Koeling'sproblemen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Blauwdi-A2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2012, 20:41 0 x

Afgelopen vrijdag was ik met onze Audi A2 naar Breda gereden, echter kreeg ik onderweg bij Avelingen op de A27 koeling'sproblemen bij het file rijden. Via de vluchtstrook ben ik langzaam door gereden en heb de kachelstand in de hoogste stand neer gezet en de ramen los om zodoende het koelen tegen te gaan! Beneden bij de afslag (afslag 24 v/d A27) zag ik een werknemer van de ANWB staan, die me netjes heeft geholpen en daaruit blijkt dat de aansturing radiateur fan control geen aansturing geeft aan de fan (echter zit er wel stroom op maar de fan slaat niet aan) wat kan hiervan het probleem zijn en komt dit vaker voor :!: :?:
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jul 2012, 21:53 0 x

Mij is niet helemaal duidelijk hoe het probleem is opgelost door die ANWB figuur (wegenwacht)?

Je geeft aan dat je temperatuur op een X moment te hoog oploopt, vervolgens wordt geconstateerd dat de ventilator achter de radiateur niet werkte. Bij controle door de ANWB (wegenwachter neem ik aan) bleek dat er wel spanning op stond (dus vermoedelijk kwam er wel een signaal van de temperatuursensor die daar veantwoordelijk voor is) maar desondanks werkte deze niet! (mogelijk dus geen massa of een daadwerkelijk defecte ventilator).

Hoe heeft deze wegenwachter het probleem uiteindelijk voor je (tijdelijk) opgelost?

Theo
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 jul 2012, 22:43 0 x

Wat meestal de oorzaak is, is de regelweerstand die bij de ventilator gemonteerd is en deze aanstuurd.
Regelmatig klachten dat deze er de brui aangeeft.
De functie van deze regelweerstand is zowel bij koelingsvraag van de airco als ook voor een te warme motor te regelen en elk apart.
Om te weten of het niet deze regelaar is maar de ventilator is eenvoudig door 12 V op de stekker van de ventilator te zetten. Draait deze, dan is 100% zeker de regelweerstand kaduuk.
(grijs alluminium geribbeld blokje boven de ventilator). Uitlezen kan ook.
Losmaken van deze regelweerstand is simpel door het losdraaien van 1 boutje en losmaken van 2 stekkers.
Welk onderdeel nummer je dan nodig hebt kan ik niet zeggen omdat ik niet je motortype weet
(Zet dit met de nodige gegevens in je onderschrift zodat er anderen makkelijker op kunnen reageren)

Groetjes

Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Blauwdi-A2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jul 2012, 01:40 0 x

Goeden dag Theo en Smarty707,

Ten eerste heeft de wegenwachter de koelvloeistofreservoir los gedraaid en vervolgens nagekeken of er wel een pompend effect in de aanvoerslang zat die naar het reservoir gaat, dat was prima in orde en ook dat de auto werd voorzien van warme lucht was prima in orde!Vervolgens heeft hij via telefonisch contact met de centrale zoals Smarty707 het al voorschrijft naar voren gekregen dat mogelijk daar het probleem zit, dit heeft hij ook geconstanteerd d.m.v. het nagaan of er stroom op zat (zowel plus als min) en ook dat bleek in orde te zijn. Vervolgens konden ze zoals Smarty707 het weerschrijft via de 12V stekker een draad doortrekken en die kunnen voorzien van een lamp en schakelaar, dat wanneer de temperatuur hoog oploopt je in elkgeval de fan kunt laten draaien. Echter bleek dat niet nodig te zijn en gezien de file al opgelost was en bij blijven rijden geen hinder ondstaat, dus kun je gewoon doorrijden mocht het toch zo zijn dat hij oploopt dan ramen los en de kachelweerstand opvoeren tot de hoogste stand en wanneer mogelijk de snelweg verlaten om de auto af te laten koelen!

Zoals Smarty707 al aangeeft is de regelweerstand v.d. ventilator mogelijk defect, dit gaf de ANWB Wegenwachter ook al aan maar 100% zekerheid kon hij daarin niet geven :!: Vandaar dat ik hier wil nagaan wat mogelijk wel het probleem kan zijn :!: :roll:
O ja het betreft een 1.4 55kw Smarty707 ;)
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 jul 2012, 02:33 0 x

Onderdeelnummer van regelapparaat voor de elektro-koelluchtventilator voor wagens MET airco is 8Z0 959 501

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Plaats reactie