Ernstig of niet? Filmpje van 'geluiden'

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
zoop

08 mei 2012, 18:49 0 x

Hallo!

Ik heb geprobeerd te filmen hoe het starten en wegrijden bij mij klinkt. Eerst slaat de motor af. Hij lijkt nogal gevoelig hiervoor, maar als ik een tikje gas bijgeef dan is er geen probleem meer en kan ik heb daarna zonder hikken gerust een kwartier stationair laten draaien.

http://www.youtube.com/watch?v=ps2U4ZNP ... e=youtu.be

De huil die je hoort bij het starten is de welbekende denk ik?

Daarna, nadat ik rond 30 seconden weg kan rijden hoor je een piep/fluit toon. Zijn dat remmen die aanlopen? Kan het kwaad?

Let niet op de bonk daarna, het was maar een klein hobbeltje :D
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mei 2012, 21:01 0 x

Wat je kunt proberen is het volgende:

Draai de sleutel op contact. De controlelampjes gaan branden en je hoort als
het goed is een licht gezoem achterin de auto (dit is de brandstofpomp).
Wacht eerst totdat het gezoem stopt en probeer dan te starten zonder gas te
geven.

suc6

mvg Peter_Audi_A2
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Romulus

08 mei 2012, 23:41 0 x

De motoren van de A2 moeten allemaal gestart kunnen worden zonder gas te hoeven bijgeven of wat dan ook. Als dat structureel nodig is, is er iets niet pluis.

Wat Peter al zegt, probeer eens iets langer op contact te laten staan voordat je start. Helpt dat, dan bouwt de brandstofpomp onvoldoende druk op.

Anders is mijn eerste vermoeden een vervuilde gasklep. Schoon (laten) maken en in basisstand (laten) zetten m.b.v. diagnose-apparatuur. Dat laatste is niet strikt nodig, de auto ontdekt zelf ook de uiterste standen van de klep wel weer, maar dat kan even duren, en in die tijd kan de motor erg moeilijk te hanteren zijn en/of aan de lopende band foutcodes geven.

Edit: ach, ik vergeet op je filmpje te reageren. Ik hoor inderdaad de startmotor 2x. De fluittoon doet me denken aan schijfremmen maar ik kan dat niet hard maken. Voor het interpreteren van waarom de motor afslaat was het beeld van de toerenteller wel handig geweest.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2012, 09:31 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Wat je kunt proberen is het volgende:

Draai de sleutel op contact. De controlelampjes gaan branden en je hoort als
het goed is een licht gezoem achterin de auto (dit is de brandstofpomp).
Wacht eerst totdat het gezoem stopt en probeer dan te starten zonder gas te
geven.

suc6

mvg Peter_Audi_A2[/quote]

Zo start ik ook altijd. Heeft trouwens ook als voordeel, dat alle systemen dan netjes reeds geactiveerd zijn en dat de boordspannig ge-egaliseerd is. Zelfs met mijn oldies wacht ik 5 seconden, voordat ik de contactsleutel doordraai naar starten.
zoop

09 mei 2012, 22:40 0 x

Hij start inderdaad beter als ik wacht. Alleen slaat hij nog steeds wel af, ook bij een zebrapad nu soms haha. Dus ik denk zaterdag kijken of ik de gasklep kan vinden om schoon te maken.

Als het fluiten de remmen zijn ga ik denk ik een garage even laten kijken - ben veel te bang dat ik het niet meer in elkaar gezet krijg.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2012, 23:14 0 x

[quote="zoop"]Hij start inderdaad beter als ik wacht. Alleen slaat hij nog steeds wel af, ook bij een zebrapad nu soms haha. Dus ik denk zaterdag kijken of ik de gasklep kan vinden om schoon te maken.

Als het fluiten de remmen zijn ga ik denk ik een garage even laten kijken - ben veel te bang dat ik het niet meer in elkaar gezet krijg.[/quote]

De A2 1.416V staat nu niet bekend om zijn trekkracht bij lage toerentallen:

Zie ook het volgende topic:

http://www.audi-a2.nl/versnellingsbak-k ... -t792.html

Toen ik de Audi net had, sloeg hij met ook regelmatig af bij het optrekken vanuit stilstand, vooral bij warme motor.

Bij mij draait de motor stationair 1100 toeren als hij koud is, maar hij zakt terug naar 700 toeren (airco uit) als hij warm is.
Zonder iets gas bijgeven slaat hij bij mij geheid uit.

Wat is trouwens dat ene controlelampje wat blijft branden na de start,
ik kan het niet goed thuisbrengen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rens 79

10 mei 2012, 03:20 0 x

Controle lampje ??
Heeft het nog een kleur en/of symbool.,bij mij blijft er na het starten niets branden.
jnobel

10 mei 2012, 03:43 0 x

Als het het lampje is dat op het filmpje het langst brandt, is het de handrem, zou wellicht ook het ''remgeluid" verklaren?
zoop

10 mei 2012, 09:20 0 x

[quote="jnobel"]Als het het lampje is dat op het filmpje het langst brandt, is het de handrem, zou wellicht ook het ''remgeluid" verklaren?[/quote]
Nee haha dan sta ik nog stil ;)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 mei 2012, 09:58 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="zoop"]Hij start inderdaad beter als ik wacht. Alleen slaat hij nog steeds wel af, ook bij een zebrapad nu soms haha. Dus ik denk zaterdag kijken of ik de gasklep kan vinden om schoon te maken.

[/quote]

De A2 1.416V staat nu niet bekend om zijn trekkracht bij lage toerentallen:

Zie ook het volgende topic:

http://www.audi-a2.nl/versnellingsbak-k ... -t792.html

Toen ik de Audi net had, sloeg hij met ook regelmatig af bij het optrekken vanuit stilstand, vooral bij warme motor.

Bij mij draait de motor stationair 1100 toeren als hij koud is, maar hij zakt terug naar 700 toeren (airco uit) als hij warm is.
Zonder iets gas bijgeven slaat hij bij mij geheid uit.

[/quote]

Had ik in het begin ook even gewenning voor nodig. het mooiste trekt tie op (in zijn 1 dan), als je ongeveer tot 1500 RPM gas bijgeeft (hoe handig is zo'n toerenteller !!) Maar als ik in de file sta, kan ik de auto nu laten optrekken en rollen zonder gas te geven. Maar dan moet je wel heel geleidelijk de koppeling op laten komen.

Wat miij meer is overkomen, is dat ik dacht, dat de auto in de eerste versnelling stond, maar dat hij in het derde verzet stond. En dan slaat de motor onheroepelijk af. Gewoon goed opletten waar je de pook inlegt.
Plaats reactie