Verbruik Audi A2

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 apr 2012, 14:39 0 x

Enkele technische oorzaken hoog verbruik:
- verstopt luchtfilter: motor krijgt onvoldoende lucht, heeft daardoor onvoldoende vermogen en probeert dit te compenseren met meer brandstof.
- verkeerde nokkenas timing: kleppen gaan op het verkeerde moment open/dicht, minder vermogen en idem compensatie met meer brandstof.
- kapotte temperatuursensoren (koelwater, brandstof); computer krijgt verkeerde temperatuur door en blijft 'choken'.
Oplossing: onderzoek, uitlezen met Vagcom, reparatie
Naar mijn mening de twee bovenste stellingen niet juist!
Bij een verstopt luchtfilter zal er ter compensatie niet meer brandstof worden ingespoten. De hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten is juist afhankelijk van de hoeveelheid lucht die binnenkomt, dus minder lucht ook minder brandstof! Dit geeft uiteraard wel vermogensverlies.
M.b.t. die verkeerde nokkenastiming, indien dit het geval zou zijn dan geeft dit onmiddelijk uiterlijke kenmerken als b.v. overmatige rookvorming, motor levert helemaal geen vermogen meer knallen in zowel luchtfilter als uitlaat. Dit doet zich reeds voor indien de timing slecht één tandje verkeert staat (heb dit al eens proefondervindelijk aangetoond als leerobject tijdens opleiding).
Je kunt dus naar mijn mening optie 2 uitsluiten.
ternede

15 apr 2012, 14:54 0 x

He Wim, ik heb geen polarwitte maar een zilvergrijze! geen idee hoe t op mijn profiel en hoe ik het kan aanpassen?!
Ik zal straks eens op alle banden 3,0 proberen en dan kijken hoe ie t aankomende week doet.
jmkoole

15 apr 2012, 15:01 0 x

Je rechtervoet gaat naar beneden om een bepaalde snelheid te bereiken. Als de techniek niet in orde is en de motor komt vermogen tekort, dan gaat domweg het verbruik omhoog.
Ik praat hier wel vanuit mijn ervaring met diesels (TDI) waarvan het verbruik afhankelijk is van nokkenastiming (niet een hele tand, maar een fractie) en ook van een schoon/vuil luchtfilter.
Advies @ternede: laat je auto eens door een deskundige uitlezen op fouten, sensoren, timing (motor groep 2). Wanneer heeft de A2 voor het laatst een grote beurt gehad?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Thck

15 apr 2012, 15:57 0 x

Hoi,
Natuurlijk gaat je rechtervoet naar beneden om het tekort aan vermogen te compenseren en zal vervolgens het verbruik toenemen, maar dat is wat anders dan de stelling "door een verstopt luchtfilter wordt er meer brandstof ingespoten" , dit insinueert dat het een automatische computer reactie zou zijn!
Indien je bedoelt dat het door de chauffeur en zijn rechtervoet veroorzaakt wordt dan heb je helemaal gelijk.

Kun je mij even uitleggen hoe de nokkensastiming een fractie verkeerd kan staan?
Of bedoel je soms het "een fractie verkeerd staan van de brandstofpomp t.o.v. de nokkenastiming"?

Theo
jmkoole

15 apr 2012, 16:26 0 x

Hahaha, ja de rechtervoet heerst nog altijd over de techniek :lol:
Reken maar dat een verstopt luchtfilter je brandstofverbruik in de praktijk omhoog brengt. Zo ook een gare luchtmassameter of een vastzittende variabele geometrie van een turbo (TDI's). Was ik nog vergeten...
In Vagcom kun je in de motormodule (meetwaardeblokken, groep 004) de synchronisatiehoek uitlezen van de nokkenas; de nokkenas timing. Dit geldt alleen voor dieselmotoren met pompverstuivers zag ik net... Voor benzinemotoren moet je kijken naar groepen 090-098 (zie site Gerrit Speek). 'Camshaft adjustment' heet het.
Die synchronisatiehoek kun je bij de 1.2 TDI aanpassen door het grote tandwiel aan de nokkenas, waar de distributieriem overheen loopt, los te draaien en ietsjes (1-2 graden) bij te stellen. weer vastdraaien en met lopende motor controleren in Vagcom. Kun je beter niet zelf mee experimenteren, maar laten doen door een professional.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Thck

15 apr 2012, 16:35 0 x

Dit wist ik al, maar ik zag dit niet als "verkeerde nokkenas timing" vandaar. Ik heb dit overigens in het verleden al wel gedaan, stelt op zich niets voor om te doen maar het is uiteraard wel preciesie werk.

Theo
jnobel

15 apr 2012, 23:05 0 x

Toevallig zojuist getankt met mijn 1.4 benzine uit 2000:

Precies 400.0 km op 27.0 liter, dus 1 op 14,81.

Dat was met stadsverkeer + paar snelweg ritjes (Den haag - Rotterdam v.v.).
Airco vaak op ECON, lichten aan en bandjes richting de 3 Atm.

Ik zie wel dat de temperatuurmeter nu meestal op 60 blijft staan, wellicht dus een kapotte sensor.

Groeten,
Johan
Kogelman

16 apr 2012, 00:00 0 x

Onze A2 (1.4 benzine, 2000, 127dkm, zomerbanden 175-15) had bij de laatste tankbeurt gemiddeld 17.59km op 1 liter euro '95 gereden. Veel 80 km/weg en stukken binnen de bebouwde kom, banden op 2.8 en airco op econ of op off. Behoorlijk behoudend gereden.
De voorlaatste tankbeurt was het 1 op 16.4, toen veel 140/150 km p/u en woonwerk ritjes (14 km vice versa) en regelmatig fel doorgetrokken, airco niet veel aangehad de buitenlucht was koel genoeg.
YellowFellow

16 apr 2012, 00:11 0 x

[quote="Kogelman"]Onze A2 (1.4 benzine, 2000, 127dkm, zomerbanden 175-15) had bij de laatste tankbeurt gemiddeld 17.59km op 1 liter euro '95 gereden.[/quote]

Dat is extreem netjes. Met mijn 90 PK TDI (205-banden) haal ik met een normale rijstijl redelijk consequent rond de 1 op 19.5. Ruim de helft van mijn kilometers zijn in het stadsverkeer en file.

Dat verbruik meet ik dan aan pomp; dagteller/liters. Jij ook, of lees je het verbruik af op de boordcomputer?
Kogelman

16 apr 2012, 00:37 0 x

[quote="YellowFellow"][quote="Kogelman"]Onze A2 (1.4 benzine, 2000, 127dkm, zomerbanden 175-15) had bij de laatste tankbeurt gemiddeld 17.59km op 1 liter euro '95 gereden.[/quote]

Dat is extreem netjes. Met mijn 90 PK TDI (205-banden) haal ik met een normale rijstijl redelijk consequent rond de 1 op 19.5. Ruim de helft van mijn kilometers zijn in het stadsverkeer en file.

Dat verbruik meet ik dan aan pomp; dagteller/liters. Jij ook, of lees je het verbruik af op de boordcomputer?[/quote]

Nee, onze A2 is een oudje en heeft geen boordcomputer dus het gaat bij mij ook om de km-stand van de dagteller delen door het aantal getankte liters. Ik reken dat altijd direct na het tanken uit op mijn telefoon. In de vijfde versnelling draait het torretje bij 100 km/u (op de teller) zo'n 2800 toeren volgens de toerenteller.
Die 1 op 17,59 was wel met een tank waar ik echt mijn best heb gedaan om zo economisch mogelijk te rijden, netjes de maximum snelheid aanhouden en een gunstige route.
Er hangt veel van de rijstijl en rijomstandigheden af: lange vlakke rechte wegen met 90 km/u in de polder waar je niet hoeft te schakelen/optrekken (1 op 17.59) of stoplichtverkeer met veel rotondes in de bebouwde kom. Zo heb ik ook wel eens met een tank "slechts" 1 op 14.6 gereden, maar als je er even voor gaat zitten, de (rij)omstandigheden meewerken, je auto technisch in orde is en je het nieuwe rijden een beetje toepast is is kun je behoorlijk besparen op verbruik.
Je leest dat Romulus zo'n 1 op 19 haalt met zijn benzine A2, dat is ons nog niet gelukt.
Plaats reactie