(non A2) Accu : Acculader zegt: vol, auto zegt: bijna leeg .

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2012, 13:01 0 x

Thck schreef:
Meet ook even als de motor draait.
2500rpm, 14,5V ongeveer, weet je zeker dat je dynamo goed is.

Rolf, ook dit is een groot misverstand bij vele hobbyisten en zelfs bij monteurs! Een dynamo die 14,5V levert hoeft niet per definitie goed te zijn! (dus geen 100% zekerheid)

Ik heb reeds vaak meegemaakt dat het voltage juist was en na verder zoeken (lees meten) bleek dat het geleverde amperage veel te laag was!!!!

Theo

Nee, 100% zekerheid heb je niet, maar vaak is het wel het geval.
Je kan niet verwachten dat iedereen Ampere tangen in de kast heeft liggen.....
In dit specifieke geval met de korte ritjes en het verdachte laadgedrag van vol in een halfuur etc. is het aannemelijk dat de accu de geest heeft gegeven.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2012, 13:24 0 x

Ach, als je al jaren lang auto rijdt, en je bent ook nog eens gezegend met een klein beetje technisch inzicht en je klust zelf ook aan je auto's, dan weet je meestal wel, dat als een accu " verdacht" gedrag vertoont, hoe laat het is.
YellowFellow

24 apr 2012, 15:41 0 x

[quote="Thck"][Ik heb reeds vaak meegemaakt dat het voltage juist was en na verder zoeken (lees meten) bleek dat het geleverde amperage veel te laag was!!!![/quote]

Welkom in het land der misvattingen.. Hier een stukje elektriciteitsleer:

Elektrische energie bestaat uit een spannings- en een stroom component. Als we een accu laden dan wel ontladen dan praten we over het verplaatsen van elektrische energie van bron naar verbruiker. Als je deze processen vervolgens troublehoot vanuit alléén het spanningsdomein (meten met voltmeter) dan doen we per definitie een aanname op de verplaatsing van de energie, omdat de stroom component buiten beschouwing wordt gelaten. Op deze manier foutzoeken is ten alle tijden een benadering en dus eigenlijk gewoon gokwerk. Maakt niet uit hoeveel jaar ervaring je hebt als monteur; het foutzoeken is dan meer gebaseerd op symptoom/oorzaak relaties (werkervaring) dan op uitsluiting van fouten (de theorie volgen).

Een dynamo is net als een accu een spanningsbron, geen stroombron. Een dynamo levert dus geen stroom, het genereert een spanning die wordt afgeregeld met een spanningsregelaar. De stroom die aan een dynamo wordt onttrokken hangt af van de belasting van de dynamo. Is er geen belasting, dan is de stroom 0 en de spanning 14.5V. Is er wel belasting dan is de stroom >0 en is de spanning 14.5V. Spanning is dus gelijk; de bron levert spanning; een spanningsbron.

De conclusie van de situatie die jij beschijft; een dynamo die 14.5V levert maar weinig stroom, is dus niet dat de dynamo stuk is, maar dat de verbruikers stuk zijn ;)

Als een dynamo ongeacht de afgenomen stroom zijn klemspanning op 14.5V kan blijven houden, dan is de dynamo dus gewoon goed! Ingevolge de elektriciteitsleer kan je dus geen conclusie aan de werking van de dynamo verbinden als je alleen de stroomsterkte meet. Je moet eerst weten wat de spanning doet bij toename van afgenomen stroom. Als de spanning inzakt bij het leveren van stroom welke nog ruim onder maximaal te leveren stroomsterkte valt, dan kan je concluderen dat de spanningsregelaar stuk zou kunnen zijn, of dat er fases missen. Deze conclusie kan dus NIET primair getrokken worden a.d.h.v. de stroomsterkte, want je moet weten bij welke spanning e.e.a. gebeurt.

Een Dynamo kan ondanks goed functioneren nog wel een intern lek hebben in de gelijkrichtingsdiodes. Soms slaat er wel 's één door, waarbij bjvoorbeeld 1 van de 3 fases niet meer gelijkgericht wordt. Dit leidt tot een veelal hoorbare generator-ruis (AC rimpel gesuperponeerd óp de DC spanning). Met een oscilloscoop kan je dat ook zien. 1 van de gelijkrichtings 'bulten' is dan weg. In zo'n geval trekt de dynamo vaak ook een ruststroom van een paar ampere, en dus trekt hij de accu leeg als de motor uit is. Bij een draaiende dynamo compenseren de 2 andere fases de lekstroom van de kapotte fase voor een groot gedeelte, dus wederom geldt: als er weinig verbruikers zijn kan de spanning best 14.5V zijn en dus is de dynamo per definitie nog 'goed', want het regelt de spanning af en het levert stroom.

Natuurlijk moet je een lekkende dynamo vervangen, want die trekt je accu leeg. Ook hier is diagnose alleen goed te stellen met een amperetang. Helaas, wat @Rolf al zegt, ontbreekt dit zeer belangrijke meetinstrument in de meeste gereedschapskoffers en wordt er veel gezocht en geprobeerd (..werkervaring gebruikt..).

Kortom, kopen zo'n ding. Gaat een heel leven mee en al heb je 'm maar 1 keer nodig; hij bespaart je wellicht een nieuwe accu, dynamo of startmotor al naar gelang waar het probleem lag.

groet,

Marcel
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 apr 2012, 21:56 0 x

Hoi Marcel,

De bedoeling van mijn statement was om even aan te geven dat indien je geen stroom meet je geen 100% zekerheid hebt.

V.w.b. je stelling dat een dynamo geen stroom levert wil ik toch even verwijzen naar de volgende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Theo
YellowFellow

24 apr 2012, 23:02 0 x

[quote="Thck"]V.w.b. je stelling dat een dynamo geen stroom levert wil ik toch even verwijzen naar de volgende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Theo[/quote]

Hoi Theo,

Ik zeg niet dat een dynamo geen stroom levert, ik zeg dat een dynamo geen stroomBRON is. Een 'stroombron' is in de elektriciteitsleer een uitdrukking voor een bron die een vaste stroom levert bij een variabele spanning.

Ergo:
- Een spanningsbron levert een constante spanning, ongeacht de door de bron geleverde stroomsterkte.
=> oftewel: stroom als resultaat van spanning over een belastingsweerstand van die bron.
=> I = U/R waarbij U=constant

- Een stroombron levert een constante stroom, ongeacht het over de belastingsweerstand ontstane voltage.
=> oftewel: spanning als gevolg van stroom door een belastingsweerstand van die bron.
=> U = IxR waarbij I=constant

Aan zowel een spannings- als een stroombron kan stroom worden onttrokken, want beide zijn ook energiebronnen. In spreektaal zijn beiden dus ook een bron van stroom, en daar zit bij velen de verwarring. Toch is het essentieel om onderscheid te maken tussen stroom- en spanningsbron, met name omdat met die wetenschap een defect kan worden uitgesloten.

Ingeval de dynamo uit jouw voorbeeld -een spanningsbron met een gemeten vaste spanning van 14.5V- kan de stroom dus variabel zijn. En daarom mag je niet éénzijdig de geleverde stroomsterkte van een dynamo meten om te concluderen dat hij goed of stuk is. Je moet naast de stroomsterkte OOK (tegelijkertijd) meten of de spanning constant blijft. Pas met beide tegelijktijdige meetresultaten mag je een conclusie trekken.

Idem geldt voor het meten van laadstroom bij een accu; bij welke spanning loopt die stroom.
Moraal van mijn verhaal: foutzoeken doe je alleen goed als je zowel stroom als spanning meet, én de meetresultaten leest met inachtneming van de wetten van Ohm.

Mijn hele verhaal is eigenlijk wat off-topic, maar ik vond het wel zinnig dit misverstand eens wat uit te diepen, aangezien hele volksstammen de basiswetten niet kennen en derhalve veel tijd verdoen aan het opsporen van fouten zonder dat ze noodzakelijke basiswetten in hun achterhoofd houden.

Groet,

Marcel
Kogelman

25 apr 2012, 14:43 0 x

Het STROOMT bij mij een beetje over, maar bedankt voor alle info.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 apr 2012, 21:08 0 x

Ik kan mij voorstellen dat e.ea. voor een aantal medeforumleden een te ingewikkelde materie is en er iets te diep in de stof gedoken wordt, maar om e.e.a. helder te krijgen en om misverstanden te voorkomen is dit even nodig.
Het gaat uiteindelijk om het resultaat om tot een juiste conclusie te komen.
Het verschil zit hem hier in het feit dat ik ten onrechte het woord "stroombron" heb gebruikt daar waar ik inderdaad had moeten stellen "levert".

Het ging mij uiteindelijk om het feit dat de stelling " indien men de juiste spanning meet (zijnde 14,5 V) is voor 100% zeker de dynamo goed" niet juist is!

In onderstaande quote staat de juiste methode.(zij het dan dat er maar één wet van ohm is :lol :)
foutzoeken doe je alleen goed als je zowel stroom als spanning meet, én de meetresultaten leest met inachtneming van de wetten van Ohm.
Het komt maar al te vaak voor (en dat weet ik uit ervaring) dat garagehouders te snel overgaan tot vervanging van de accu en vervolgens indien dat niet de oorzaak blijkt te zijn de dynamo vervangen zonder een juiste meting te hebben gedaan.

Theo
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2012, 12:50 0 x

Plaats reactie