Ik had problemen om de bouten van de trillingsdemper los te krijgen, maar uiteindelijk is dat gelukt (zie hier). Daarna de hele zwik uitbouwen om ruimte te maken. Als de motorsteun eenmaal verwijderd is kun je er prima bij. Ik had het blokkeergereedschap (pen voor in de nokkenas, stop voor op de krukas en plaatje om het spanelement te vergrendelen) al eens via ebay besteld.
De krukas-stop gaat beneden op het krukastandwiel, waarbij de pijl op de stop overeenkomt met de gemarkeerde tand op de krukas (op ca 11 uur zichtbaar):
Bovenin wordt de nokkenas geblokkeerd met een boortje van 6mm of in mijn geval met de blokkeerpen. Op ca 7 uur zie je aan de achterzijde van de nokkenas mbv een spiegeltje dat de dubbele nokjes bij de 3Z markering staan:
Door het spanelement te vergrendelen kun je de nieuwe riem er eenvoudig opleggen (vergrendelingsplaatje (zilver) haakt in roze palletje dat normaal hard omhoog drukt):
Ik heb ook meteen de waterpomp vervangen. Van tevoren zoveel mogelijk koelvloeistof af proberen te tappen (onderkant radiateur en beide slangen bij de oliekoeler, dat is pas een gepruts en onmogelijk om niet te knoeien) waarna er toch altijd nog een scheutje G12 uit komt zodra de waterpomp los geschroefd wordt. Nw versus oud:
Dan de nieuwe omlooprol en spanrol monteren en de nieuwe riem kan erop (op onderstaande foto is het tandwiel van de nokkenas tijdelijk verwijderd):
Als de spanrol op juiste spanning gebracht is kan het blokkeergereedschap verwijderd worden. Ik heb de riem handmatig 1 nokkenas-omwenteling doorgedraaid (ringsleutel op krukas) om de timing te controleren. In mijn geval heb ik deze nog iets aangepast zodat de blokkeerpen in de nokkenas precies paste zodra de krukas-stop geplaatst werd:
Daarna de motorsteun weer inbouwen (enkele bouten dienen vervangen te worden dus dat heb ik maar gedaan alhoewel de oude er ook als nieuw uitzien). Niet vergeten koelvloeistof terug te gieten. Dat is goed te ontluchten mbv de schroef op de leiding aan de bovenkant van de radiateur.
En dan de proof of the pudding. De sleutel omdraaien en kijken of er reactie is. Ook al heb je alles 10 keer gecheckt en weet je dat 't niet verkeerd kan zijn, blijft toch spannend. Gelukkig was 't eerste tikje van de startmotor genoeg om de 3 cilinders te laten ontbranden. Liep weer als vanouds...
Ik heb meteen de thermostaat vervangen, als de koelvloeistof toch afgetapt is wel zo makkelijk. Ook heb ik de multiriem vervangen.
De oude distributieriem zag er nog volledig onaagetast uit, net als de spanrol en omlooprol. Die hadden 't dus nog wel een poosje vol gehouden. De oude multiriem had wel een en al barsten in de ribbels.
Alles is goed te doen, maar zorg wel dat je geen haast hebt. Het grootste probleem dat ik had was dat de bouten van de trillingsdemper niet los wilden. Ook kreeg ik de blokkeerpen van de nokkenas er niet meer uit. Ik heb toen de riem er weer af gehaald en met een hoop hangen en wurgen ben ik er toch in geslaagd de pen eruit te trekken. Daarna heb ik een boortje van 'n halve millimeter dunner gebruikt voor 't zelfde klusje. Mijn tip is om de blokkeerpen er niet tot het eind in te proppen want zodra de riem op spanning komt kan je 't wel schudden om de pen nog te bewegen (wellicht vuil in het gat waar de pen invalt, maar ook na inspuiten met wd40 bleef 't erg stroef gaan). Ook niet door de krukas heen en weer te bewegen. Enfin, ik hoop de komende 90000 km weer zorgeloos te kunnen tuffen want dit klusje hoef ik niet ieder weekend te doen