad Maarten. Gelukkig staat je A2 nu wel bij de specialist.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Ervaringen met A2 1.2tdi 3L heet dit topic, en daar wordt helaas momenteel een donkergrijs hoofdstuk aan toegevoegd. Hans, bedankt voor je uitgebreide update zodat we alvast kunnen meeleven, en Maarten, tja, heel veel succes ermee in elk geval! Ik ga met Rens mee: we duimen dat dit de laatste aanval op het vertrouwen is geweest. De hele zomer lekker knorren met de enige echte A2!