Ik las laatst op een forum over iemand die het groene (check) oogje van de accu niet betrouwbaar vond. Commercie van de accu-fabrikanten om klanten eerder dan nodig een nieuwe accu te laten kopen, vertelde hij. Ik weet niet of dat klopt, maar omdat meten weten is heb ik bij mijn accu ook maar eens de dopjes losgeschroefd en gekeken naar het peil van het accuwater. Ik heb verder geen problemen met de accu of stroomvoorziening, maar ik controleer graag alle vloeistoffen regelmatig om eventuele schades voor te zijn. Mijn accu is 11 jaar oud, dus kan zo'n controle geen kwaad. Waarschijnlijk zal mijn accu niet nogmaals 11 jaar meegaan, maar zolang hij het goed doet doet hij het.
Inderdaad konden de openingsgaten wel wat ml gedestileerd water gebruiken, elke accu verbruikt iets van dit water op den duur door laden en ontladen, dit heb ik aangevuld tot ongeveer 2 cm onder de rand zodat de accuplaten goed onder water staan.
Kosten: niets (ik had nog gedestileerd water staan).
accu water controleren
[quote="Kogelman"]Inderdaad konden de openingsgaten wel wat ml gedestileerd water gebruiken, elke accu verbruikt iets van dit water op den duur door laden en ontladen, dit heb ik aangevuld tot ongeveer 2 cm onder de rand zodat de accuplaten goed onder water staan. Kosten: niets (ik had nog gedestileerd water staan).[/quote]Goeie tip! Heb je ook de rustspanning (zonder laden) gemeten? Bij mij is die aan de lage kant, alhoewel de auto nog steeds prima start. Verwacht in de zomer ook geen problemen maar wellicht tegen de winter maar een keer vervangen...
[quote="falcon"][quote="Kogelman"]Inderdaad konden de openingsgaten wel wat ml gedestileerd water gebruiken, elke accu verbruikt iets van dit water op den duur door laden en ontladen, dit heb ik aangevuld tot ongeveer 2 cm onder de rand zodat de accuplaten goed onder water staan. Kosten: niets (ik had nog gedestileerd water staan).[/quote]Goeie tip! Heb je ook de rustspanning (zonder laden) gemeten? Bij mij is die aan de lage kant, alhoewel de auto nog steeds prima start. Verwacht in de zomer ook geen problemen maar wellicht tegen de winter maar een keer vervangen...[/quote]
Nee ik heb niets doorgemeten aangezien ik geen multimeter heb. Dit laat ik een keer bij mijn garage doen. Ik verwacht inderdaad ook dezomer zonder problemen door te komen, maar dit kan in de winter anders worden.
Nee ik heb niets doorgemeten aangezien ik geen multimeter heb. Dit laat ik een keer bij mijn garage doen. Ik verwacht inderdaad ook dezomer zonder problemen door te komen, maar dit kan in de winter anders worden.
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het oog van mijn accu was ook zwart en ik was al plannen aan het maken om de accu te vervangen, maar nu na een paar lange ritten is tie weer helemaal helder groen. Auto start gewoon goed, dus inderdaad, de zomer overleven we wel.