olie en oliefilter verversen

Howto's en handleidingen
Teet

13 mar 2012, 10:26 0 x

Ik zal even vertellen hoe het is afgelopen en voor toekomstige doe het zelvers: Bij gamma een 'oliefiltertang' gekocht, die bleek goed te passen.
- Bodemplaat (kunststof kap) er af schroeven (niet vergeten de airco ontluchter ook los te schroeven van de plaat)
- Karterplug los en olie er uit,
- Meteen ook luchtfilter vervangen (zit rechts voor, onder in het hoekje)
- Motorkap er af, geluiddempende kap van het motorblok af schroeven, oliefilter met die gamma tang vrij makkelijk kunnen losdraaien.
- Oliefilter er uit (vies!) met doek plasje olie wat onderin bleef staan verwijderd,
- Nieuw oliefilter er in (kleine rubbertje waar hier over werd gesproken blijft vanzelf aan het filter zitten en zit ook (vanzelf) aan het nieuwe filter dus daar hoef je volgens mij niet naar om te kijken. Wel moet je de grote rubber ring van de oliefilterdop af pielen (het woord zegt het al, dit is een beetje pielen met al die olie) en de nieuwe er om doen. Vast draaien met 25 NM staat er op de oliefilterdop. Volgens mij is dat ongeveer zo vast als een ongeopende jampotdop. ;-)
- Geluiddempende kap er weer op, motorkap er op, nieuwe karterplug met ringetje (zit er aan vast) in het karter gedraaid, kunststof bodemplaat er weer op geschroefd (vergeet niet de airco-afvoer weer vast te schroeven, en die schroeven waren wat roestig dus in het vet gezet),
- Olie bijgevuld tot het maximum. (ongeveer 4 liter) met Long life 5W-30 Helas SP LL-03. Wat gaat dat toch mooi met dat kantelbare armpje uit het 'voorluikje'.
- Et voila, hij rijdt als een zonnetje.
falcon

13 mar 2012, 10:40 0 x

[quote="Teet"]Bij gamma een 'oliefiltertang' gekocht, die bleek goed te passen.
- Et voila, hij rijdt als een zonnetje.[/quote]Netjes! Die oliefiltertang heb je toch niet beslist nodig? De dop 36 waar eerder over gesproken werd of een grote bahco moet toch ook werken? Jij kunt er weer een poosje tegenaan, dat is zeker!
Teet

16 mar 2012, 22:51 0 x

Inderdaad, die tang heb je niet per sé nodig. Dop 36 zal ongetwijfeld ook prima werken. Het oliefilterdeksel is welliswaar kunststof, maar zo te voelen wel kwalitatief goed spul. (ik was bang dat als hij te vast zou zitten, ik hem zou kapot maken, maar dat viel mee)
Plaats reactie