Inhouden van een 1.6 fsi
-
Hallo allemaal.
Ik heb een probleem. Als ik met mijn 1.6 fsi in de 5de versnelling tussen de 39000 en 41000 duizend toeren / 139km rij dan houd hij erg in zo erg dat het haast lijkt of hij afremt of vermogen verliest :cry: en dit duurt tot hij bij de 145km is daarna wil hij er weer als een speer vandoor.
heeft iemand een idee wat hier van de oorzaak is wat ik heb geen idee. Bij het uitlezen geeft hij geen storing voor de motor.
al vast bedankt
groetjes peter
Ik heb een probleem. Als ik met mijn 1.6 fsi in de 5de versnelling tussen de 39000 en 41000 duizend toeren / 139km rij dan houd hij erg in zo erg dat het haast lijkt of hij afremt of vermogen verliest :cry: en dit duurt tot hij bij de 145km is daarna wil hij er weer als een speer vandoor.
heeft iemand een idee wat hier van de oorzaak is wat ik heb geen idee. Bij het uitlezen geeft hij geen storing voor de motor.
al vast bedankt
groetjes peter
Ik denk dat je 3900 tot 4100toeren bedoeld.
Ik kan niet echt een oorzaak bedenken behalve dat er iets mis is met je brandstof verhouding ofzo...
Bij mijne heb ik er geen last van en heb altijd t idee dat hij boven de 110 pas tot leven komt.
1x 210km/h gereden in Duitsland wel veel toeren maar nog steeds goed weggedrag etc.
Ben benieuwd of je iets gaat vinden, ik volg je topic voorlopig.
Gr. René
Ik kan niet echt een oorzaak bedenken behalve dat er iets mis is met je brandstof verhouding ofzo...
Bij mijne heb ik er geen last van en heb altijd t idee dat hij boven de 110 pas tot leven komt.
1x 210km/h gereden in Duitsland wel veel toeren maar nog steeds goed weggedrag etc.
Ben benieuwd of je iets gaat vinden, ik volg je topic voorlopig.
Gr. René
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Peter"]Luchtmassameter ? Die kan slecht functioneren maar geeft pas een fout bij het uitlezen als'ie overleden is.[/quote]
Denk ik niet, want dan loopt de motor slecht over het gehele toerenbereik.
Is het alleen in de vijfde verrsnelling, of is het in elke versnelling, maar dan specifiek in dat toerengebied?
Elke motor heeft namelijk ergens een "dip" in zijn koppelcurve, dus waar het blok minder reageert.
Denk ik niet, want dan loopt de motor slecht over het gehele toerenbereik.
Is het alleen in de vijfde verrsnelling, of is het in elke versnelling, maar dan specifiek in dat toerengebied?
Elke motor heeft namelijk ergens een "dip" in zijn koppelcurve, dus waar het blok minder reageert.
-
Het is alleen in de vijf en aleen bij dat toeren tal. Dat hij een dip heeft bij een bepaald toerental dat kan. Maar is dat dan zo goed merkbaar?
Het probleem (dip bij 4000 toeren alleen in V) komt kennelijk wel eens vaker voor, maar op het Duitse forum heeft nog niemand een oplossing genoemd. De thread met de meeste info is FSI ab 4000 Umdrehungen keine Beschleunigung - A2 Freun.de. Vermoede mogelijke oorzaken zijn de luchtmassameter, toerentalsensor, wervelklep, EGR, (kenveld)thermostaat, NOx-kat en brandstofpomp.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Lekker makkelijk van die Duitse A2 rijders, zo kan ik ook storingen aangeven. Het lijkt wel een dealer oplossing, gewoon alle zaken opsommen die er iets in te betekenen hebben.Vermoede mogelijke oorzaken zijn de luchtmassameter, toerentalsensor, wervelklep, EGR, (kenveld)thermostaat, NOx-kat en brandstofpomp.
Hier kom je natuurlijk niet verder mee.
Op zich is er wel een belangrijke indicatie die mogelijk een aantal oorzaken kan uitsluiten en dat is het feit dat het zich niet in alle versnellingen voordoet, alleen in de 5e bij een bepaald toerental en dus kennelijk niet in b.v. de 4e bij dat zelfde toerental!
Je moet jezelf dus de vraag stellen "
"wat is het verschil tussen b.v. het rijden bij dat toerental in de 5e of in de 4e versnelling?
Antwoord zou kunnen zijn "het vermogen dat moet worden geleverd"!
In dit geval (mede om het feit dat kennelijk de storing onvoldoende is om te worden opgeslagen) is naar mijn mening de optie om het VAGCOM aan te sluiten en te gaan rijden. Real live uitmeten en mogelijk kun je dan op het moment dat dit zich voordoet iets zien.
Theo
-
Dat is denk ik een hele goede oplossing om er achter te komen. Zal deze week eens langs de garage gaan om dit voor te stellen. De uitkomst zet ik wel op het forum.
-
Ja het probleem is gevonden
2 sensoren stuk 1 bij de lucht in laat.
En die andere was iets met de verbranding. Wordt volgende week hersteld.
Bedankt voor alle het advies
2 sensoren stuk 1 bij de lucht in laat.
En die andere was iets met de verbranding. Wordt volgende week hersteld.
Bedankt voor alle het advies