Nou ik heb weer wat geleerd hier op het forum. Nooit zeggen dat je weinig problemen hebt met een 1.6fsi hahaha. nee gekheid. Gisteren de auto goed draaiend zonder storingen weggezet.
Vanmorgen starten en lopen, niks aan de hand, behalve dan dat het accu lampje niet uitgaat.
Een zwakke accu kan ik eigenlijk al wegstrepen aangezien deze een half jaar geleden vervangen is.
Ik verdenk de dynamo (spanningsregelaar of i.d).
Iemand nog andere ideeen, vermoedens, tips? voordat ik de gehele dynamo vervang?
Ik hoor t wel.
gr rene
acculampje blijft branden
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Ga vooral niet overhaast direct de dynamo (zit trouwens de regelaar ingebouwd) vervangen zonder even e.e.a. gecontroleerd te hebben.
Dit onderwerp is al vaker uitgebreid behandeld, dus je kunt er het nodige over terug vinden.
Een simpele 1e test hier is om even met een voltmeter over de accupolen heen het voltage te meten (bij niet draaiende motor).
Vervolgens indien je dit voltage hebt vastgesteld de motor starten en wederom over de acupolen heen dezelfde meting verrichten.
Indien de dynamo (en regelaar) goed zijn dan moet je nu (dus bij de 2e meting) ongeveer 14V meten (terwijl je bij de 1e meting rond de 12 V hebt gemeten).
Is de meetwaarde bij de 2e meting gelijk aan de 1e dan kun je gevoeglijk aannemen dat je een dynamo c.q. regelaar probleem hebt (laat zich zo niet vaststellen welke van de 2).
Theo
Ga vooral niet overhaast direct de dynamo (zit trouwens de regelaar ingebouwd) vervangen zonder even e.e.a. gecontroleerd te hebben.
Dit onderwerp is al vaker uitgebreid behandeld, dus je kunt er het nodige over terug vinden.
Een simpele 1e test hier is om even met een voltmeter over de accupolen heen het voltage te meten (bij niet draaiende motor).
Vervolgens indien je dit voltage hebt vastgesteld de motor starten en wederom over de acupolen heen dezelfde meting verrichten.
Indien de dynamo (en regelaar) goed zijn dan moet je nu (dus bij de 2e meting) ongeveer 14V meten (terwijl je bij de 1e meting rond de 12 V hebt gemeten).
Is de meetwaarde bij de 2e meting gelijk aan de 1e dan kun je gevoeglijk aannemen dat je een dynamo c.q. regelaar probleem hebt (laat zich zo niet vaststellen welke van de 2).
Theo
Net gemeten en de dynamo geeft totaal geen spanning meer. Volgende week ga ik mijn distributie vervangen (even wachten op het bestelde blokkeergereedschap) en dan pak ik gelijk de dynamo mee.
De dynamo gaat dan naar een bedrijfje in de buurt, zij kijken of ze een ruildynamo hebben, maar testen eerst mijn huidige dynamo. als het dan iets kleins is krijg ik de mijne in een paar uurtjes weer terug.
gr. rene
De dynamo gaat dan naar een bedrijfje in de buurt, zij kijken of ze een ruildynamo hebben, maar testen eerst mijn huidige dynamo. als het dan iets kleins is krijg ik de mijne in een paar uurtjes weer terug.
gr. rene
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
In de tussentijd zo weinig mogelijk mee rijden dan, want je trekt je accu leeg zo. Dat is mij ook wel eens gebeurt. Was het kabeltje van de dynamo losgekomen waar de oplaadstroom doorheen gaat. In nog geen 100 Km tijd was de accu leeggetrokken, en toen hield de motor er gewoon mee op (gelukkig net vlak bij huis). De Injectoren, benzinepomp en andere primaire systemen krijgen geen power meer. En dat was nog bij een, electrisch gezien, veel simpeler auto dan een A2. Die gaat volgens mij veel eerder koeren.