Knipperlicht brandt constant

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Mathijs

18 mei 2012, 10:43 0 x

Mijn A2 1,2 TDI heeft sinds 2 dagen het euvel dat de knipperlichten nog wel inschakelen maar niet knipperen, ze branden dus constant als ik richting aangeef. Nu kan ik zelf wel knipperrelais spelen door de hendel steeds op en neer te bewegen maar dit is geen lange termijn oplossing!

Het relais zelf doet het overigens nog wel want de alarmlichten functioneren naar behoren.

Na het uit-aan zetten van het contact is het probleem soms even weg maar na een paar kilometer begint het weer...

Wie weet raad?
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2012, 12:50 0 x

Je zou het eens kunnen proberen door contactspray tussen de richtingaanwijzer te spuiten, heb dit probleem enkele jaren gelden ook gehad en vanaf die tijd geen problemen meer gehad
Mathijs

18 mei 2012, 12:55 0 x

Contactspray in de schakelaar op het stuur neem ik aan? Moet daarvoor de schakelaar gedemonteerd worden?
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2012, 13:04 0 x

Ja gewoon tussen de stuurschakelaar, stuur hoeft niet gedemonteerd te worden. Een paar keer naar beneden en naar boven met de schakelaar. Op alle 3 de standen wat inspuiten.
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 mei 2012, 15:22 0 x

Je knipperlichtrelais is echt overleden. Het alarmknipperlicht werkt op een apart relais.
Als je nu toch het relais moet vervangen dan zou ik zelf meteen een comfortknipperrelais ervoor in de plaats zetten. (1x aantippen en dan knippert er 3x)

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Mathijs

18 mei 2012, 17:41 0 x

Dus in plaats van het standaard relais zet je er één met komfortblinker in? Past dat zonder technische of elektronische aanpassingen? Wel leuk natuurlijk om het gelijk goed te doen !
Smarty707

19 mei 2012, 00:12 0 x

Past "plug and pray" zonder verdere electronische aanpassingen.

Is hier: http://www.cum-cartec-shop.de/product_i ... ts_id=1550 te koop.

Groetjes
Smarty707
falcon

19 mei 2012, 11:10 0 x

Vervangt dat cum cartec kastje het originele relais? Ik dacht dat het het bestaande relais aanvulde....
Smarty707

19 mei 2012, 19:34 0 x

Klopt. De zg. komfortblinker wordt met passende stekkers in het bestaande knipperlichtrelais geklikt. (plug and play kabel met stekkers)
Om dit defecte relais eruit te krijgen moet je nogal slanke handen/vingers hebben.
Als het er dan toch uit is dan meteen het komfortblinkertje monteren.

Groetjes
Smarty707
gillian

20 mei 2012, 12:41 0 x

goedemorgen Mathijs,
ik heb ook een knipperlichtprobleem gehad met het relais in mijn A2 1.2 tdi (bj. nov. 2001).
Werkt het alarmlicht wel normaal?, dan ligt het aan een van de inwendige schakelrelais binnen in het knipperlichtrelais.
Ik wil hier een beschrijving geven hoe ik het relais gerapareerd heb. om bij het relais te komen, de asbak openen en met je 2 handen in het bovenliggende vak een vuist maken en vak eruit trekken (al eens gelezen hier op het forum). na enig gefrummel het relais dan achterin wegschuiven uit zijn houder en de aansluitstekker losmaken. Als je het relais vrij hebt de metalen veerclips aan de zijkanten verwijderen met een klein schroevedraaierke of een mespunt. Daarna het relais openen met wat oplichten van de vergrendeling aan de zijkant. Als je het relais hebt geopend zie je een tweetal relais zitten, de ene heeft onderin dubbele kontakten en is van de alarmlichten, die zijn meestal wel goed want zijn minder gebruikt; het andere heeft een enkel kontakt onderin en is van de richtingaanwijzer. Om dit kontakt te reinigen, er is meestal een punt of een een gaatje in gebrand of is aan elkaar "gelast", zul je het bewegende kontakt moeten "losmaken". dit gaat als volgt: bovenop het relais zie je een aantal kleine puntlasjes, die voorzichtig en niet te DIEP moet aanboren met een 1,5-2mm metaalboortje.... (ga je te diep dan boor je er dwars doorheen en raak je gegarandeerd het spoeltje, hetgeen het relais onherstelbaar beschadigd). Na het aanboren voorzichtig met een puntig mesje het dunne koperen veerplaatje loswurmen van het spoelhoudertje. Als je het loshebt, kun je het nu losse kontakt schoonmaken met fijn waterproof schuurpapier (1200) en het nu zichtbare kontakt in het relais ook met een klein schroevedraaierke wat schoon te maken. Ben je hier mee klaar kun je het weer in elkaar zetten, waarbij ter plaatse van de losgeboorde puntlasjes mbv een soldeerpistool het verende plaatje weer vastsolderen op de spoelhouder ( let op met beleid dwz met een schroevedraaier op zijn plaats houden en de bout erbij en niet alles aan elkaar laten vloeien. Na deze werkzaamheden het relais weer in elkaar en in het voertuig testen op zijn werking.
Bij mij werkt het relais voorlopig weer als vanouds.
Ik heb overigens wel mijn knipperlichthendel vernieuwd, maar dit had te maken met het plaatsen van een tempomat bedieningsschakelaar/knipperlichthendel (gekocht bij cum-cartec in Sonsbeck).
Het probleem van niet of slecht knipperen zat echt in het inwendig relais in het knipperlichtrelais,
succes Gillian.
Plaats reactie