Remvloeistof verversen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mar 2012, 21:35 0 x

mister schreef:
De versnellingsbak schakelt bij mij zonder haakneigingen en/of kraken, dus de koppeling komt goed vrij.
Ik moet zeggen dat het koppelen beter gaat dan toen ik de auto net had, het lijkt dus een
kwestie van wennen.
De motor heeft wel iets last van inhouden bij het weer gas geven op een rotonde, net
alsof hij vertraagt reageert ...
Waar kan dit aan liggen?
Wat ik zo weet is dat alle A2's met 1.4 16V dit probleem hebben. Onderin missen ze vermogen. De A2 wil graag op toeren gehouden worden. m.n. boven de 3000 toeren komt ie pas los. En op een rotonde in z'n 1e met 3000 toeren wil je niet rijden denk ik. Het is gewoon een kwestie van wennen. Ik heb dat vermogenverlies maar voor lief genomen. Anders had ik de A2 allang weg gedaan voor deze stomme constructie fout.
Het gaat idd. beter dan in het begin. Ik was een auto met meer trekkracht bij lage toerentallen gewend.
Zo veel mogelijk laten rollen, dan heb ik er het minste last van.
Verder de muis laten brullen (lees meer toeren maken) als je meer vermogen nodig hebt .... ;)
Desondanks is en blijft het een leuke auto om in te rijden ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 mar 2012, 22:44 0 x

Is een beetje inherent aan meerkleps motoren.Onderin weinig in huis (lees weinig koppel), maar bij hogere toeren komen ze pas los qua koppel en PK's . Als ik de A2 vergelijk met m'n Monza (een 6 cilinder, 12 kleppen), dan zit daar de kracht (het koppel) onderin, zoals bij een diesel,maar de PK's komen pas bij 5400 RPM los. Echter, dan is het blok allang over het hoogste punt van de koppelcurve heen. En ook op hogere snelheid, bijvoorbeeld plm 130 Km p/u, draait het blok van laatstgenoemde net 3000 RPM. Bij de A2 is dat al bij 100 Km p/u, en in z'n 5 reeds. Dus 2 totaal andere karakters qua loopcultuur en vermogensontplooiing.

Voordeel van veel koppel onderin hebben, is dat een blok soepel is, en goed bij lage toeren oppikt. Ook lekker in file's. Met een beetje spelen met de koppeling kun je zonder gas geven in de file blijven rollen met het verkeer mee. Het heeft me wat "oefening" gekost, maar nu kan ik dat ook, met een heel klein beetje gas erbij, met de A2. Echter het blijft een feit, dat als je van uit stationair op wilt trekken, dan het lijkt, of dat het blok vertraagt oppikt.Maar als je een beetje gas geef, zo rond de 1500 a 2000 RPM, dan gaat het heel geleidelijk.
Plaats reactie