lpg g3 inbouwen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
mister

16 mar 2012, 15:13 0 x

Zoals titel aangeeft ben ik van plan om lpg in te laten bouwen in mijn A2.

Nu is mijn vraag is dit interessant voor mijn auto. De monteur zegt van wel, tuurlijk hij wilt graag inbouwen.

Ik ben niet zo technisch dus jullie hulp kan mij zeer zeker helpen.

Momenteel staat er 130.000 km op de teller. Hoe lang kan ik met deze kop zonder problemen nog rijden? Want volgens monteur heeft VAG motoren harde kleppen die van de hoge verbranding geen last hebben.

Met benzine rij ik gemiddeld 1 op 17. Met gas zou dit ongeveer 1 op 14/15 kunnen zijn. Dit hebben de polo's die rijden op gas. Dus ik ga zeker goedkoop rijden. Ik rij gemiddeld 25000 km per jaar dus ik heb de installatie zo er uit.

Installatie kost incl. 2 jaar garantie 1695,-- euro.

Ik zit ook te twijfelen om een diesel te gaan rijden maar dan moet hij niet zwaarder worden dan een polo o.i.d. want anders schiet ik er niet veel mee op. Omdat A2 al zo zuinig is zit ik net aan de grens om over te stappen voor een diesel.

Ik heb even rond gekeken voor een A2 diesel maar die hebben best wel veel km's op zitten. Allemaal boven de 200.000 km. En daar moet soms nog geld bij. En nu weet ik tenminste wat ik heb. Mijn auto is goed onderhouden.

Dus alle info/tips welkom...
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2012, 15:30 0 x

Ik heb in het verleden diverse auto's met LPG gereden waaronder een Audi 80 2ltr.( toen het nog allemaal wat minder aan strenge regels gebonden was zelf ingebouwd)

De huidige generatie motoren (waaronder ik ook die van de A2 reken) hebben normaliter geen enkel probleem met het rijden op LPG (zonder aanpassingen aan de kleppen), ze rijden immers nu ook op loodvrije benzine.

Het verbruiksverschil dat jij aangeeft lijkt mij (zeker bij een G3 installatie) iets teveel, ik denk dat het verschil wel kleiner is aangezien de inspuiting van de LPG tegenwoordig veel beter gestuurd wordt wat het verbruik ten goede komt, echter ik denk dat het uitgangspunt van 1 op 17 gemiddeld!! op benzine iets te optimistisch is, ik haal dat zeker niet ook niet indien ik heel erg "braaf" ga rijden!

Kortom, er zijn in principe drie nadelen,
1e) de inbouwprijs (die je bij inruil niet meer terug krijgt)
2e) de extra wegenbelasting
3e) ruimteverlies vanwege de LPG tank

Zoals jij stelt dat je wel aan de 25.000 km per jaar komt dan is het vanuit dit oogpunt financieel gezien wel interessant.

Theo
pionok

16 mar 2012, 18:41 0 x

die 1 op 17 rij ik ook zo'n beetje hoor. met mijn 1.6
j.hoeben1

16 mar 2012, 23:23 0 x

[quote="pionok"]die 1 op 17 rij ik ook zo'n beetje hoor. met mijn 1.6[/quote]

Volgens mij is dat berg af en wint van achteren :D :lol:
Ik kom met mijn 1.4 op 1:15,5 als rustige rijder maar wel vooral korte afstanden!

Sjors
Gompie

17 mar 2012, 00:26 0 x

[quote="j.hoeben1"]wint van achteren :D :lol: [/quote]
Wind komt wel vaak van achteren, laten we daar geen doekjes om winden ... :mrgreen:
Romulus

17 mar 2012, 00:27 0 x

Gemiddeld heb ik over exact 36.074 km nu 2.060 liter Euro 95 verbruikt. Dat is 5,71 l/100 km of 1:17,5. Zo onmogelijk is het dus niet. Ben wel een rustige en "nieuwe" rijder en kom zelden in de stad.

LPG zou ik je zeker aanraden als je van plan bent de auto nog zeker zo lang te rijden als de terugverdientijd van de installatie. Laat hem wel inbouwen door iemand met ervaring met dit type motoren (en liefst ook met de A2). En bedenk je van tevoren of je gelukkig kunt zijn met de actieradius (je zult sowieso vaker moeten tanken, tenzij je een echt grote tank inbouwt) en verlies van kofferruimte (die tank moet ergens liggen).

Zie ook het uitgebreide verslag van een LPG-inbouw (en vooral het gebruik ervan) in een A2 1.4 met 60L tank onder de dubbele bodem van de kofferbak van A2-D2 bei den Nachbarn.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2012, 01:49 0 x

Ik vindt een inbouw bij een km stand van 130.000km wat aan de late kant m.a.w dan zou ik een auto nemen met een lagere km stand. Een 1.4 benzine motor gaat niet zo lang mee als een dieselmotor. Jij gaat uit van 25.000km na 3 jaar staat de teller van jou a2 op meer dan 200.000, dan heeft dit blok zijn beste tijd echt gehad
mister

17 mar 2012, 18:46 0 x

Dank voor de snelle reactie's.

Wat betreft de wegenbelasting dat gaat niet veel omhoog. Ik betaal nu in Brabant voor een kwartaal: 72 euro. Met lpg-g3 wordt dit 84 euro. Dat is dus 48 euro op jaarbasis meer. Dat haal ik met 1 tank er wel uit. Want een lpg installatie is ongeveer 27 kg. Dan nog blijf ik in zelfde belasting categorie. (850-950 kg)

De kofferbak gebruik ik zelden tot nooit. Alleen als we even met gezin op vakantie gaan.

Dat meerwaarde krijg ik zeker niet terug. Zelfs auto wordt minder waard door lpg. Ik heb ondertussen ook al 1500 euro in auto gespijkerd wat ik nooit terug zal krijgen bij inruil of verkoop.

Dit blijft een gevalletje twijfel. Want voor 1700 euro kan ik op dit moment 1000 liter benzine tanken waarmee ik 17000 km kan rijden. En hoe lang zal dit hoge brandstofprijzen nog zo blijven???

Misschien wordt het toch gewoon een A2 diesel.

Ik hou jullie op de hoogte...
Romulus

17 mar 2012, 22:26 0 x

[quote="mister"]Dat meerwaarde krijg ik zeker niet terug. Zelfs auto wordt minder waard door lpg. [/quote]Calculeer het waardeverlies mee in in je financiële berekening. Zeg bijvoorbeeld dat de ombouw niet 1700, maar 2500 euro kost.

ik heb gisteren nog even verder zitten lezen in de genoemde Duitse thread. Daaruit lees ik dat Flashlube (extra smering voor de kleppen) in de A2 niet nodig is. In mijn vriendenkring rijdt trouwens ook een Passat 1.8 20V Turbo (2002) al zes jaar op LPG (Vialle LPI) en werkelijk geen enkel probleem.
[quote="mister"]En hoe lang zal dit hoge brandstofprijzen nog zo blijven???[/quote]Ik ga er persoonlijk niet van uit dat de benzineprijs nog ooit onder de 1,50 euro komt. De olieprijs (en de Haagse accijnzen, maar dat terzijde) kent maar één richting: omhoog.
[quote="mister"]Misschien wordt het toch gewoon een A2 diesel.[/quote]Kijk eens wat voor A2 TDI je voor je budget zou kunnen kopen. Stel dat die inderdaad twee ton gelopen heeft, dat bereikt je huidige pas over drie jaar. De motor kan dat vast prima af (zowel de TDI als de benzine) maar alles aan de auto heeft dat dan ook meegemaakt (onderstel, ophanging, interieur, ...). Bovendien is elke nieuwe tweedehands auto die je koopt, weer "onbekend": wat is er aan, wat komt er aan? Bij je huidige weet je wat je hebt. Ik geloof niet dat het onverantwoord is om in je huidige met 130.000 km nog LPG in te bouwen. Als ik even pi-over-duim reken, is je terugverdientijd ergens rond de drie jaar. Als hij dat volhoudt (en waarom niet) heb je in elk geval met de huidige prijzen quitte gespeeld.

Tot slot (over een heel andere boeg), misschien staat de ruil van mchaiba nog wel open... ;)
mister

03 apr 2012, 14:09 0 x

Na wat onderhandelen wil de gasboer hem voor 1550 euro inbouwen. Hierbij krijg ik ook een leenauto mee (2 dgn).

Ik heb even zitten kijken bij de buren en die gastank hebben ze mooi afgewerkt. Als ik dat ook zou willen moet ik 200 euro erbij doen.

We hebben samen met de gasboer even zitten meten. Als ik weinig ruimteverlies wil moet ik het maar voor lief nemen met een kleine gastank van maar liefst 30 ltr. Wat neerkomt op 24 ltr. ivm 80% vulling. Als ik gemiddeld 1 op 14 rijdt betekend dit dat ik om de 3 dgn moet gaan tanken.

Of ik moet een grotere tank nemen van 60 ltr. Dan raak ik mijn bagageruimte kwijt.

Het blijft toch een moeilijke keus! Ik heb even zitten rekenen. Als ik 50.000 km probleemloos rijdt heb ik ongeveer 300 euro winst. Eigenlijk is dat de moeite niet waard. Daarbij komt ook nog de waardeverlies.

Ik ga toch maar opzoek naar een leuke A2 diesel met weinig kilometers . Als er iemand is die wilt inruilen hoor ik het graag.
Plaats reactie